Simon Cooksey, Bentley 8 Litre

Timothy Potts, Birkin 137

Vitalis Enns, Bentley at Le Mans

Vitalis Enns, Bentley Mulsanne Tape Drawing

Vitalis Enns, Bentley Speed 8 Tape Drawing

Robin Page, Ambience

Robin Page, Bentley Mulsanne Sketch on Canvas

Robin Page, Living the Dream

Richard Gilmartin, The 6.5 Litre Blue Train car

Richard Gilmartin, The Flowing 'B'

Richard Killgren, Speed 6

Rajesh Kutty, Complementing Facets

Rajesh Kutty, Sculpture of Speed

Raul Pires, Automobile Sculpture

Rajesh Kutty, Bentley Imprinted

Julien Plougastel, Bentley Embiricos Form

Lisa Reeves, Bentley Interior

Jonathan Punter, Fast Lane

John Paul Gregory, Le Mans One-Two

Jonathan Punter, Bentley Speed Form

Jakob Annermalm, Mother Gun Rear

Gareth Thomas, Blower Bentley & Brollies

George Bowen, Brooklands Interior Painting

Jakob Annermalm, Mother Gun Front

Frederic Dams, Mulsanne Cornering

Frederic Dams, Layered Portrayal

Frederic Dams, Dynamism of a Continental at Speed

Dominic Najafi, Meet The Family

Dirk Van Braeckel, Bloodline of Bentley

Dominic Najafi, Bentley S1 Continental Flying Spur - A Timeless Design

Darren J. Day, In spiration

Darren J. Day, Bentley R-Type Continental 1953 by H. J. Mulliner

Darren J. Day, Bentley S2 Continental 1962 D.H.C. by Park Ward

Daniele Ceccomori, Timeless Mulsanne

Crispin Marshfield, Art Deco Poster.

Andrew Plumb, Mulliner Park Ward

Brett Boydell, The Flying Birkin

Alex Watkin, Blue Train & Brooklands Ink Drawing

Alex Watkin, 3 Litres & Speed 6 at Silverstone

Brett Boydell, The Flying 'B'

Bentley på veggen

Alle de 25 ansatte i designavdelingen hos Bentley har laget hvert sitt kunstverk som nå ligger ute på auksjon. Formålet er en støtte til en kreftklinikk i Manchester.

Publisert Sist oppdatert

Merkelig så ofte Equip Auto dukker opp i disse historiene, for design har jo egentlig ikke noe der å gjøre. Det er fastnøkler og oljeskift som er tema der. Men i 1999 hadde arrangørene antakelig litt for god plass – et pent uttrykk for at det var for få utstillere – så de hadde innbudt forskjellige designskoler til å presentere seg.

Det var umulig ikke å legge merke til en praktfull modell, en britisk luksusbil, den var kalt Equilibrium og sto på standen til universitetet i Coventry. Designeren bak den het Richard Gilmartin og han fikk ”Best in Show” da de tretten i avgangsklassen presenterte prosjektene sine det året.

Nå dukker han opp i en helt annen sammenheng. På Bentleys hjemmesider inviteres det nå til å komme med bud på mer enn 40 kunstverk, malerier, grafikk, dataprint, foto, installasjoner, skulpturer, som de som jobber på designavdelingen hos Bentley har skapt.

Det hele skal selges på en meget eksklusiv auksjon i London, som arrangeres av det kjente auksjonsfirmaet Bonhams om to ukers tid. Inntekten fra det hele skal gå til The Christie – et spesielt kreft-senter i Manchester De behandler 40.000 pasienter i året, og er meget langt fremme i kreftforskning.

Men de har åpenbart også mange venner. Gilmartin for eksempel, han har vært en støttespiller for senteret siden 2001, og nå har han fått med seg alle sine kolleger, fra modell-makere til Dirk Van Braeckel, Bentleys designsjef, på dette prosjektet.

Gilmartin deltar med to objekter til auksjonen. Den første er på en måte å snu ting på hodet, I stedet for å bruke Bentley-arven for å tenke moderne, bruker han moderne tenking for å vise hvor den klassiske Bentley arven kommer fra. Så der har han et typisk pop-art bilde av en av de virkelig kjente 6 ½ liters Bentleyene, kjent som the Blue Train Car.

Hans andre sak er en krom-og-perspex kjølerfigur som passer på en Mulsanne, mens den andre også har et kjølerfigur-preg. En nydelig damefigur som lener seg bakover slik at hun antyder en B. Nå har Rolls Royce-damen, Spirit of Extacy fått konkurranse.

Dirk Van Braeckel har hentet ned et praktfullt bilde som har hengt på veggen hans siden han startet i denne jobben. Det er et 250 cm langt bilde der han har foreviget hele Bentley-grill-historien fra de første modellene og frem til Volkswagen overtok dette tradisjonsrike merket.

Richard Killgren, som var en av de tre bak Lotus M250 har malt en gammel Speed 6 i solnedgangen på Silverstone og sier at dette opplegget virkelig ga ham lyst til å begynne å male igjen. Mens Robin Page, en av de få av dagens designere som var med da Bentley og Rolls-Royce fremdeles var ett selskap (før det var han hos Jaguar) har latt tre av sine akryl-på-lerret malerier bli med på auksjonen.

To av bildene viser Continental GT-biler, som han var interiørdesigner for, men det siste er vel det mest spennende. For ikke bare er det en maleri-utgave av hans original-skisser til interiøret for den nye Mulsanne – skissene følger også med. Jeg går ut fra at alle som har bestilt en Mulsanne er gjort oppmerksom på hva de kan få ta i her.

Jakob Annermalm er en svenske som først gikk på skole i Torino før han kom til Umeå der han gikk ut for bare noen år siden (med et Volvo-forslag han kalte SMYGE!). Han har laget to flotte bilder av en av de mest dramatiske Bentleyer noensinne. Mother Gun. I sin opprinnelige form vant denne bilen Le Mans i 1928 men den ble mer og mer en en-seters Brooklands Special i 30-årene og det er som Jackson Special Annermalm viser den på digital-printene sine.

Raul Pires er en av de best kjente Bentley-designerne, han startet hos VW i Brasil, var hos Dirk van Braeckel da han var sjef for Skoda Design og ble med til Bentley som sjef for interiørdesign fra dag 1. Men bildet hans er et praktfullt eksteriør. Et akryl-maleri som nesten presenterer Mulsanne som en skulptur. Nesten to meter høyt er bildet.

Det er ikke lite, bidraget fra Julien Plougastel heller. En 120 cm lang skulptur av den fantastiske strømlinjeutgave av 4 ½ liters Bentleyen som André Embiricos fikk bygget hos Partout i Paris etter tegninger av den geniale tannlegen Georges Paulin før krigen.

Gareth Thomas er en av de få jeg kjenner, utenfor Toyota, som kan forklare hva deres Vibrant Clarity design-språk egentlig er. For mens han studerte på Royal College of Art i 2003 vant han en Toyota-sponset konkurranse, med akkurat dette som tema, og fikk seg en tur til Toyotas design-avdeling i Japan. Han ble heldigvis allikevel hos Bentley, der han hadde jobbet på si, og han er mannen bak et regnvått Blower Bentley bilde fra et Goodwood Festival of Speed.

Men dette er bare noen av kunstverkene og folkene bak dem. Det går an å by on line nå, eller på telefon på selve auksjonsdagen. Du MÅ ikke reise til London for å bli eier av et unikt Bentleyiana.

Powered by Labrador CMS