-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Aktive hybrider fra BMW
BMW forsker på ulike hybridløsninger. Til Frankfurt har de med seg to produksjonsklare biler, hver med sitt eget system.
Første gang vi møtte X6 Concept, var det i en hybrid innpakning. Til den store bilutstillingen i Frankfurt neste måned, har de med seg en fiks ferdig modell.
BMW X6 ActiveHybrid, blir en skikkelig kraftpakke. 480 hk og et maks dreiemoment på hele 780 Newtonmeter er hva du får.
VI VISTE SPIONBILDER AV DENNE BILEN I FEBRUAR
V8-motoren på 4,4 liter med twin turbo, er kombinert med to elektriske motorer på henholdsvis 91 og 86 hk. Kreftene sendes gjennom en 7-trinns gearkasse til alle fire hjørner gjennom BMWs xDrive-system.
Dermed akselererer mastodonten til 100 km/t på 5,6 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 236 km/t (250 km/t med sportspakke). I en slik sammenheng er et snittforbruk på 0,99 liter på mila anstendig.
Mild syver
BMW benytter også Frankfurt-utstillingen til å lansere ActiveHybrid 7. Som navnet antyder er den basert på 7-serien.
LES VÅRE FØRSTEINNTRYKK AV DEN NYE 7-SERIEN
Denne benytter ikke samme system som den omtalte X6, men en såkalt ”mild hybrid” utviklet i samarbeid med Daimler og tilsvarende den løsningen vi kjørte under lanseringen av nye S-Klasse.
LES VÅR PRØVEKJØRING AV MERCEDES S400 HYBRID
I kombinasjonen med den samme 4,4-liters V8-motoren, yter bilen 465 hk og har et maks dreiemoment på 700 Nm. Det skal gi en akselerasjon til 100 km/t på 4,9 sekunder, en potensiell toppfart på 250 km/t og et snittforbruk på 0,94 l/mil.
Systemet benytter en liten elektromotor som er plassert mellom V8eren og den nye 8-trinns automatkassa fra ZF.
En annen forskjell er at 7-serien benytter et 120 V Li-ion batteri i stedet for nikkel metall-hydrid som benyttes i X6. Den nye drivlinjen tilbys i både lang og kort utgave av 7-serien, og dermed står BMW bedre rustet mot Mercedes S400 Hybrid.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Begge modellene lanseres i Frankfurt neste måned og blir tilgjengelige for salg fra 2010.
SE VIDEO HER: