img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Fleksibel og smart nykommer
FØRSTEINNTRYKKET: Den nye Opel Meriva er på plass hos forhandlerne i juni, mer fleksibel enn sin forgjenger og med muligheter for flere smarte løsninger. Men den er ikke spesielt CO2-gunstig – ennå.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Dette handler om en helt ny generasjon av Opels lille flerbruksbil, som første gang så dagens lys i 2003. Designerne har brukt samme formspråk som ble introdusert på Insignia og senere på Astra.

Akselavstanden er strukket 1,5 cm fra forgjengeren, mens sporvidden har fått en markert økning med 4 cm foran og 4,5 cm bak.

Interiøret, som nå kan leveres i seks forskjellige fargekombinasjoner, har sin helt egne design, men en rekke detaljer kjenner vi igjen fra Insignia og Astra.

Omvendte bakdører

En rekke innredningsmuligheter finnes, enten som standard- eller ekstrautstyr.

Fra før kjenner vi Opels FlexSpace, hvor for eksempel ryggen på baksetene kan felles ned med en hånd, og setene kan skyves ca 20 cm i lengderetningen samt at midtre del av ryggen kan slås ned og benyttes som bord.

Nå introduseres også FlexDoors, det vil ganske enkelt si at bakdørene er hengslet i bakkant, noe som gir lettere adgang til baksetet. Dessuten kan dørene åpnes i 84 graders vinkel, mot 67 grader som ellers er vanlig på de fleste personbiler.

FlexRail er et system for diverse oppbevaringsmuligheter mellom forsetene, mens FlexFix er et sykkelstativ som trekkes ut fra støtfangeren.

Fine kjøreegenskaper

Både kjøreegenskapene og komforten har løftet seg i forhold til forgjengeren. Chassiset er meget kompetent, og hjuloppheng og fjæring gjør en tillitvekkende jobb, også på rufsete underlag.

Ikke misforstå, dette er en familiebil, ingen kjøremaskin – men kjøreegenskapene er så absolutt akseptable, og de understrekes av at styrefølelsen er langt bedre enn før. Den tidligere helelektriske styreservoen er erstattet av en mer behagelig elektrohydraulisk servo.

En detalj vi derimot ikke liker, er at clutchpedalen har usedvanlig lang vandring og at clutchen ikke griper tak før pedalen er nesten helt ute.

Dette lovet Opels ingeniører å se på før full serieproduksjon kommer i gang, etter at de fikk tilbakemeldinger fra flere journalister under prøvekjøringen som foregikk på varierte veier i Nord-Tyskland.

Downsizing

I maskinavdelingen handler det om ”downsizing”. Den tidligere 1,6-liters bensinmotoren med 105 hk, erstattes nå av 1,4-liter med 120 hk, en motor som får sin verdensdebut her i Meriva.

Den velkjente 1,8-literen med 125 hk, får avløsing av en 1,4-liter med 140 hk, begge de nye motorene har ti prosent lavere CO2-utslipp enn motorene de erstatter.

To dieselmotorer står på plakaten her i landet, først og fremst 1,7-liter med 100 hk. Den kombineres i første omgang bare med automatkasse.

Senere, med produksjon fra august, kommer også en ecoFlex-utgave som får en 1.3 CDTI-motor med 95 hk under panseret.

Er du spesielt miljøbevisst, bør du kanskje vente på sistnevnte. Lavere CO2-utslipp betyr lavere avgifter, men i skrivende stund er verken forbruket eller prisen fastlagt.

 

PRISER NYE OPEL MERIVA:

Bensinmotor:

Enjoy
Cosmo

1.4 XER 100 hk - 5 trinns manuell

kr 224 900
234.900

1.4 NEL 120 hk Turbo - 5 trinns manuell

kr 239 900
249.900

1.4 NET 140 hk Turbo - 6 trinns manuell

kr 264 900
274.900

 

 
 

Dieselmotor:

Enjoy
Cosmo

1.7 DT 100 hk - 6 trinns automat

kr 284 900
294.900

 

FAKTA Opel Meriva 1.7 CDTI aut.

Motor:

4-syl. diesel, 1686 ccm

Effekt:

74 kW (100 hk) v/4000 o/min.
260 Nm v/1750-2550 o/min.

Mål:

429 x 181 x 161,5 cm (L/B/H)

Akselavstand:

264,4 cm

Egenvekt m/fører:

1390 kg

Aks. 0-100 km/t:

13,9 sek.

Toppfart:

172 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,64 l/mil

CO2-utslipp:

168 g/km

Pris fra:

kr 284.900

Lansering i Norge:

Juni

Konkurrenter: Ford Fusion, Nissan Note, Kia Venga, Renault Modus.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: