Volkswagen Touareg: Touareg hybrid fra 1,3 mill. kroner - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Touareg hybrid fra 1,3 mill. kroner
FØRSTEINNTRYKKET: Andre generasjon VW Touareg er rett rundt hjørnet. Lengre og lettere enn forgjengeren – og med Hybrid på menyen. Vi har kjørt den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

I mai er de første eksemplarene av den nye Volkswagen Touareg på plass i Norge. Nykommeren er strukket 4 cm, nærmere bestemt har den fått 38 mm lengre akselavstand og 41 mm større utvendig lengde – noe som har kommet både bagasjerom og bakseteplassen til gode.

Harald A. Møller AS regner med å selge 120 - 150 av den luksuriøse firehjulstrekkeren i et normalår. Med et drøyt halvår å selge på i år, antar de at leveringene ender på mellom 50 og 80 biler.

Hovedtyngden av kundene – kanskje så mange som 90 prosent – vil velge 3,0-liters V6 TDI, som er den billigste utgaven (se faktaramme).

SUV ute?

Etter at CO2-utslipp tilsynelatende ble det viktigste punktet ved valg av bil, har store, tunge SUV-biler vært politisk ukorrekte – selv om kundene av disse bilene bidrar så det monner til det norske fellesskapet.

Hva oppnår man ved å velge den mye omtalte Touareg Hybrid? Jo, en rommelig, stillegående, komfortabel og meget sterk SUV med kraft som en V-åtter og forbruk som en V-sekser.

Under panseret sitter en V6 TSI bensinmotor som yter 333 hk, og under bagasjerommet ligger en elektromotor som sørger for 34,5 kW (47 hk). Forbruket ved blandet kjøring er 0,82 liter/mil, slett ikke ille med tanke på at samlet effekt er på ubeskjedne 380 hk.

Noen V10-motor står ikke på programmet denne gang. Det er V8 TDI med 340 hk og et moment på hele 800 Nm som nå er størstemann.

Grunnen er det kommende Euro 5-utslippskravet, og den nye V-åtteren har et forbruk som ligger 0,28 l/mil lavere ved blandet kjøring enn den nå pensjonerte V10 TDI.

Solid vektreduksjon

Til tross for økt lengde, er den nye Touareg mellom 203 og 222 kg lettere enn forgjengeren, avhengig av motorvariant. Vi kan ikke komme på noen andre bilmodeller som har slanket seg så mye som ti prosent i forbindelse med ansiktsløftning – imponerende.

Et annet bidrag til å redusere drivstofforbruk og utslipp, er at alle Touareg-versjoner nå er utstyrt med åttetrinns automatkasse (Tiptronic) som standard. Åttendegiret er en ren «overdrive» som senker motorturtallet med 34 prosent i forhold til sjettegir.

Meget stabil

På landeveien oppfører bilen seg meget stabilt og forutsigbart – og både sittekomfort og kjørekomfort ligger på et toppnivå.

Styringen, som kjennes løs og dvask så lenge bilen ruller i sakte fart, strammes opp skikkelig så fort hastigheten øker. I både normale landeveishastigheter, og ikke minst på motorvei, er styringen meget presis.

Hjuloppheng og fjæring jobber harmonisk og behagelig, det skulle bare mangle på dette nivået. Selv på meget dårlig asfalt er det veldig lite av slag og vibrasjoner som overføres til karosseri og ratt.

Likevel vil vi anbefale å investere i luftfjæring, både fordi det har positiv effekt på komforten og fordi du da får muligheten til individuelt oppsett på chassiset (Comfort, Normal eller Sport), noe som øker kjøregleden ytterligere.

Utstyrssnacks

Ni kollisjonsputer, tosoners klimaanlegg, 4Motion og 17-tommers lettmetallfelger hører med til standardutstyret.

På V8- og hybridutgaven er også tyverialarm, elektrisk åpning og lukking av bakluka, skinninteriør, 18-tommers hjul og adaptive bi-xenonlys med LED-kjørelys en del av standardleveransen.

Touareg er fullastet med tekniske godbiter – hvis du vil betale ekstra. Adaptiv cruise control koster 19.100 kroner ekstra, luftfjæring koster 26.450 kroner.

Area View (fire kameraer som gir 360 graders visning rundt bilen) må du betale 10.950 kroner for, 16.850 hvis du også vil ha med parkeringssensorer foran og bak. For å nevne noe fra menyen.

Golf hybrid kommer

Volkswagen har mange hybridbiler på beddingen. I tillegg til Touareg kommer Jetta hybrid i august 2012, mest for det amerikanske markedet. Så følger to modeller som så absolutt er aktuelle for Europa, nemlig Passat hybrid i august 2013 og Golf hybrid to måneder senere.

LES OGSÅ: VW går elektrisk

 

Startprisene på ny Volkswagen Touareg:

V6 TDI 3.0 240 hk

kr 821.070

V6 TDI Off-road 240 hk

kr 858.390

V8 TDI 4.2 340 hk

kr 1.332.090

V6 Hybrid 3.0 380 hk

kr 1.308.790

 

FAKTA Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI Blue Motion

Motor:

6-syl. diesel, 2967 ccm

Effekt:

176 kW (240 hk) v/4000 o/min.
550 Nm v/2000-2250 o/min.

Mål:

480 x 194 x 171 cm (L/B/H)

Akselavstand:

289,3 cm

Egenvekt m/fører:

2099 kg

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

218 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,74 l/mil

CO2-utslipp:

195 g/km

Pris fra:

kr 821.070

Lansering i Norge:

Mai 2010

 

Konkurrenter: Audi Q7, Porsche Cayenne, Range Rover Sport og Lexus RX 450h.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: