AC Schnitzer ACS3 3,5d Coupé

AC Schnitzer ACS3 3,5d Coupé

AC Schnitzer ACS3 3,5d Coupé

AC Schnitzer ACS4 3,5 turbo

AC Schnitzer ACS3 3,5d Coupé

AC Schnitzer ACS3 3,5d Coupé

AC Schnitzer ACS3 3,5d Coupé

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

Brabus GLK V12

TechArt Porsche Cayenne Turbo

AC Schnitzer ACS4 3,5 turbo

AC Schnitzer ACS4 3,5 turbo

AC Schnitzer ACS4 3,5 turbo

AC Schnitzer ACS4 3,5 turbo

AC Schnitzer ACS4 3,5 turbo

AC Schnitzer ACS4 3,5 turbo

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

Insignia Sports Tourer OPC by Steinmetz

TechArt Porsche Cayenne Turbo

TechArt Porsche Cayenne Turbo

TechArt Porsche Cayenne Turbo

TechArt Porsche Cayenne Turbo

Rekorder på løpende bånd

Nardo i Italia er en av verdens raskeste baner. Da er det selvsagt duket for nye rekorder når noen av verdens råeste tuningspesialister stikker innom for å vise hva de duger til.

Publisert Sist oppdatert

Det var Continental dekk og tyske Auto Bild som sto for arrangementet som gikk av stabelen medio oktober. Her ble det konkurrert i en rekke forskjellige klasser, og dersom dine tyskkunnskaper er gode kan du lese mye mer om dette PÅ DENNE LINKEN TIL AUTOBILD.

De 18 bilene fra 13 tuningspesialister som stilte til dyst, bød til sammen på 11.135 hestekrefter. Banen er 12,4 kilometer lang og regnet som verdens raskeste, foran blant annet Indianapolis, så forholdene lå med andre ord godt til rette.

Her er noen av dem som noterte nye ”verdensrekorder” på banen i sine utvalgte disipliner.

Raskeste Full-size SUV

Denne tittelen gikk til TechArt med en monsterutgave av Porsche Cayenne Turbo. Testfører Sandro Reuter noterte en toppfart på 321,2 km/t på den lange ovalbanen.

Basert på en Cayenne Turbo med Turbo S-teknologi, klarer TechArt å hente ut til sammen 680 hk, 130 mer enn originalen.

Et aerodynamisk kit sammen med sportschassis hjelper å overføre de enorme kreftene til asfalten.

Raskeste Street-Legal SUV

Denne rekorden gikk til Brabus som oppnådde en hastighet på 322,3 km/t, altså en drøy kilometer raskere enn hva TechArt oppnådde med sin Cayenne.

Brabus GLK V12 er basert på en Mercedes GLK, men har ikke så mye til felles med sitt opphav. Motoren er her en 6,3-liters V12 twin turbo med hele 750 hk og enda mer imponerende 1350 Newtonmeter.

Bilen trekker på bakhjulene og kunne i tillegg til toppfarten på Nardo notere seg for null til 100 km/t på 4,2 sekunder og til 200 km/t på 12,8 sek.

I desember ble bilen budt frem for salg på bilutstillingen i Dubai, med en startpris på 397.000 euro! Meldingen sier ikke noe om hvor mange eksemplarer som ble bestilt.

Raskeste Opel

Jeg måtte lese to ganger før jeg oppfattet hva denne spesialen av en Insignia Sports Tourer OPC, pustet på av Steinmetz, hadde tatt for slags ”verdensrekord”.

Med en hastighet på 287,4 km/t var den jo langt unna de to SUVene vi har nevnt over, og langt fra raskeste stasjonsvogn. Men hva den gikk til topps i, var klassen for raskeste Opel.

Bilen yter 400 hk og har et dreiemoment på 550 Newtonmeter. Steimetzer forteller at de kan tilby stash som pynter på utseendet dersom du ønsker at din Insignia OPC skal se litt annerledes ut enn naboens.

Raskeste dieselbil

Den tittelen sikret AS Schnitzer seg med sin ACS3 3,5d Coupé. Den BMW-deriverte modellen oppnådde en toppfart på 288,7 km/t. Dermed slo de den gamle rekorden fra 2006 med 8,7 km/t.

Det er tredje gang på rad det Aachen-baserte tuningselskapet, som er spesialister på BMW, har dratt til Nardo og kommet hjem med nye rekorder.

AC Schnitzer stilte også til start i klassen for åpne sportsbiler med sin ACS4 3,5 turbo, basert BMW Z4 sDrive35i. Med selv om speedometeret viste 303,1 km/t, holdt det ikke til noen ny ”verdensrekord” i denne runden.

Powered by Labrador CMS