Mazda 6: Ingen fare for løftebrudd - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Ingen fare for løftebrudd
FØRSTEINNTRYKKET: Det er svært lite å henge seg opp i når Mazda nå har oppgradert sin 6’er. Kanskje er nettopp det bilens eneste utfordring.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det var et løft da første generasjon Mazda6 erstattet sliteren 626 i 2002. Den gjorde et forsøk på å snu inntrykket av merkets familiebiler, fra litt sedate og kjedelige, til bedre å matche med alt det sportslige som også har vært en del av historien.

Tradisjonen med fantastiske biler som RX-3, RX-7 og dagens RX-8 (alle med Wankel-motor) og 20-årsjublianten MX-5, skulle blandes med fornuftige slitere som 616, 818, 929 og altså bilen den erstattet, 626.

Resultatet ble slett ikke ille:

”I det hele tatt ligger Mazda 6 nokså nær Mondeo når det gjelder kjørekarakteristikk. Styringen er godt balansert, og kontakten med veien, samt styrerespons og styrefølelse er god”, skrev vi da vi første gang testet den i Bil nummer 9-2002.

Se alle våre tester av Mazda6 her!

I 2005 ble bilen oppgradert, og i 2007 kom den andre generasjonen Mazda6. Enda litt tøffere og mer sportslig enn forgjengeren.

Nå er det altså tid for facelift og BilNorge reiste til Spania for å se hva som er nytt.

Beinhard konkurranse

Det kan ikke sies mange nok ganger – kampen mellom familiestasjonsvogner i prisklassen fra 300.000 er knalltøff. Så godt som hvert eneste år dukker det opp en ny utfordrer som stadig flytter grensene for bilene i klassen, på ett eller flere områder.

Mondeo tok eksteriørdesign og kjøreegenskaper et hakk lenger, Insignia overbeviste med et imponerende interiør som ikke står tilbake for premium-konkurrenter og utstyr vi ikke tidligere har funnet på biler i denne klassen.

Mazda6 kommer egentlig ikke med noe som er nytt – for andre enn dem selv. Likevel fremstår den som et svært troverdig og tillitvekkende alternativ i klassen.

Den fremstår bare rett og slett som en bra bil. Ikke noe ekstravagant, men denne litt udefinerbare følelsen som du opplever i en del biler, av at dette kommer til å oppleves som akkurat like kompakt og bra om tre, fem eller ti år.

Selvsagt har bilutviklingen gått videre i samme tempo, men det er noe tillitvekkende med hele bilen, mange kvalitetsundersøkelser viser da også at Mazda er noe av det mest problemfrie du kan kjøpe.

Kvalitetsfølelsen heves også av at det meste som ligner på hardplast innvendig er borte, selv om det fortsatt er et stykke frem til klasselederen.

Finn forskjellen

Det er ikke lett å se forskjellen på Mazda6 før og etter faceliften. Riktignok er det gjort enkelte utvendige designgrep som gjør at interesserte BilNorge-lesere raskt vil se det. Fronten er blitt enda mer tydelig og er nå mer lik resten av de nye modellene.

Bak har man også designet lyktene på en måte som har gitt den et mer distinkt uttrykk. Det synes først og fremst godt for sedan- og kombi-utgaven. Stasjonsvogna, som fortsatt blir storselgeren i Norge, fremstår fortsatt som litt mer anonym.

Innvendig er det også bare småting som har endret seg. Vi snakker om, eller snarere - de snakker om, økt kvalitetsfølelse i stoffene som brukes i seter samt endringer på dekorlister og utførelsen av knappene.

Med andre ord ikke noen revolusjon – snarere en svært forsiktig evolusjon.

Så hva er egentlig nytt?

Mazda er ikke dumme, de har sørget for å bruke pengene på en måte som skal gjøre selve kjøreopplevelsen bedre, altså under skallet.

Det har man gjort ved å forbedre foringer, forbedre innfesting av styrestag og utvikle ny programvare for å styre styreservoen. Resultatet er blitt en bil som kjører bedre enn tidligere.

Komforten er blitt bedre – de nye foringene har etter alt å dømme også gitt lavere støy, selv om vi tar et lite forbehold til vi har kjørt bilen hjemme, samtidig som man har fått bedret stabiliteten i høye hastigheter.

Styrefølelsen til Mazda har vært bra. Ikke helt i klasse med en bil som Mondeo, men den har gitt deg mer tyske enn japanske assosiasjoner – det er i denne sammenhengen positivt.

Faceliften har gjort styringen enda et hakk bedre – det blir selvsagt aldri feil.

Mer utstyr

Av andre nyheter er introduksjonen av flere trebokstavskombinasjoner. Vi nevner i fleng:

AFS: Svingbare frontlykter for bedre lys gjennom kurvene. (På biler med xenon).

ESS: Sørger for at varselblinklysene blinker ved nødbrems.

HLS: Bakkestartassistent bruker bilens stabilitetskontroll til å sørge for at bilen ikke ruller bakover ved bakkestart.

RVM: Blindsonevarsling ved hjelp av et ganske smart radarsystem som sitter plassert på hver side i den bakre støtfangeren og varsler om biler som kommer bakfra på begge sider.

Til slutt en funksjon som ikke har fått noen trebokstavkombinasjon, selv om den kanskje kan kalles for STF – smart turn function – eller rett og slett at blinklyset blinker tre ganger når du tipper på hendelen. Et lite steg kanskje – men fortsatt ikke vanlig på japanske biler.

Tre utstyrsvarianter

Erfaringen med dagens Mazda6 har vært at kundene har ønsket seg mer utstyr på sine biler. Derfor har flere enn det importør og forhandlere hadde forventet, valgt et høyere utstyrsnivå.

Det er bra med standardutstyr allerede fra det laveste utstyrsnivået, Advance. Her finner du blant annet elektronisk fartsholder, tosone elektronisk klimakontroll og multifunksjonsratt.

Går du opp til neste nivå, AdvancePlus, får du svingbare xenonlys, regnsensor, 17-tommers hjul og større stereoanlegg. Det forventes at denne varianten, sammen med toppmodellen, Sport, blir de vanligste.

Går du for Sport kan du briske deg med stereoanlegg fra Bose, blindsonevarsling, parkeringssensorer og 18-tommers felger.

Japanerne er glade i ferdigspekkede biler, så når du har valgt utstyrsnivå har du også i stor grad valgt hva du kan få på bilen, med noen få unntak.

Nytt er at du nå også kan få utstyrspakken som kalles Sport i kombinasjon med den lille dieselmotoren på kombi og stasjonsvogn, mens denne før bare var tilgjengelig med de to største motorene.

Ny motor - ikke så viktig for Norge

Den største nyheten på motorsiden er en ny, direkteinnsprøytet bensinmotor som yter 155 hestekrefter.

Dette er for øvrig den eneste motoren i Mazda6 som kan kombineres med automatgir, men takket være utslippet blir avgiftene mer enn 50.000 høyere enn den lille 1,8-liters bensinmotoren på 120 hester og volummodellen med diesel.

Det er nemlig diesel som kommer til å bli bestselgeren i Norge. Så mye som 85 prosent av kundene regner importøren med vil velge 2,2-liters dieselen med det som kalles ”Standard power” – det betyr 129 hestekrefter 340 Newtonmeter fra 1800 omdreininger.

Til Norge kommer også en 180-hesters versjon av den samme motoren. Men etter å ha kjørt begge versjonene under introduksjonen, er konklusjonen at du nok har spesielle trekkbehov eller andre preferanser om du mener at de ekstra hestekreftene og 60 Nm er verdt prisforskjellen på rundt 90.000 kroner.

Det finnes også en 163-hestersversjon, som man har valgt ikke å ta til Norge.

På plass i mai

Introduksjonen av den oppgraderte bilen skjer mot slutten av mai. Bensinmotoren blir først tilgjengelig, men diesel kommer rett etterpå.

Priser:

Sedan bensin:

 

1,8 120 hk Advance

kr 291.400

1,8 120 hk AdvancePlus

kr 305.900

2,0 155 hk AdvancePlus

kr 376.100

Sedan diesel:

 

2,2 129 hk Advance

kr 302.500

2,2 129 hk AdvancePlus

kr 317.000

2,2 180 hk Sport

kr 417.400

 

 

Tillegg for 5-dørs kombi

kr 6.000

Tillegg for stasjonsvogn

kr 12.000

 

 

2,2 129 hk Sport kombi

kr 338.600

2,2 129 hk Sport stasjonsvogn

kr 344.600

 

Fakta Mazda6 2,2 129 hk stasjonsvogn AdvancePlus

Motor:

Firesylindret turbodiesel 2184 ccm

Effekt:

95 kW (129 hk) v/ 3000 o/min
340 Nm v/ 1800 – 2600 o/min

Mål:

478,5 x 179,5 x149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

272,5 cm

Egenvekt m/fører:

1565 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

195 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,69 l/mil

CO2-utslipp:

138 g/km

Pris fra:

kr 329.000

 

Konkurrenter: Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Skoda Superb.

+ Komfortabel og velkjørende bil med god kvalitetsfølelse

- Ikke på noe område fremstår den som spesielt innovativ.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: