BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW ActiveHybrid 7

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

BMW X6 ActiveHybrid

Aktive hybrider fra BMW

BMW forsker på ulike hybridløsninger. Til Frankfurt har de med seg to produksjonsklare biler, hver med sitt eget system.

Publisert Sist oppdatert

Første gang vi møtte X6 Concept, var det i en hybrid innpakning. Til den store bilutstillingen i Frankfurt neste måned, har de med seg en fiks ferdig modell.

SLIK VAR X6 CONCEPT

BMW X6 ActiveHybrid, blir en skikkelig kraftpakke. 480 hk og et maks dreiemoment på hele 780 Newtonmeter er hva du får.

VI VISTE SPIONBILDER AV DENNE BILEN I FEBRUAR

V8-motoren på 4,4 liter med twin turbo, er kombinert med to elektriske motorer på henholdsvis 91 og 86 hk. Kreftene sendes gjennom en 7-trinns gearkasse til alle fire hjørner gjennom BMWs xDrive-system.

LES VÅR PRØVEKJØRING AV X6

Dermed akselererer mastodonten til 100 km/t på 5,6 sekunder, mens toppfarten er elektronisk begrenset til 236 km/t (250 km/t med sportspakke). I en slik sammenheng er et snittforbruk på 0,99 liter på mila anstendig.

DU FÅR OGSÅ BMW X6 I M-UTGAVE

Mild syver

BMW benytter også Frankfurt-utstillingen til å lansere ActiveHybrid 7. Som navnet antyder er den basert på 7-serien.

LES VÅRE FØRSTEINNTRYKK AV DEN NYE 7-SERIEN

Denne benytter ikke samme system som den omtalte X6, men en såkalt ”mild hybrid” utviklet i samarbeid med Daimler og tilsvarende den løsningen vi kjørte under lanseringen av nye S-Klasse.

LES VÅR PRØVEKJØRING AV MERCEDES S400 HYBRID

I kombinasjonen med den samme 4,4-liters V8-motoren, yter bilen 465 hk og har et maks dreiemoment på 700 Nm. Det skal gi en akselerasjon til 100 km/t på 4,9 sekunder, en potensiell toppfart på 250 km/t og et snittforbruk på 0,94 l/mil.

Systemet benytter en liten elektromotor som er plassert mellom V8eren og den nye 8-trinns automatkassa fra ZF.

En annen forskjell er at 7-serien benytter et 120 V Li-ion batteri i stedet for nikkel metall-hydrid som benyttes i X6. Den nye drivlinjen tilbys i både lang og kort utgave av 7-serien, og dermed står BMW bedre rustet mot Mercedes S400 Hybrid.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Begge modellene lanseres i Frankfurt neste måned og blir tilgjengelige for salg fra 2010.

SE VIDEO HER:

Powered by Labrador CMS