Suzuki Kizashi: Suzuki med premium til folket - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
18 bilder i galleri
Suzuki med premium til folket
FØRSTEINNTRYKKET: Japanske Suzuki har bestemt seg. De skal ikke bare være gode nok – de skal være bedre enn. Lykkes de med nye Kizashi?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif
Om du lukker øynene og tenker Suzuki – er det trolig helt andre bilder som dukker opp enn en nye Kizashi.

Firehjulsdrift, skinninteriør, ryggevarsler, klima- og regnautomatikk, automatgir, 178 hester. Ja stort sett det meste du kan komme på, bortsett fra navigasjon, er standard på nye Kizashi.
 
Prislappen er kr 439.900, og da finnes det ikke noen ekstrautstyrsliste eller fiffige pakkeløsninger – det er slik du får bilen. Sånn sett kan Suzuki fortsette å si at ”Firehjulstrekk er inkludert i prisen”.
 
Spørsmålene er: Er det billig? Er det en bra bil?

En ny tid?
 
Det har jo faktisk skjedd en del med Suzuki når det kommer til design. Sett fra utsiden er ikke Swift eller Grand Vitara ille å se på. Lille SX4 er jo minst halvt Fiat og tegnet av Giugiaro, så helt mørkt har det ikke vært på en stund. Likevel er spørsmålet om Kizashi kan innfri forventningene om en ny tid.
 
Nå er jo ikke Norge noe stort marked for sedaner. Vi skal liksom ha SUV, flerbruksbil eller aller helst stasjonsvogn. Derfor starter Kizashi med et lite handikap.
 
Likevel, den er ikke noe dårlig forsøk, kanskje ingen perle, men absolutt en bil som ser moderne ut – tydelig designet for det som er primærmarkedet, USA. Du kan kjenne igjen litt PT Cruiser, litt Sebring og en dash med Mitsubishi og Volkswagen.

Konkurrenter
 
Suzuki-importør RSA tror de kan selge så mye som 1000 Kizashi i året – det høres mye ut for en sedan med bensinmotor – men kanskje er det nettopp de som gjerne assosierer seg med dette merket som synes at sedan faktisk er helt greit.
 
Det er vanskelig å peke ut noen eksakte konkurrenter. Det skal mer enn skinninteriør og cruisekontroll til for å overbevise en Audi- eller BMW-kunde om at Suzuki nå har blitt premium.
 
Derimot kan det godt hende man kan overbevise noen av dem som ville kjøpt Toyota, Opel, Ford eller de som en gang kjøpte hauger av Nissan Primera, om at dette faktisk gir deg firehjulstrekk og mye utstyr for pengene.
 
Kvalitet og driftsikkerhet har normalt talt til den japanske produsentens fordel – og Kizashi virker også godt skrudd sammen.
 
Du bør se det
 
Innvendig er Kizashi imponerende – til Suzuki å være. Det finnes selvsagt bedre – men det finnes jaggu meg også både dårligere og kjedeligere interiør.
 
Litt hardplast på dashbordet, men dørsider og kvalitetsfølelsen på knapper er meget bra.

Betjeningen av tosoneklimaanlegget og stereoanlegget fra Rockford Fosgate, som du også finnes hos Mitsubishi, er bra – og ergonomien virker godt gjennomtenkt.
 
Som i de fleste japanske biler sitter jeg ikke optimalt, men for den som er noe kortere enn 1.90 er det trolig mer enn akseptabel sittekomfort. Bakseteplassen er også tilstrekkelig til at voksne mennesker kan sitte der uten å klage.
 
Rattet er tykt og godt, noe som bidrar til følelsen av at dette er en bil som mener alvor.

Trinnløst
 
I jakten på en moderne automatkasse holder toclutchkassene en klar ledelse på de fleste andre løsninger.
 
Den trinnløse girkassa i Kizashi er imidlertid ikke dårlig. Den kan kjøres normalt, og selv under kraftig akselerasjon får man ikke strikkfølelsen som slike girkasser fort kan gi. Den fungerer fint, og særlig under mer normal bykjøring er den mer komfortabel enn mye annet.
 
Du kan også ”gire” med spaker bak rattet – da bruker den seks ”liksomtrinn” der girkassen låses elektronisk. Det fungerer bra når man skal kjøre litt mer sportslig.
 
Motoren er en 2,4-liters bensinfirer med 178 hestekrefter. Overraskende nok er ikke forbruket helt sjanseløst. Riktignok et godt stykke unna de effektive men sterke dieselmotorene, men 0,83 l/mil i forbruk og et utslipp på 191 g/km er til å leve med.
 
Bil for vinterveier
 
Møtet med Kizashi begrenset seg til noen timer, så jeg skal være forsiktig med å trekke de helt store konklusjonene før vi har hatt bilen i en skikkelig test – men vi parkerte bilen med et smil.
 
Firehjulsdriftsystemet gir god fremkommelighet, både når vi forsøker bakkestart på snøveier ovenfor Drammen, og under mer inspirert kjøring på samme type veier jobber det effektivt og uten at stabilitetsprogrammet kutter for mye motorkraft om det slipper litt. Systemet kan kobles inn og ut med en knapp som sitter til venstre for rattet.
 
Forvent deg ikke kjøreegenskaper som en BMW – men man sitter igjen med en klar følelse av at dette kjører like bra som svært mye bilen skal konkurrere med.
 
Førsteinntrykket av Kizashi er godt. Det er ikke noen tvil om at motor, girkasse og utstyrnivå kvalifiserer til dette litt ubestemmelige ”mye bil for pengene”. Likevel er 440.000 kroner fortsatt mye penger, og det finnes biler der ute som konkurrerer om de samme kundene.
 
 

FAKTA Suzuki Kizashi

Motor:

4-syl. bensin, 1393 ccm

Effekt:

178 hk v/ 6500 o/min.
230 Nm v/4000 o/min.

Mål:

465 x 182 x 148 cm (L/B/H)

Akselavstand:

270 cm

Egenvekt m/fører:

1605 kg

Aks. 0-100 km/t:

8,8 sek.

Toppfart:

205 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,83 l/mil

CO2-utslipp:

191 g/km

Pris fra:

kr 439.900

Pris som prøvekjørt:

kr 439.900

 
 
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: