Volvo C30: Rustad-bilen i sivil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Rustad-bilen i sivil
Du kjenner sannsynligvis Polestar som teamet Tommy Rustad kjører for i STCC. Nå kommer de med en vanvittig sivilutgave av bilen hans.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Jeg blir så glad hver gang jeg ser Tommy Rustads bil på banen. En Volvo – og så står det Isbergs på den. Det gamle navnet til Norges tradisjonsrikeste Volvo-importør, og senere største forhandler da Volvo begynte å importere selv.

Og så – verdens største nedtur, da det igjen går opp for meg at det står ”Olsbergs” og jeg har oversett den første O’en.

Men nå får jeg heldigvis ekte vare, og ikke bare en form for dysleksi, å glede meg over. Polestar har nettopp vist noe de kaller en konseptbil – en blodtrimmet utgave av Volvos C30.

”Det vi har gjort”, sier Polestar, ” er å se hva som skjer når vi lar våre folk få frie hender til å bygge den ultimate landeveisbilen, uten å måtte ta hensyn til racingreglementer og andre begrensninger”

Her har vi da en bil som henter 405 hester ut av en turbomatet 2,5-liters T5-motor. Vi har en klikk-klakk kasse fra Quaife og firehjulsdrift fra siste generasjon Haldex.

19x8,75” felger med Pirellis P Zero dekk. Samme dimensjon foran og bak, 235/35 ZR 19, tyder på et ganske harmonisk chassis siden man ikke må justere bort unoter ved hjelp av dekkdimensjoner. Og en skikkelig Brembo-avdeling sørger for stopp.

Det er gjort vesentlige ting med eksteriøret, ”aerodynamikken er hentet fra STCC-raceren” får vi vite. Öhlin har forresten bidratt med støtdemperne, men det som høres tøffest ut er ”Racing-seter trukket med Ternsjö-skinn”.

Ternsjö? Jeg vet hva 520 Nm betyr, og hva utvekslingsforhold på 2,25 i styringen vil si. Men akkurat Ternsjö – der er jeg blank. Vi får spørre hr. Rustad neste gang vi ser ham.

Polestar kan vel egentlig oppfattes som Volvos offisielle trimmings-avdeling. Polestar Performance Engine Optimization Products (hjælp) er utviklet i samarbeid med Volvo.

De selges av Volvos forhandlere på mange markeder og dekkes av Volvos garantiordninger. Og har som regel den egenskap at verken forbruk eller utslipp er endret.

Hva som skal skje med C30 Polestar er ikke klart, men hvorfor skal ikke Geely også ønske seg ”sin” utgave av Ford Focus RS?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: