Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen
Mercedes E 250 CDI
Foto: Stein Pettersen

Mercedes slår tilbake

Med sin nye E-klasse er endelig Mercedes store familiebil tilbake der den skal være.

Publisert Sist oppdatert

SE BILDENE AV E 250 CDI

Hva slags bil er dette?

Til tross for at Mercedes har hatt en vanvittig utvikling av sin modellportefølje er E-Klasse på mange måter selve hjertet.

En gang var det den store velkjørende luksuriøse målestokken for alle andre biler som forsøkte seg i denne klassen. Noen uheldige episoder, ikke minst med rust, og tøff konkurranse har endret situasjonen.

Med den nye generasjonen E-Klasse har Mercedes-Benz skapt en bil som skal bringe gammel heder tilbake til merket.

Selv om bilen heter E 250 CDI er dette den samme firesylindrede motoren på 2,1 liter som du finner både i 220 og 200 CDI. Ytelsene er imidlertid imponerende – med 204 hestekrefter og 500 Nm bør det gi rikelig med krefter.

Vår testbil var lastet med ekstrautstyr for smått utrolige 300.000 kroner. En fin måte å vise frem hva man har å by på, men ikke nødvendig for å kle opp en bil med det utstyret den må ha.

LES OGSÅ: NÅ KOMMER DEN RIMELIGE E-KLASSEN

Hvordan er den?

Det er overhodet ikke noe å utsette på kreftene i E 250.

De 204 hestekreftene gjør at bilen fremstår som sterk og rask. De fire sylindrene gjør nok likevel at motoren fremstår som litt råere og mindre sober enn de sekssylindrede motorene som Audi og BMW byr på.

Fleksibiliteten i motoren er det imidlertid ikke noe å si på, og du føler definitivt at du har rikelig med krefter i alle situasjoner.

Automatkasser har jo nesten bestandig vært en av Mercedes sterkeste sider. Derfor er det litt overraskende med en femtrinns automat. Den gjør ikke noe galt – men tilfører heller ikke den raffinerte følelsen som man kanskje hadde forventet.

Mest imponerende med nye E-klasse er imidlertid hvordan den kjører. Mercedes har klart kunstykket å skape en ultrakomfortabel premiumbil som kjører svært sportslig.

Den elsker å bli tatt med ut på svingete veier, og gir deg lyst til å angripe svingene på en helt annen måte enn noen E-Klasse har gjort tidligere.

Til tross for at bilen gikk på dekk med 40-profil oppleves den som svært komfortabel. Inne i bilen er det stille, også under akselerasjon. Bilen virker utrolig godt skrudd sammen, og ujevnheter fanges opp og elimineres av hjulopphenget.

Innvendig har man også klart å hente tilbake noe av den soliditeten og gedigenheten som en gang var varemerket til stjernebilene.

I førersetet finner du lett en god sittestilling. Det skal riktignok sies at vår bil var utstyrt med superseter med massasje og innstillinger nok til en helkveld.

Bortsett fra Mercedes-varemerket ved ikke å bry høyre hånd med noe annet enn å betjene automatgearet og stereoanlegget, finner du alle knapper og brytere plassert der du forventer det.

Baksetet er først og fremst konstruert for to personer – de sitter til gjengjeld svært komfortabelt.

Sikkerhetsnivået er høyt. Både passiv og aktiv sikkerhet er satt i høysetet. Vår testbil var i tillegg utstyrt med både radarstyrt fartsholder, blindsonevarsler og vibrasjonsvarsel ved uønsket filskifte.

Utvendig følger Mercedes opp sitt nye designspråk. Det betyr at også det mer kantete designet som særlig GLK er preget av, også er svært tydelig på nye E-Klasse.

Bør jeg kjøpe en?

Mercedes er definitivt tilbake helt i tetsjiktet med denne bilen.

Kjøreegenskaper kombinert med superkomfort og kvalitetsfølelse taler for.

Konkurransen er imidlertid beinhard og både BMW og Audi byr på sekssylindrede dieselmotorer i denne prisklassen.

E 250 CDI fremstår imidlertid som en bil du kommer til å trives svært godt i – og snart kommer stasjonsvogna også.
LES MER: HER ER E-KLASSE STASJONSVOGN

Powered by Labrador CMS