Honda CR-Z: Litt sporty, litt hybrid - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Litt sporty, litt hybrid
FØRSTEINNTRYKKET: Den ser ut som den kommer fra fremtiden. Vi har kjørt den første Honda CR-Z på norske skilter.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Honda CR-Z har et utseende som du snur deg etter, og jeg kan love at den ser bedre ut live enn på bilder. For første gang kombinerer Honda sin hybride drivlinje med manuell girkasse og monterer det hele i en sportslig utseende coupé.

Etter å ha sett den som konseptbil på flere messer, var vi spente på å møte produksjonsutgaven. Og den tok seg godt ut der den sto parkert utenfor Hondas norske hovedkontor.

Fronten minner om en S2000 roadster, mens hekken får oss til å tenke på Jazz Eller for den saks skyld hybride linjer, slik vi har vent oss til at de skal være fra den originale Honda Insight via Prius i et par generasjoner.

Sporty hybrid

Honda presiserer at bilen ikke skal markedsføres som en hybridbil, og heller ikke som en sportsbil. Hva den derimot Skal Være får vi ikke noe klart svar på.

”En småbil med sportslige egenskaper med en drivlinje som tar litt ekstra hensyn til miljøet,” er kanskje en noenlunde brukbar beskrivelse, foreslår vi. Før vi har vridd rundt nøkkelen og trykket på startknappen.

Honda snakker om sitt opprinnige DNA, fra den gang de bygde små sportslige biler for en del år siden. Modeller som CR-X, en sportslig coupé bygget på Civic-plattform. De har mange glimrende eksempler å vise til i svunnet tid.

De store dørene åpner seg for et moderne interiør, med et dashbord som er vinklet mot førerplassen. De to forsetene er sportslige med god sidestøtte, og sportslig er også det tykke sportsrattet kledd i lær og girspaken med metallisk topp.

2+2

Honda kaller bilen en 2+2, og det med rette. Baksetet er en vits. Vår lille venninne på 150 cm stanger hodet i taket og har nesten ikke benplass, selv når damen i fremre passasjersete er meget samarbeidsvillig og skyver seg så langt frem som mulig. I praksis er dette en 2-seter.

Sikten skrå bakover er like dårlig som plassen i baksetet, men heldigvis er parkeringssensor standard når du skal manøvrere bilen inn på en trang parkeringsplass.

Og mens vi først snakker om plass – bagasjerommet har en kapasitet på 214 liter, 382 liter når bakseteryggen foldes ned hvilket skjer med et enkelt håndgrep. Under bagasjerommet ligger batteripakken og bidrar til et lavt tyngdepunkt.

Bak rattet finner vi oss godt til rette i et sportssete nær gulvet. Takhøyden er lav, og høyreiste kan nok rett og slett få problemer med plassen her.

Som Civic Type-R er CR-Z utstyrt med en rød startknapp, men det er vanskelig å se hensikten med denne. Man må nemlig i tillegg sette inn nøkkelen og vri denne for å aktivere tenningen.

Tre modi

Til venstre på dashbordet sitter tre knapper som styrer flere av bilens funksjoner. Sport, Normal og Econ påvirker gassrespons, styring, klimaanlegg og hvordan IMA-systemet skal fordele kreftene fra el- og bensinmotor.

Bilens egenskaper forandrer seg dramatisk, og du får bekreftet dine innstillinger via en opplyst ring rundt turtelleren som er rød når du velger sport, blå under normale forhold og grønn når du kjører mest mulig miljøbevisst og får hjelp av den elektriske motoren.

I Sport-modus liker CR-Z seg på svingete landevei. Styringen er direkte, girspaken har kort gange og presise stopp og understellet er gjerne med på notene.

Sammenlignet med en normal 1,5-liter er motoren mer trekkvillig, men lydbildet fra eksosen er mer sportslig enn de 114 hestene er, selv når de får hjelp av de 14 elektriske hestene. Til sammen leverer drivlinjen 124 hk mens maks dreiemoment er 174 Nm. Det føles ikke slik.

Fin i byen

I bytrafikk fungerer bilens stopp/start-system utmerket så lenge man setter bilen i fri ved lyskryss. I motsetning til en del andre biler med stopp/start er det girvelgeren som starer og stopper bensinmotoren her, ikke clutchen.

Honda ønsker å appellere til et ungt publikum med CR-Z. Målgruppen er 20 til 30 år og bor hjemme hos sine foreldre. Hvor mange av disse som blar opp kr 277.400 for en ny CR-Z, skal bli interessant å se.

Inneværende år kommer det 100 biler til Norge, og salget starter i juni.

Du skal være rimelig entusiastisk for å velge en CR-Z fremfor for eksempel en Mini (Clubman), en Citroën DS eller en Alfa MiTo som alle kan by på tilsvarende egenskaper og design som skiller seg fra mengden.

 

FAKTA Honda CR-Z GT

Motor:

4-syl. rekke bensinmotor 1497 ccm + elmotor

Effekt bensinmotor:

84 kW (114 hk) v/6100 o/min.
145 Nm v/4800 o/min.

Effekt elmotor:

10 kW (14 hk) v/1500 o/min.
78 Nm v/1000 o/min.

Samlet effekt:

91 kW (124 hk) v/6100 o/min.
174 Nm v/1000-1500 o/min.

Mål:

408 x 174 x 140 cm (L/B/H)

Akselavstand:

243,5 cm

Egenvekt m/fører:

1147 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

200 km/t

Snittforbruk:

0,50 l/mil

CO2-utslipp:

127 g/km

Pris som prøvekjørt:

kr 277.400

 

Konkurrenter: Alfa MiTo, Mini Cooper, Citroën DS, Volkswagen Scirocco

+ Kult utseende som vekker oppsikt

- For liten for fire, for tam motor

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: