img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
Nytt merke fra nytt billand
Det er ikke hver dag det dukker opp et nytt bilmerke. Kanskje bortsett fra i Kina. Luxgen er imidlertid ikke kinesisk. Det kommer fra samme land som de svært populære HTC mobiltelefonene. Nemlig Taiwan.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Og nettopp HTC har vært med å utvikle Luxgens spesielle informasjonssenter THINK+. Her gjør IT sitt fulle inntog i kupeen. Du kan like godt lære deg betegnelser som Eagle View+, Side View+, Night Vision+ og LDWS+.

Night Vision+ er et nattlys kamera som ved kun 0.1Lux viser veien på en videoskjerm inntil 100 meter foran bilen, 40 meter bredt.

Side View+: Slå på blinklyset, og et kamera overfører bilde fra blindsonen til en videoskjerm i bilen.

Eagle View+ er et 360° ”surround imaging” system som dekker området to meter rundt bilen. Kjekt når du manøvrerer i trange omgivelser.

LDWS+ (Lane Departure Warning System) starter automatisk fra hastigheter over 60 km/t og skanner veibanen. Føreren varsles dersom midtstreken eller veikanten passeres.

Tre modeller er klare; Luxgen 7MPV er en stor flebruksbil. CEO er en sjefsbil som er utstyrt med behagelige seter og innredning for den kresne direktør. Tredje variant er Luxgen SUV som kommer i salg mot slutten av året. Med 4x4.

Det tilbys en 2,2-liters turbo bensinmotor som yter 175 hk til alle modellene. Foreløpig er denne utviklet til Euro 4 standard.

Motorene er montert bak frem, noe som skal gi kortere vei til katalysatoren og derved høyere temperatur i denne. Resultat: mindre forurensing.

Under utvikling er også modeller med full elektrisk drivlinje, EV+. Det antydes svært gode ytelser. Karosseriene er de samme.

Luxgen hadde sin internasjonale debut på 10th Dubai International Motor show i 2009. Og det er til de arabiske oljelandene Luxgen starter sin eksport.

Allerede etter kort tid selger den ene modellen, Luxgen 7MPV, flere biler på hjemmemarkedet enn Hyundai’s alle modeller til sammen.

Det satses, som navnet indikerer, på å utvikle et bilmerke som skal være Premium. Likheten med Lexus-navnet er neppe tilfeldig.

Taiwan har ikke tidligere vært bileksportør, men landet utvikler og produserer elektronikk som finnes over hele verden.

Selskapet bak Luxgen er ingen dverg; Yulon Group, etablert i 1949, er engasjert i mange bransjer med fabrikker på Filippinene, Taiwan og i Kina.

I samarbeid med Nissan, Mitsubishi, GM, Chrysler og Mercedes Benz har de produsert mer enn to millioner kjøretøy. Bilvirksomheten går tilbake til 1953. Bilmerkets slogan er ”think ahead” - så vi får vi se om de tenker på Europa etter hvert.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: