img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
16 bilder i galleri
Saab har tatt av igjen
Førsteinntrykket: 100 dager etter at Spyker overtok Saab har den svenske produsenten fått luft under vingene igjen. Nå er den nye 9-5 lansert.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif
Etter 13 år er Saab 9-5 overmoden for fornyelse. Den nye Saab 9-5 har ligget på is noen måneder i kjølvannet av krisen i GM.
 
Etter at nederlandske Spyker overtok som eier, er 9-5 klar for lansering, og europeiske motorjournalister i stort antall har de seneste dagene hatt anledning til å kjøre den svenske nykommeren både på lukket bane og varierte landeveier i Trollhättan-traktene.
 
50 prosent Insignia
Som de fleste vet, er den nye 9-5 basert på Opel Insignia – og 50 prosent av komponentene er felles.
 
Bilens spesifikasjoner og design var spikret lenge før Spyker overtok, så den nye eieren har ikke hatt noen innvirkning på det første produktet fra «nye Saab».
 
I tillegg til en distinkt Saab-grill preges bilen utvendig av en lang, coupéaktig bakpart med et forholdsvis langt overheng. Interiøret har beholdt tydelige Saab-gener, blant annet den buete øvre delen av dashbordet samt Night Panel-knappen.
 
Samtidig har designerne ønsket å gi 9-5 en egen identitet som skiller seg fra 9-3, og i den sammenhengen er tenningslåsen fjernet både fra midtkonsollen og rattstammen. Nå er tenningslåsen erstattet av start/stopp-knapp.
 
Med en akselavstand på velvoksne 284 cm har personer inntil 190 cm både god benplass og akseptabel takhøyde i baksetet.
 
Samtidig kan 9-5 vise til et bagasjevolum på anstendige 513 liter, og fleksibiliteten er god takket være både delt og nedfellbar bakseterygg og skiluke i seteryggen.
 
FWD og XWD
Både forhjulsdrevne og firehjulsdrevne versjoner kan leveres, sistnevnte, som hos Saab kalles XWD, er basert på Haldex-systemet.
 
Direktør Asle Røil hos den nye norske filialen av Saab Automobile AB forventer at volum-modellen her i landet blir FWD-utgaven med 160 hk dieselmotor og utstyrsnivå Vector.
 
Selv om 9-5 er bygget på Insignia-plattform, kan ikke kjøreegenskapene direkte sammenlignes. Den svenske nykommeren er en større og tyngre bil (18 cm lengre og 300 kg tyngre enn Insignia sedan), og dette har Saabs ingeniører tatt hensyn til ved oppsettet av chassiset.
 
Drive Sense
Alt i alt er komforten prioritert i større grad enn de sportslige kjøreegenskapene, men de kjøreglade får likevel sitt høyst sportslige alternativ hvis de velger Drive Sense, det adaptive chassis-styringssystemet med tre innstillingsmuligheter: Comfort, Intelligent og Sport.
 
Systemet, som foreløpig bare kan leveres i kombinasjon med 220 hk bensinmotor på de forhjulsdrevne bilene (samt på alle XWD-utgaver), koster 17.000 kroner.
 
Drive Sense-pakken innebærer senket sportschassis, adaptive støtdempere og variabel rattrespons.
 
Fra midt i juli vil nye 9-5 så smått være på plass her i landet, både hos de 25 forhandlerne og hos de aller første kundene.
 
Asle Røil har kalkulert med å selge i underkant av 300 eksemplarer av Saabs nye flaggskip dette året, og han forventer at 75 prosent av kundene vil velge dieselmotor, enten 160-hesteren som er på plass fra start, eller en kraftigere utgave med 190 hester som skal være klar i løpet av september.
 

FAKTA Saab 9-5 TiD 4/160 hk Vector

Motor:

4-syl. diesel, 1956 ccm

Effekt:

118 kW (160 hk) v/4000 o/min.
350 Nm v/1750 o/min.

Mål:

501 x 187 x 147 cm (L/B/H)

Akselavstand:

283,7 cm

Egenvekt m/fører:

1915 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,9 sek

Toppfart:

215 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,53 l/mil

CO2-utslipp:

139 g/km

Pris fra:

kr 472.900

Pris som prøvekjørt:

kr 486.900

Lansering i Norge:

Juli

Konkurrenter: Volvo S80, BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes E-Kl.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: