![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Detroit 2019 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019). |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Mange entusiaster kjører åpent hele året, mens de fleste cabrioletkundene stort sett foretrekker å ta ned taket på de varmeste sommerdagene. Friskere form
Interiøret og førermiljøet byr ikke på like markerte endringer, her handler det om friskere formgivning og mer kvalitetspreg over materialer og finish. Dashbordet viser tydelig tilknytning til Mégane-familien.
Benplassen i baksetet er langt fra imponerende, men den har økt med et par centimeter fra forgjengeren. Alle monner drar i denne sammenhengen, men takkonstruksjonen på såvel Mégane CC som andre cabrioleter med hardtop i kompaktklassen byr på en utfordring.
Det er vanskelig å kombinere rommelig bakseteplass med et tak som skal ha plass i bagasjerommet. Den norske importøren, som nå er i ferd med å melde overgang til Motor-Gruppen og deres hovedkontor på Østre Aker vei i Oslo, sier at tre motoralternativer vil stå på programmet: 110 hk diesel med manuell girkasse eller den nye EDC-kassen, 130 hk diesel og 130 hk bensin. Begge de sistnevnte med manuell kasse.
Harmonisk dobbel-clutch
EDC står for Efficient Dual Clutch, og er altså betegnelsen på Renaults svar på dobbeltclutchkassene som flere bilprodusenter har tatt i bruk med suksess de seneste årene. Under vårt første møte med bilen, på sør-spanske veier denne uken, overbeviste kombinasjonen EDC og 1,4-liter 110 hk dieselmotor med myk og behagelig sjalting.
Ved blandet kjøring ligger drivstofforbruket faktisk 0,01 liter/mil lavere enn ved manuell girkasse, og det betyr at CO2-utslippet havner 3 g/km under den manuelle varianten. Med tanke på det positive bidraget til kjørekomfort, tror vi mange kunder vil velge nettopp EDC-transmisjonen. Foreløpig kan den bare leveres i kombinasjon med 110-hesters diesel, ikke bensinmotor.
I komfortabel retning
Kjøreegenskaper? Ja, de har løftet seg fra forrige modell, og ved første inntrykk på fillete asfalt heller de mer i sportslig retning enn før, selv om styringen ikke er så kontant at den støtter denne følelsen.
Ved kjøring på bedre veier senere, skifter vi mening slik at dommen blir at kjøreegenskapene alt i alt ligger på den komfortable siden. Hjuloppheng, fjæring og styrefølelse forteller oss at «komfortabel» passer best som beskrivelse. Priser? Ikke klare ennå, men importøren antyder at de vil ligger på et nivå som ikke vil forandre konkurransesituasjonen vis a vis de naturlige konkurrentene. FAKTA Renault Megane Coupé-Cabriolet 110 dCi EDC
Konkurrenter: Peugeot 308 CC, Volkswagen EOS, Opel Astra TwinTop, Ford Focus CC.
annonse
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||