Ford S-MAX: Familiebussene moderniseres - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Familiebussene moderniseres
FØRSTEINNTRYKK: Med rommelig plass, fine kjøreegenskaper og mulighet for sju seter er begge Fords ”familiebusser» Galaxy og S-Max rett rundt hjørnet i ny drakt.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif
I løpet av april er både S-Max og Galaxy klare i nye utgaver hos landets Ford-forhandlerne, mens de første kundene får sin nye bil levert i mai.
 
Registreringsstatistikken viser at det først og fremst er S-Max som er av interesse for kundene av disse to bilene, og de kan se frem til en bil som har gjennomgått omfattende oppgradering hvor omtrent 1500 detaljer er nye eller forandret.
 
Utvendig er S-Max blitt mer moderne, med mer distinkte karosserilinjer og LED-lys både foran og bak. Interiøret er blitt mer «premium», med andre ord mer eksklusivt med dyrere materialer og fin finish på detaljene.
 
Bagasjevolumet som 7-seter er 285 liter, og selv om det er mer enn de kompakte MPV-bilene kan by på, er det i snaueste laget hvis seks ungdommer har med hver sin bag samtidig som to nett med baller skal inn. Som 5-seter øker bagasjevolumet til 755 liter, fortsatt under bagasjeromdekselet – meget respektabelt sammenlignet med stasjonsvogner i familieklassen.
 
Mer komfortabel
Blant annet takket være forholdsvis lang akselavstand er S-Max meget retningsstabil både på motorvei og under hard bremsing, men på kurvete landeveier merkes det at den har høyere tyngdepunkt enn for eksempel Mondeo.
 
Når det gjelder hjuloppheng og fjæring er det også tydelig at S-Max er lagt i mer komfortabel retning enn Mondeo, blant annet er det mer duving. En detalj skiller seg ikke fra de fleste andre Ford-modeller; styringen er meget presis.
 
Fords nye 2,0-liters EcoBoost-motor, en turbo bensinmotor i SCTi-serien, debuterer her i S-Max og Galaxy. Den har aluminiumblokk, nyeste generasjon direkteinnsprøyting og uavhengig variable kamakseltider.
 
Effekten er på hele 203 hk, mens dreiemomentet nesten når opp til samme nivå som på dieselmotoren med 140 hk (det vil si 300 Nm mot 320 på TDCi-motoren).
 
Diesel mest aktuell
Den nye bensinmotoren med 203 hester er et nydelig maskineri som virkelig trives når den trekker den 1,6 tonn tunge S-Max – men med norske avgifter får den et økonomisk handikap. Kraftressursene er ikke mye dårligere med 140 dieselhester på stallen, og er hakket bedre når det gjelder dreiemoment, og prisen er langt mer spiselig.
 
Den norske Ford-importøren regner da også med at denne motoren vil stå for 60 prosent av salget her hjemme, mens den 30.000 kroner billigere 115-hesteren vil stå for 30 prosent.
 
En mer avgiftsgunstig dieselmotor med 115 hester står også på programmet. Men selv om den er modifisert i forhold til den tidligere 115-hesteren for å få ned CO2-utslippet, har alle de tre 2.0-liters dieselmotorene pussig nok nøyaktig samme utslipp, nemlig 152 g/km, uansett som det handler om 115, 140 eller 163 hk – det vil altså si at de tre bukkene Bruse bidrar like mye til klimautslippet.
 
Med andre ord er den største motoren mest drivstoffeffektiv.
 
Prisene er ikke klare ennå, men regn med at de ligger mellom én og halvannen prosent over dagens pris med tilsvarende motor og utstyrsnivå. Det betyr at med 115 hk TDCi-motor vil prisene starte rundt 370.000 kroner, mens 140 hk TDCi vil starte i nærheten av 400.000 med utstyrsnivå Trend.
 
Også Galaxy
Ford Galaxy får også en tilsvarende oppgradering som S-Max. Den leveres enten som syvseters personbil eller som varebil, og får samme motorprogram og stort sett samme utstyrsnivå som S-Max.
 
Galaxy kommer til Norge som personbil, og bygges om til varebil hos Lafinto i Fredrikstad. Nyttelasten er 685 kg, og varerommet får en lengde på 188 cm og en bredde mellom hjulhusene på 117,5 cm.
 
S-Max er også klar for grønne skilter i Norge – med mindre tverrbjelken bak i takkonstruksjonen er flyttet to millimeter eller mer fremover. Så marginal er nemlig strukturen med tanke på å få plass til den avgiftsbaserte ”statskassa”.
 
 
FAKTA Ford S-Max 2.0 TDCi 140 hk
Motor:
4-syl. diesel, 1997 ccm
Effekt:
103 kW (140 hk) v/3750 o/min.
320 Nm v/1750-2750 o/min.
Mål:
477 x 188 x 166 cm (L/B/H)
Akselavstand:
285 cm
Egenvekt m/fører:
1690 kg
Aks. 0-100 km/t:
10,2 sek.
Toppfart:
196 km/t
Forbruk blandet kjøring:
0,57 l/mil
CO2-utslipp:
152 g/km
Pris fra:
Ca. kr 400.000
Lansering i Norge:
Mai
 
Konkurrenter: Peugeot 807, Dodge Journey, Renault Grand Espace, Mitsubishi Grandis.
 
+
Halve guttelaget får plass på vei til fotballtreningen.
­-
Det kan hende at mor likevel må kjøre ballene i egen bil.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: