Ikke helt i tiden?

Går du inn på hjemmesiden til den forholdsvis ukjente klokkeprodusenten Edox, møtes du av bilder og filmer fra et fristende luksus-Dubai.

Publisert Sist oppdatert

Hvor lenge er det siden Dubai ble oppfattet som fristende og luksus? Kanskje vi kan slå fast at her er det en klokke som ikke helt følger med tiden?

På den annen side er det kanskje greit å vite, for den av dere som har tenkt å kjøpe Idar Vollviks lett brukte (500 km på tre år!) Königsegg CCX, at et eller annet sted kan du sikkert også finne klokken som hører med.

Det var på høsten 2007 at resultatet av samarbeidet mellom Königsegg og Edox slo ut i en ordentlig klokke i to forskjellige utgaver. Den ene var bare ”vanlig”, men med en skikkelig tøff konstruksjon i titan.

Den ikke-fullt-så-vanlige var stappfull av diamanter. Den ble laget i 10 eksemplarer, mens ”folkemodellen” ble produsert i 30 eks. Så vidt jeg husker, til en pris av langt over 300.000 kroner.

Nå er Edox et forholdsvis anerkjent merke, som imidlertid produserer mye mer enn det som er åpenbart for de fleste av oss. Produksjonen ligger på nesten 1 million klokker hvert år, men mindre enn 10 prosent av dem er utstyrt med eget varemerke. Resten produseres for andre.

De har eksistert siden 1884, så det er ikke noen nybegynnere vi har å gjøre med.

De av dere som er interessert i motorsport, vil nok ha vært borti merkevaren før den dukket opp i Königsegg-sammenheng.

Edox var nemlig sponsor for de norske Spirit of Norway-båtene og var offisiell tidtaker for VM i offshore. Derfor er det kanskje ikke helt urimelig å tippe at det var båtsportsentusiasten, og senere stor deleier i Königsegg, Bård Eker, som koblet disse to elementene sammen.

Powered by Labrador CMS