Skoda Fabia: Tryneløft og snillere motorer - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
Tryneløft og snillere motorer
FØRSTEINNTRYKKET: I løpet av mai er både Skoda Fabia og Roomster på plass hos landets forhandlere, begge med nytt ansikt og et fullrevidert motorprogram.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Fabia i ny drakt har stort sett beholdt de vitale mål uforandret. Også akselavstanden er som før, men den nye fronten gjør at bilen er blitt 8 millimeter lengre, mens Fabia Scout har strukket seg 2,5 cm lengre enn forgjengeren – men det handler rett og slett om kosmetiske endringer.

Bredere inntrykk

Den mest synlige endringen utvendig, er at fronten med grillen er strukket ut mot sidene for å gi et visuelt inntrykk av at bilen er bredere. Dette grepet understrekes av nye lykter og sideskjermer.

Den Skoda-kyndige vil se at også interiøret har fått en oppstrammer, med mindre endringer i instrumenter, radio og navigasjonsanlegg. Det er også blitt flere valgmuligheter i setetrekk og farger. Kromdetaljer på luftdysene og innrammingen av girhendelen er andre detaljer som bidrar til en visuell kvalitetsheving.

Som med så mange bilmodeller i disse dager, har de mest betydningsfulle endringene skjedd under panseret. Alle motorene i Fabia er enten modifisert eller nye for å møte utslippskravene i Euro 5. «Down-sizing» er stikkordet.

Den av dieselmotorene som vi antar blir den mest solgte, 1,6-liter med 90 hester, er nå nede på et CO2-utslipp på 109 g/km. Det betyr et forbruk ved blandet kjøring på beskjedne 0,42 liter/mil.

Seks motorer

Motorutvalget omfatter alt i alt sju bensin- og fire dieselmotorer, men for det norske markedet er det fire bensinmotorer og to TDI-motorer som er aktuelle – i hvert fall i første omgang.

Den største av bensinmotorene, den utrolig fine og behagelige TSI-motoren med 105 hk, kan kombineres med 7-trinns DSG, altså Volkswagen-konsernets dobbeltclutchkasse – et meget harmonisk par.

Skal du ofte bruke bilen som pakkesel, vil vi anbefale den største dieselmotoren med 105 hester. Den er sterk og fleksibel, du trenger ikke jobbe mye med girspaken for å holde flyten i kjøringen når du har et moment på 250 Nm til disposisjon. Momentet har sin maks-verdi på en turtallsbredde som harmonerer godt med norske fartsgrenser.

Kjøreegenskaper på det jevne

Det er ikke gjort inngrep i hjuloppheng og fjæring fra forgjengeren. Det betyr at kjøreegenskapene i alt vesentlig er uforandret, og de kan best beskrives som «helt greie».

Det betyr at kjøreegenskapene ikke kaller på de helt store superlativene, men hjulopphenget gir akseptabel kjørekomfort samtidig som det svelger unna dårlig vei slik at slag og vibrasjoner bare i liten grad overføres til karosseri og ratt. Styringen, som har progressiv styreservo, kunne gjerne hatt noe bedre styrerespons.

Tre utstyrsnivåer

Fabia leveres med tre utstyrsnivåer: Classic, Ambiente og Active. Sistnevnte koster 14.000 kroner mer enn Ambiente, og da hører 15-tommers alufelger, sportsratt i skinn, hovedlys med kurvefunksjon og hodekollisjonsputer foran og bak med til pakka.

Blant tilleggsutstyret finner vi «Hill Holder» og parkeringssensorer bak. Stasjonsvognen koster 8500 kroner mer enn kombikupé.

Importøren har satt seg som mål å selge 1000 Fabia i år. De første kunder får sin nye bil i mai/juni. Både kombikupe og stasjonsvogn er på plass samtidig.

Råtassen Fabia RS, med 7-trinns DSG-gir og samme 180-hesters motor som i Polo GT, er på plass i Norge like før sommerferien. Her går 0-100 km/t unna på respektable 7,3 sekunder. I den andre enden av action-skalaen finner vi den drivstoffgjerrige Greenline, og den er på plass i juli/august.

Også Roomster

Skoda Roomster, som er bygget på samme basis som Fabia, men med 15 cm lengre akselavstand, har også fått en tilsvarende oppgradering, altså nytt fjes, nye motorer og ny 7-trinns DSG-kasse.

Motorprogrammet er noe mer begrenset i Roomster enn i Fabia, med to bensin- og to dieselmotorer. Standardutstyret og tilleggsutstyret er stort sett identisk i de to bilmodellene, men Roomster kan utstyres med en detalj som ikke står på Fabia-programmet, nemlig panorama-glasstak.

 

FAKTA Skoda Fabia st.v. 1.6 TDI Ambiente

Motor:

4-syl. diesel, 1598 ccm

Effekt:

77 kW (105 hk) v/4400 o/min.
250 Nm v/1500-2500 o/min.

Mål:

425 x 164 x 150 cm (L/B/H)

Akselavstand:

245,1 cm

Egenvekt m/fører:

1250 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

188 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,42 l/mil

CO2-utslipp:

109 g/km

Pris fra:

kr 203.000

Lansering i Norge:

Mai

 

Konkurrenter: Peugeot 207, VW Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Hyundai i20, Citroën C3, Toyota Yaris.

 

+

Ujålete. God lastekapasitet.

-

Ikke forvent noe adrenalinkick.

 

Skoda Fabia, foreløpige priser:

Classic 60 hk

kr 151.400

Ambiente 70 hk

kr 166.100

Ambiente 86 hk TSI

kr 176.500

Ambiente 105 hk TSI

kr 189.700

Ambiente 105 hk TSI DSG

kr 205.700

Ambiente 90 hk TDI CR

kr 185.000

Ambiente 105 hk TDI CR

kr 194.500

 

Active + kr 14.000 (fra Ambiente)

Scout + kr 19.000 (fra Ambiente)

Stasjonsvogn + kr 8.500

 

Skoda Roomster, foreløpige priser:

Style 86 hk TSI

kr 195.000

Style 105 hk TSI

kr 204.200

Style 105 hk TSI DSG

kr 220.200

Style 90 hk TDI CR

kr 209.600

Style 105 hk TDI CR

kr 219.900

 

Active og Scout + kr 18.000 (fra Style)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: