Mitsubishi ASX: ASX - navnet skjemmer ingen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
ASX - navnet skjemmer ingen
FØRSTEINNTRYKKET: Mitsubishis nye kompakt-SUV heter ASX. Konkurrentene har allerede merket seg navnet, og det bør du også gjøre.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Mitsubishis inntreden i markedet for mindre SUVer vil garantert synes på salgsstatistikken. Importøren har tatt mål av seg til å selge 1200 biler i år, med første levering i august.

Mitsubishi ASX er på en måte en krysning, Mitsubishi helgarderer derfor med å kalle den Crossover, fordi den egentlig ikke er en SUV. Et av kriteriene for SUV-betegnelsen er at bilen har firehjulsdrift, men ASX leveres med enten 2WD eller 4WD.
 
Sånn sett er det Nissan Qashqai og Skoda Yeti – som begge leveres med drift på to eller fire – som er hovedkonkurrentene, men importøren forventer at 70 prosent av kundene vil velge kombinasjonen dieselmotor og 4WD, altså en fullverdig SUV.
 
Det betyr at også Peugeot 3008, Toyota RAV4, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga og Hyundai iX35 vil merke at kampen om kundene skjerpes.
 
ASX har samme akselavstand som storebror Outlander (er bygget på samme plattform), men ASX er 37 cm kortere og 3 cm smalere. Alt i alt deler nykommeren 70 prosent av komponentene med Outlander, blant annet hjuloppheng, bremser og 4WD-systemet.
 
Under 300.000
Billigste 2WD-utgave koster fra 246.900 kroner (1,6-liter bensinmotor med 117 hk), mens du må like oppunder 300.000 kroner, nærmere bestemt 297.900, for 4WD. Sistnevnte leveres bare med dieselmotor, enten 115-hester, som blir bestselgeren her hjemme, eller 150-hester som vil få en pris på 390.900 kroner.
 
Begge dieselmotorene har 1,8-liters volum, er utviklet av Mitsubishi selv, og har noe så uvanlig som variable ventiltider. Når det gjelder bensinmotorer er det svært vanlig med variable ventiltider, slik som på Honda VTEC og Toyota VVTi, men nå har altså Mitsubishi tatt teknikken i bruk også på dieselmotorer.
 
Vårt første møte med nykommeren, på varierte veier i Sør-Tyskland denne uken, ga oss en positiv opplevelse. 
 
Kjøreegenskapene er naturlig nok sammenlignbare med Outlanders, men ASX virker nettere og lettere å håndtere, ikke overraskende ettersom ASX er 300 kg lettere.
 
Selv om førermiljøets design ikke flytter noen grenser, byr setene på god sittekomfort og forholdsvis lange sitteputer. I baksetet er det god nok både benplass og takhøyde for personer på 185 cm, selv om personen i førersetet skulle være 190 cm.
 
Et utropstegn setter vi ved en detalj som vi ikke har blitt bortskjemt med av Mitsubishi, nemlig lengderegulering av rattet. Nå er det på plass, og dermed er det lettere å finne en riktig og behagelig sittestilling for sjåføren.
 
Fire utstyrsnivåer
ASX får offisiell lansering i august, men det vil være anledning til å prøvekjøre bilen hos forhandlerne allerede fra juni/juli. Mens importøren tror at 30 prosent av kundene nøyer seg med 2WD, og dermed velger bensinmotor, forventes det at hele 70 prosent vil ha dieselmotor.
 
Fire utstyrsnivåer står på menyen: Inform (som bare leveres med bensinmotor), Invite, Intense og toppversjonen Instyle+. Sistnevnte betyr at navigasjon, ryggekamera, regnsensor, vidvinkel bi-xenonlys, og panorama-glasstak følger med på kjøpet. For øvrig er bakkestartassistanse (Hill Holder), aktiv stabilitetskontroll og Traction Control standard på alle versjoner.

FAKTA Mitsubishi ASX 1.8/115 Invite 4WD:

Motor:

4-syl. diesel, 1798 ccm

Effekt:

85 kW (115 hk) v/3750 o/min.
300 Nm v/2000-2500 o/min.

Mål:

430 x 177 x 162 cm (L/B/H)

Akselavstand:

267 cm

Egenvekt m/fører:

1525 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,6 sek.

Toppfart:

185 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,57 l/mil

CO2-utslipp:

150 g/km

Pris fra:

kr 297.900

Lansering i Norge:

August

Konkurrenter: Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Toyota RAV4, Hyundai iX35, Ford Kuga - med flere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: