img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
13 bilder i galleri
Mégane åpner seg i juli
FØRSTEINNTRYKKET: Midt i juli er den nye Mégane Coupé-Cabriolet på plass her hjemme, mer dynamisk enn forgjengeren og med Renaults nye dobbeltclutchkasse.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Mange entusiaster kjører åpent hele året, mens de fleste cabrioletkundene stort sett foretrekker å ta ned taket på de varmeste sommerdagene.

Derfor kan de tålmodige fortsatt få med seg mye av årets åpne sesong i en ny Renault Mégane CC, eller som det offisielle fulle navnet lyder: Mégane Coupé-Cabriolet.
 
I midten av juli er den nemlig klar for norske kunder, sannsynligvis i seneste laget til å blande seg inn i tetsjiktet på salgsstatistikken denne sommersesongen.
 
Nykommeren har et langt mer moderne utseende enn sin forgjenger – skulle bare mangle – men den har også et slankere og mer dynamisk preg. Frontlyktene har blitt lengre og mer skulpturerte.
 
Videre har den helt ny design på grillen, og ikke minst er panseret strukket lengre fram og har fått en mer markert, profilert form. Renault-logoen er flyttet høyere, slik at den nå ligger midt i overgangen mellom panser og grill.

Friskere form
Interiøret og førermiljøet byr ikke på like markerte endringer, her handler det om friskere formgivning og mer kvalitetspreg over materialer og finish. Dashbordet viser tydelig tilknytning til Mégane-familien.
 
Benplassen i baksetet er langt fra imponerende, men den har økt med et par centimeter fra forgjengeren. Alle monner drar i denne sammenhengen, men takkonstruksjonen på såvel Mégane CC som andre cabrioleter med hardtop i kompaktklassen byr på en utfordring.
 
Det er vanskelig å kombinere rommelig bakseteplass med et tak som skal ha plass i bagasjerommet.
 
Den norske importøren, som nå er i ferd med å melde overgang til Motor-Gruppen og deres hovedkontor på Østre Aker vei i Oslo, sier at tre motoralternativer vil stå på programmet: 110 hk diesel med manuell girkasse eller den nye EDC-kassen, 130 hk diesel og 130 hk bensin. Begge de sistnevnte med manuell kasse.
 
Harmonisk dobbel-clutch
EDC står for Efficient Dual Clutch, og er altså betegnelsen på Renaults svar på dobbeltclutchkassene som flere bilprodusenter har tatt i bruk med suksess de seneste årene. Under vårt første møte med bilen, på sør-spanske veier denne uken, overbeviste kombinasjonen EDC og 1,4-liter 110 hk dieselmotor med myk og behagelig sjalting.
 
Ved blandet kjøring ligger drivstofforbruket faktisk 0,01 liter/mil lavere enn ved manuell girkasse, og det betyr at CO2-utslippet havner 3 g/km under den manuelle varianten. Med tanke på det positive bidraget til kjørekomfort, tror vi mange kunder vil velge nettopp EDC-transmisjonen. Foreløpig kan den bare leveres i kombinasjon med 110-hesters diesel, ikke bensinmotor.
 
I komfortabel retning
Kjøreegenskaper? Ja, de har løftet seg fra forrige modell, og ved første inntrykk på fillete asfalt heller de mer i sportslig retning enn før, selv om styringen ikke er så kontant at den støtter denne følelsen.
 
Ved kjøring på bedre veier senere, skifter vi mening slik at dommen blir at kjøreegenskapene alt i alt ligger på den komfortable siden. Hjuloppheng, fjæring og styrefølelse forteller oss at «komfortabel» passer best som beskrivelse.
 
Priser?
Ikke klare ennå, men importøren antyder at de vil ligger på et nivå som ikke vil forandre konkurransesituasjonen vis a vis de naturlige konkurrentene.
 
FAKTA Renault Megane Coupé-Cabriolet 110 dCi EDC
 
Motor:
4-syl. diesel, 1461 ccm
Effekt:
81 kW (110 hk) v/4000 o/min.
240 Nm v/1750 o/min.
Mål:
449 x 181 x 143 cm (L/B/H)
Akselavstand:
261 cm
Egenvekt m/fører:
1610 kg
Aks. 0-100 km/t:
13,2 sek.
Toppfart:
190 km/t
Forbruk blandet kjøring:
0,50 l/mil
CO2-utslipp:
130 g/km
Pris fra:
Ikke klar
Lansering i Norge:
Juli
 
Konkurrenter: Peugeot 308 CC, Volkswagen EOS, Opel Astra TwinTop, Ford Focus CC.
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: