img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
33 bilder i galleri
Hissig småtass
FØRSTEINNTRYKKET: Volkswagen er klar med en ny Polo GTI. Vi dro til Nürburgring for å prøve den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Polo GTI har endelig fått motoren den fortjener, en 1,4-liter med kompressor og turbo som byr på 180 hk og et solid dreiemoment over et stort register. Dessuten får du DSG girkasse med på kjøpet. Den girer mer effektivt enn en rutinert racerfører, og lar deg overta styringen selv om du ønsker.

Detaljer
En GTI skiller seg fra normale Poloer på en del detaljer. Redusert bakkeklaring, spesielle 17-tommers felger, røde bremsekalipere, røde detaljer i fronten og et dobbelt eksosrør som blåser ut vellyd. Over bakluka sitter i tillegg en diskret spoiler.

Innendørs finner du sportsseter i rutet stoff, et tykt og behagelig sportsratt i skinn og lekre kromdetaljer på dashbordet. Det er lett å finne seg til rette bak rattet, og selv baksetekomforten er ”spiselig” dersom personen i høyre forsete og den bak enes om visse kompromisser.

Men det er neppe de praktiske krav som får deg til å velge en Polo GTI. Her er det snakk om kjøreglede og sportslige egenskaper. Den elsker svingete veier og tar seg smidig frem i trange bygater.

Selv 150 km/t på autobahn er en utfordring bilen mestrer på anstendig vis, men skjøter og ujevnheter er selvsagt godt merkbare. Det er nok også trikkeskinner som skal forseres i urbane strøk.

Grom kasse
Det er vanskelig å lovprise DSG-kassen høyt nok. Dette er løsningen for de som egentlig sverger til en manuell girkasse for å unngå lite effektive automatkasser. Fordelen er at du kan hvile venstrefoten mens du snegler deg gjennom ettermiddagsrushet.

Hjelpemidler som antispinn og en elektronisk differensialbrems får kreftene effektivt ned i asfalten. Utstyr som bakkestartassistent og dekktrykkmonitor er standard.

Polo GTI er velutstyrt og leveres med tre eller fem dører. Sistnevnte er selvsagt mest praktisk, og de fleste vil nok velge å bla opp tre tusenlapper ekstra for sidedører bak. Mange blir det uansett ikke, Harald A. Møller regner med at et titalls Polo GTI får norske eiere i løpet av året. 

FAKTA Volkswagen Polo GTI

Motor:

4-syl. rekkemotor med kompressor og turbo, 1390 ccm.

Effekt:

132 kW (180 hk) v/ 6200 o/min.
250 Nm v/2000-4500 o/min.

Mål:

398/168/145 cm. L/B/H

Akselavstand:

246,8 cm.

Egenvekt:

1194 kg.

Bagasjerom:

280 liter

0-100 km/t:

6,9 sek.

Toppfart:

229 km/t.

Snittforbruk:

0,59 l/mil.

CO2-utslipp:

139 g/km.

Pris:

kr 343.700.

Levering:

August 2010

 

Konkurrenter: Citroën DS3 THP 150 DSport, Mini Cooper S, Skoda Fabia RS

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: