Mazda MX-5: Knallrød kjøreglede - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
25 bilder i galleri
Knallrød kjøreglede
NETTKJØRT: Mazdas populære MX-5 er blitt voksen og jubilerer. Men fortsatt er den heldigvis leken.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Hva er dette?

Mazda MX-5, også kjent som Miata og Roadster, er verdens mest solgte åpne sportsbil. Siden de første bilene ble levert i USA i 1989, og i Europa året etter, har mer enn 850.000 eksemplarer rullet av samlebåndet.

Mazdas filosofi har hele tiden vært å lage en sportsbil som er oppnåelig for folk flest. Og etter hvert som konkurrentene har forsvunnet, er MX-5 blitt ganske alene i dette segmentet.

I forbindelse med 20-årsjubileet slår Mazda på stortromma. I februar moret vi oss, sammen med journalister fra hele Europa, i et 4-timersløp på Adria International Raceway i Nord-Italia.

LES: Vår reportasje fra racerbanen

SE: Alle bildene fra fartsfesten

For å glede enda flere har Mazda laget en eksklusiv serie med biler kalt ”20th Anniversary Edition”. Kun i 4000 eksemplarer. Vi har kjørt en knallrød en.

Hvordan er den?

MX-5 er en åpen sportsbil for to, men i motsetning til mange andre slike biler har den også plass til litt weekendbagasje. Forutsetningen er at du pakker smart.

Glem stive kofferter, gå heller for myke bager som kan klemmes litt her og der. I tillegg til selve bagasjerommet, har du også praktiske rom bak setene.

MX-5 leveres i forskjellige utgaver. Du kan velge mellom to forskjellige motorer, en 1,8-liter med 126 hk eller en 2,0-liter med 160 hk.

Førstnevnte har 5-trinns manuell girkasse som standard mens 2,0-literen leveres med to alternative 6-trinnskasser, manuell som standard og automat som tilvalg.

Dessuten kan du velge mellom utgaven med kalesje eller Roadster Coupé som har automatisk hardtop. Fordelen med sistnevnte er at du raskt forvandler roadsteren til en lun og tørr coupé på kalde og våte dager.

Og i motsetning til hos mange konkurrenter, tar ikke det harde taket opp mer bagasjeplass enn stofftaket. Dessuten demper det mer støy enn kalesjen klarer.

Jubileumsutgaven er basert på basisutgaven med 1,8-liter og kalesje for at bilen skal bli oppnåelig for flest mulig. Den leveres i tre forskjellige farger, True Red (som vårt eksemplar), Chrystal White Pearl og Aurora Blue Mica. De to sistnevnte er unike for jubileumsutgaven.

Jubileumsbilene har eksklusive detaljer, deriblant kromlister, blanke dørhåndtak, tåkelys, aluminiumspedaler, matter med logo, nakkestøtter (baksiden) og dashbordpanel i dekorfarge, samt spesielle 17-tommers felger.

Det er montert et avstivningsstag mellom støtdempertoppene, og hvert eksemplar er nummerert og utstyrt med spesialeemblemer.

Kalesjen har manuell betjening, og etter litt øvelse får du den kjapt opp og ned.

MX-5 byr på en stor porsjon kjøreglede, med sin fine vektfordeling og lave tyngdepunkt. Den har meget presis styring – nærmest gokart-aktig – og du foretar kjappe, kontante girskift ved hjelp av en spak med kort vandring.

På en tidlig vårdag kjørte vi med sidevinduene oppe, og kombinert med en diskret vindavviser mellom seteryggene og et varmeapparat med målrettede dyser, hadde vi komfort nok til å tilbringe 10-12 timer i bilen i løpet av en weekend.

De 126 hestene 1,8-literen varter opp med, gir ingen racerbil. Motoren drar jevnt over et stort register, uten at du oppnår noe spesielt kick når du passerer et visst turtall.

MX-5 trives mye bedre på svingete landevei enn på rask motorvei. Ta deg litt ekstra tid, og velg den lange veien hjem så du kan nyte kjøregleden.

5-trinnskassa er ikke ideell for høyere hastighet på motorvei, siden den medfører høyere turtall enn 6-trinnskassa. Dessuten medvirker utvekslingen til at akselerasjonen blir noe tregere.

Du skal lete lenge for å finne en ny bil i samme prisklasse, uansett merke og type, som byr på samme grad av kjøreglede som en MX-5.

Bør jeg kjøpe en?

Dersom du klarer deg med to seter, og setter kjøreglede foran praktiske hensyn, bør du absolutt vurdere en MX-5. Spesielt om du klarer å legge hånden på en av de 60 jubileumsutgavene som er kommet til Norge.

For 279.900 kroner får du ikke bare en nummerert og bedre utstyrt bil enn standardutgaven, du får den også rundt 30.000 kroner billigere. Og du har utvilsomt et attraktivt objekt den dagen du vil bytte den inn i noe mer fornuftig.

MX-5 byr på unike muligheter for de som ønsker en åpen sportsbil, og like mye kjøreglede som vesentlig dyrere konkurrenter fra Tyskland.

Mange som kjøper en MX-5 har allerede minst én annen bil fra før. De som skal ha den som eneste bil, bør seriøst vurdere en Roadster Coupé. Den gjør samme jobb når du kjører åpent, og er mer komfortabel og lettstelt i vinterhalvåret.

FAKTA Mazda MX-5 “20th Anniversary Edition”

Motor:

4-syl. Rekke bensin, 1798 ccm

Effekt:

93 kW (126 hk) v/6500 o/min.
167 Nm v/4500 o/min.

Mål:

402 x 172 x 1252 cm (L/B/H)

Akselavstand:

233 cm

Egenvekt m/fører:

1080 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,9 sek.

Toppfart:

194 km/t

Snittforbruk:

0,71 l/mil

CO2-utslipp:

167 g/km

Pris som prøvekjørt:

kr 279.900

 

Konkurrenter: Ingen (alle er vesentlig dyrere, som Audi TT, BMW Z4 m.fl.)

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: