-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Superleggera fra Chanel
Sorry. Jeg kan ikke forklare hvorfor Chanel har kalt en del av sin J12-serie for Superleggera. Og sannsynligvis kan ingen andre heller.
Jeg var på vei til å spørre Jacques Helleu om det etter at jeg hadde fått boken om alle hans år hos Chanel, men så døde han, altfor tidlig – bare 69 år, for to år siden.
Da hadde han vært der i 50 år, og de siste årene var han i prinsippet sjef for alt det Karl Lagerfeld ikke var sjef for. Parfymer, smykker, annonser, sponsing – og klokker.
Jeg så aldri på denne mannen, superelegant kreativ sjef for hele Chanel-konsernet, som en som var spesielt interessert i håndbygde, flimsy italienske sportsbiler med masse stil med lite substans.
Jeg så ham mer som en åpen Bentley eller en elegant Facel Vega – til nød som en 8-sylindret Bugatti, men i så fall bare for en tur i parken.
Så slår han til med den første klokka fra Chanel for 30 år siden og følger opp suksessen med en flunkende ny serie for fire år siden. J12 heter den og kommer i en rekke forskjellige utgaver.
Noen er skikkelig bling, en er utstyrt med Tourbillon, baguette-kutta diamanter er ikke ukjent i sammenhengen, og en heter altså Superleggera.
På en eller annen måte må han ha vært i kontakt med det som er igjen av Milano-karosserimakeren Touring, det er de som brukte Superleggera-betegnelsen på sin spesielle lettvekts konstruksjonsform.
For både skriften og rødfargen på merket er nøyaktig, slik som italienerne leverte det i 50-årene.
Men Helleu kom aldri lenger enn til å fortelle, i et intervju, at ”Jeg ville først og fremst skape en klokke for meg selv. Jeg ville lage noe som ikke var motepreget, noe som var solid og varig og som ville minne eieren om de store klassiske bilmerkene….”
Bruk av keramiske materialer kan kanskje bringe tankene til bremsesystemene på moderne superbiler, mens bruken av aluminium er Superleggera og Alfa og håndbanket Maserati og Bristol (som også brukte Superleggera-konstruksjon og design).
Ting kan tyde på at Helleu ikke klarte å få opp sitt opprinnelige budskap til sine prinsipaler heller. På Chanels hjemmesider kan vi lese at merket er hentet fra en Italiensk Touring klubb fra 50-årene.
På en måte begynner en klokke til rundt 5.000 Euro å bli litt av en vits. I hvert fall hvis det er Superleggera-elementet man blir fristet av.