img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
Momentant fra Audi
FØRSTEINNTRYKKET: Den styrer like bra, sitter fortsatt som klistra og ser nesten helt lik ut – men dreiemomentet gjør forskjellen i en oppgradert TT.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det er den stadig forbedrede firesylindrede toliters TFSI-motoren som nå har fått 211 hestekrefter, og minst like viktig, 350 Newtonmeter dreiemoment.

Det er så vellykket at Audi har kastet ut både 200-hesteren den direkte erstatter og den 3,2-liters V6eren som vel aldri ble noen stor suksess i TT, ettersom den først og fremst ga mer vekt enn krefter.

Gledelig er det selvsagt at den nye motoren kan kombineres med toclutchkassa S tronic og Quattro, noe som gjør den til en gledesspreder både på sommerføre, og ganske sikkert også når snøen kommer.

Sving etter sving

På ruta rundt Ingolstadt har jeg etter hvert funnet med noen favorittstrekker. Over noen jorder og gjennom noe småskog slynger en akkurat passe bred og oversiktlig vei seg, neppe et tilfeldig sted å lede kjørekåte biljournalister, men TT trives aldeles glimrende der.

Det virker som om TT med den nye motoren har funnet seg selv, kjøreopplevelsen er enda likere på 211-hestersutgaven av Porsche Cayman – det har rett og slett gjort TT til enda mer av en sportsbil.

Balansen kjennes også bedre ut, og akkurat der merker man faktisk en forskjell på TT med og uten firehjulstrekk.

Audi har nemlig nå både innsett, og endelig innrømmet, at det er en utfordring å bygge sportsbil med frontmotor og forhjulstrekk, samtidig som man skal holde vekten nede.

Derfor har man løst utfordringen ved å bruke mye lettvektsmaterialer foran i bilen, mens man bruker tyngre bak. Likevel er det slik at bilen med forhjulstrekk har en vektfordeling på 59/41 mellom foran og bak. Ikke helt optimalt.

Med firehjulsdrift hjelper det godt på når man også får drivaksler resten av det som skal til for å få det til å skyve bak, takket være TTs korte akselavstand skal det nemlig ikke så mye tid for å endre på balanseforholdet. Med den følger også enda bedre kjøregenskaper.

S for Sport

Alle som har lest om, eller prøvd toclutchkassa som heter DSG i Volkswagen og Skoda, og altså S tronic i Audi, vet at den fungerer.

Trykk på Sport-knappen som gir skarpere styring, bedre gassrespons og raskere girskift, og du kjenner munnvikene trekker seg oppover mot ørene.

Det har fått 211-hestersutgaven til å ligne betydelig mer på storebror TTS.

Høyere dreiemoment ved lave turtall, gjør også at svinger du med den gamle 200-hesteren ville tatt i andre gir, nå funker helt strålende i tredje – det gjør at hele kjøreopplevelsen oppleves som mer flytende og dynamisk.

Klin til med S-Line-pakka og du har en bil som lett konkurrer med TTS med en pen bunke med tusenlapper du kan bruke til noe annet.

Audi kommer ganske sikkert til å oppgradere den også, men frem til det er anbefalingen grei!

Noe du kan se?

Det er selvsagt noen synlige endringer på den oppgraderte versjonen.

Både coupeen og roadsteren har fått nå støtfanger foran med større luftinntak, sport blank grill og kromringer rundt tåkelysene.

Tydeligst for de fleste er nok likevel de etter hvert så karakteristiske LED-kjørelysene, på TT bestående av 12 lyspunkter i bunnen om du velger Xenon-lys.

Bak ser du et større eksosanlegg med to potter og en ny diffusor. I utgangspunktet blank, men om du legger noen ekstra kroner på bordet kan du få karbonfibergreier som gir enda litt mer racinglook. For den som ønsker seg R8, men bare må drømme.

Priser Audi TT Facleift

TT Coupé

1.8 TFSI

kr 407.400

2.0 TFSI

kr 520.000

2.0 TFSI S tronic

kr 538.000

2.0 TFSI quattro S tronic

kr 578.000

2.0 TDI Quattro

kr 502.700

TTS

kr 793.400

TTS S tronic

kr 810.900

TT RS

kr 1.104.700

 

TT Roadster

1.8 TFSI

kr 434.500

2.0 TFSI

kr 555.800

2.0 TFSI S tronic

kr 573.700

2.0 TFSI quattro S tronic

kr 614.200

2.0 TDI Quattro

kr 538.800

TTS

kr 835.900

TTS S tronic

kr 853.400

TT RS

kr 1.131.800

 

FAKTA Audi TT Coupé 2.0 TFSI Quattro

Motor:

4-syl. bensinturbo, 1984 ccm

Effekt:

155 kW (211 hk) v/ 4300 - 6000 o/min.
350 Nm v/1600 – 4200 o/min

Mål:

418,7 x 184,2 x 135,3 cm (L/B/H)

Akselavstand:

246,8 cm

Egenvekt m/fører:

1355 kg

Aks. 0-100 km/t:

6,0 sek.

Toppfart:

245 km/t

Snittforbruk

0,71 l/mil

CO2-utslipp:

164 g/km

Pris:

Kr 578.000

 

Konkurrenter: Peugeot RCZ, BMW Z4, Nissan 370Z

+ Meget bra dreimoment fra lave turtall, fortsatt en meget god girkasse.

- Vil noen se at du har den nye utgaven?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: