Alfa Romeo Giulietta: Giulietta er tilbake - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Giulietta er tilbake
FØRSTEINNTRYKKET: Få navn er vel så myteomspunnet som Alfa Romeos Giulietta. Nå er navnet endelig tilbake, og myten lever videre.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Jeg leser veldig sjelden hva andre sier om nye biler, jeg fortrekker å danne min egen oppfatning. Det gjorde jeg denne gangen også, men nå måtte jeg virkelig sjekke.

Berusende

Var jeg igjen så blendet av et par døgn i Italia, og alt som hører med det, at jeg hadde mistet alt gangsyn og koblet ut alle filtre?

Jeg syntes nemlig den nye Giulietta var en fantastisk bil.

Heldigvis, viste det seg, det var jeg ikke alene om. Til og med den tyske meningsformeren AMS var begeistret. Superbegeistret. Nesten uten forbehold.

For det første ser hun glimrende ut. Og selv om hun ramler rett oppi et av de store main stream segmentene, femdørs kompakt hatch – med andre ord Golf – er det ikke noen Eurobox-design vi snakker om her, nei.

Ingen skal være i tvil om at dette er en Alfa Romeo Giulietta. Front, profil og hekk er umiskjennbare.

Skreddersydd

Og interiøret er av den typen som ikke bare ønsker deg virkelig hjertelig velkommen, det får deg til å føle deg hjemme med en gang.

Dessuten er det åpenbart skreddersydd for denne nye modellen – det som av økonomiske hensyn er hentet fra andre modeller i Fiat-Gruppen, syns overhodet ikke.

Alt her er Giulietta, fra de lekre vippebryterne på dashbordet til det dynamiske displayet som gir deg både hester, ladetrykk og G-krefter i fire retninger.

Resten, det som virkelig betyr noe, er også eksklusivt Giulietta. I hvert fall en stund fremover. 

Fleksibel

Plattformen heter New Compact, den er hva Fiats sjef for teknisk utvikling, som samtidig er daglig leder for Maserati, Abarth og Alfa Romeo, Harald Wester (ex-VW og Audi forresten, så han vet hva han driver med) ”ganske modulær” – med andre ord: den kan tilpasses en rekke forskjellige biler og drivformer.

Den er bygget for alle kjente planer om kollisjonsmotstand og gir åpenbart designerne masse frihet til å tegne spennende karosserier.

Vi kommer til å se dette underlaget på en rekke biler fra Fiat Gruppen fremover, og det er ikke en gang sikkert de alle kommer med Giuliettas McPherson front og elegante multilink bak.

Men dagens oppstell, med forhjulsdrift som uproblematisk håndterte de 170 hestene fra 1,4 liters motoren, kan vanskelig gjøres bedre.

DNA-bryter

Med ”DNA”-bryteren, som gir deg en rekke dynamiske alternativer, og en elektronisk differensial som virkelig sørger for å fjerne alle signaler om at motorens dreiemoment kan ha en tendens til å påvirke styringen.

Sannsynligvis er det nettopp styringen som gjør at jeg til de grader føler at jeg er kommet hjem til gammelt Alfa Romeo-land.

På papiret lover det ikke veldig godt, elektrisk servo tilhører ikke livretten. Spesielt ikke når det skrytes av bare to omdreininger mellom fulle utslag. Slikt betyr ofte død styring.

Men her har det skjedd noe med el-motoren plassert tett ved snekka, og dessuten har vi en motor som bare slår inn når det trengs. Hvilket ikke er ofte, og når det skjer er assistansen så sømløs at du nesten ikke merker den.

Du merker at lastinga på forhjulene øker forsiktig og gradvis ettersom farten øker, men du behøver ikke korrigere, og utvekslingen er så direkte at det er bare de skarpeste hårnålene som gjør at du behøver flytte hendene på rattet.

Dette kommer til å bli stas når dobbelclutch-kassa, med manualer som flytter seg med rattet, kommer neste år.

Bra moment

Nå begynner jeg å snakke litt livlig kjøring. Motoren er der hele tiden, helt lineær kraft-avlevering, masse krefter. Også når du skal akselerere fra 120-130, er du i femte kan du bare fortsette med det, det drar allikevel.

Veigrepet er sannsynligvis bedre enn hos de fleste, og nydelig nøytralt hele veien. Litt krengning, men bare nok til at du får følelsen av at det skjer noe.

Og – fantastisk detalj – den brede fothvileren for venstre er der, ved siden av clutch-pedalen. Her er det kjøreglade mennesker som har utviklet bilen.

Da den første Giulietta kom i 1955, var det halvannet års ventetid på den hjemme i Italia. Dette var Alfa Romeos første volumbil.

Det er vel tvilsomt om det blir like lange køer etter denne, men at den kommer til å gjøre et skikkelig inntrykk på segmentet, er helt klart.

At den også får en søster med racingtendenser på toppen, Quadrofoglio, med 232 hk fra snaue 1800 ccm og egenskaper som virkelig møter alle krav, kommer ikke til å ødelegge bildet vi har av et nytt ess i Fiat-familiens kortstokk.

Det som er synd er at Norge må vente til oktober før vi kan møte denne nye modellen.

 

PS!

Alfa Romeos folk legger vekt på at her er det ikke noe snakk om retrodesign-romantikk. Men, heldigvis, noe har de bevart. Giulietta-signaturen er løftet direkte fra den som ble brukt for 55 år siden.

 

FAKTA Alfa Romeo Giulietta 1,4 TB 170 Start

Motor:

4-syl. Turbo bensin, 1368 ccm

Effekt:

125 kW (170 hk) v/5500 o/min.
230 Nm v/2250 o/min.

Mål:

435 x 178 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

263,4 cm

Egenvekt m/fører:

1365 kg

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek.

Toppfart:

218 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,58 l/mil

CO2-utslipp:

134 g/km

Pris:

Ikke fastlagt

Lansering:

Oktober 2010

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: