img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
12 bilder i galleri
Nye Micra fra lavkostland
Nissan har flyttet produksjonen av nye Micra til lavkostland som Kina, Thailand og Mexico. Borte er særpreget – for den nye modellen er mer lik ”alle andre småbiler”.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

 

Det var prestisje da Nissan startet produksjon av Micra i Sunderland, England. Det ble kalt ”et japansk under” at man flyttet produksjon til nasjonen som hadde mistet så mye bilindustri. ”Typisk japansk” ble det kommentert – for ”de greier det andre ikke får til”: Produksjon av kvalitetsbiler i England.

Men når nye Micra lanseres i Europa til høsten, er det engelske eventyret ute. Nye Nissan Micra skal selges i 160 land jorda rundt, og derfor har man valgt å produsere bilene i typiske lavkostland som Kina, Thailand og Mexico.

Målet er å gjenskape Micras image som en kvalitetsbil til lav pris. Og da må produksjonskostnadene være lavest mulig. Bilen vil også på flere markeder bli solgt under navnet March. I Norge vil den hete Micra.

Og borte er den annerledes designet som preger forgjengeren. Den nye modellen er ”lik alle andre småbiler” og Nissan innrømmer da også at de denne gangen kjører ”safe”. Ingen eksperimentering med smak og behag. Da Nissan første gang lanserte Micra, ble den kåret til Årets bil i Europa – som den første ikke-europeiske bilen.

SE: Disse har vært Årets Bil i Europa

Mer plass
Ved å øke akselavstanden med 20 mm har bilen fått mer plass og vil i sterkere grad konkurrere med andre små biler som VW Polo, Ford Fiesta, Opel Corsa og andre biler i småbilklassen. Bilen kommer med tre og fem dører og har forhjulstrekk.

Det blir nye motorer, og i fokus står en tresylindret 1,2-liters bensinmotor på 80 hk. Den har med trinnløst automatgir (CVT) et utslipp på 125 gram/km.

Den nye modellen er lettere og det er lagt stor vekt på bruk av færre komponenter. Sidedørene lages for eksempel bare av halvparten så mange deler som dagens modell. Forsetene lages av 55 deler mot 85 i dagens modell.

Også dashbordet består av bare halvparten så mange deler som i dagens modell. På denne måten ønsker Nissan å spare penger samtidig som de bedrer kvaliteten.

Det planlegges ingen versjon med dieselmotor. Men det kan i 2011 komme en GTI-versjon med kraftigere bensinmotor.

Automat
Som på dagens Micra satser Nissan stort på automatgir – trinnløs CVT. Ifølge fabrikken er kassen forbedret fra dagens modell, men fortsatt er systemet det samme. Bilen kan også leveres med manuelt gir.

Kommer i siste kvartal
Det er ventet at den nye Micra blir lansert mot slutten av året. Men når det gjelder biler fra land som Kina og Thailand er det mange usikkerhetsmomenter når det gjelder leveringer.

Det er begrenset kapasitet på bilbåter for eksport av nye biler, og bilene til Europa vil i hovedsak komme fra Thailand. Fra samme landet kommer også en rekke pickups fra flere produsenter. Og de sliter alle med det samme – usikker leveringstid på grunn av transport.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: