img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
38 bilder i galleri
BMWs nyeste FlexiWagon
FØRSTEINNTRYKKET: Vi har kjørt den nye 5-serie Touring. Dere andre må vente til august. En liten trøst: dere venter på noe godt.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Det var en selvsagt ting at den nye 5-serien måtte komme i Touring-utgave. Det har vært tradisjon nå siden 1991 – og hvor viktig denne femdørs femmeren er, går frem av produksjonstallene: etter nesten 20 år nærmer 5-serie Touring seg 750.000 produserte eksemplarer.

Paradoksalt nok kan denne utgaven ødelegge litt for suksesshistorien. Fordi sedan-utgaven denne gang har fått en meget varmere mottakelse enn den forrige generasjonen, regner importøren med at forholdet mellom 4- og 5-dørs vil ende på 50:50 og ikke 40:60 som de har erfart tidligere.

Dersom vil skal ta utgangspunkt i neste år, hvor 5-serien skal selge 1000 eksemplarer, vil det si ”bare” 500 Touring-modeller. Dersom det hadde vært vanlig fordeling, hadde det blitt 600 – og modellserien hadde vært enda litt nærmere 750.000.

Kanskje også verd å minne om at Touring-begrepet dukket opp for første gang for nesten 40 år siden, på en spesiell 2002-modell, og at 3-serien var et par år tidligere ute enn 5-serien, da vi fikk E30 med stor bakluke.

Bestselgeren

Den bilen vi fikk utlevert til vårt første møte var en 520 d – med en helt ny motor. I originaltapping, slik vi kjørte den, yter den 184 hester og 380 Nm mens den bruker 0,51 l/mil normalt. Og er selvfølgelig utstyrt med stopp / start, luftspjellkontroll og de andre fiffige små effektiv-dynnamikk (eller hva de kaller det) detaljene sine.

Bedre ytelse og lavere utslipp, selvfølgelig, klassebeste sier BMW. Litt lavere ytelse på norsk riktignok, for å få ned avgiftene er motoren trimmet ned til 163 hester, mens momentet er beholdt. 20 hester mindre vil neppe være merkbart i praksis, det er først når vi skal dra ut de siste kilometrene på motorveien, de virkelig kommer til sin rett.

At bilene var utstyrt med manuell kasse var egentlig en nedtur. En diesel som dette er det ikke noe vits i å kjøre med lynskarpe girskift og full revving av maskinen – BMWs ZF-produserte åttetrinns automat er et førsteklasses instrument, ikke minst på diesel – og importøren anslår at mer enn 90 prosent av samlet femmer-flåte skal utstyres med automat.

Mest automat

De powertrain-folkene vi snakket med denne gangen hadde forresten også noen morsomme tall for automat. I dag er A-andelen hos BMW på over 65 prosent, det vil ikke ta lang tid før mer enn 1 million biler/år er automat-utstyrt.

Men amerikanerne holder igjen. 550, med dreiemomentkjempe-åtter leveres kun med manuell i USA, hår på brøstet i USA betyr stick shift.

Vi møtte designene også, man skulle ikke tro det var mye å gjøre på en bil som bare var endret fra bakdøren og videre bakover, men jommen var det finesser her også.

De nye hengslene på den ”doble” bakluka (ruta kan åpnes separat) bygger så lavt nå at både innvendig høyde er blitt bedre, og designerne har kunne senke taklinjen bakover forsiktig, slik at bilen har fått en ganske myk linjeføringen bakover. Ganske lekker er den faktisk blitt.

Praktisk

Bagasjerommet er spennende. Mange festemuligheter, bakseterygger som man kan endre vinkelen på for å knipe inn enda noen centimeter og muligheter for å legge dem ned 40:20:40. Så selv om man vanskelig kan kalle dette et pakkesel av gammel Herrgårdsvagn-klasse, kan den åpenbart overtales til å gjøre en nyttig arbeidsinnsats.

Det er ingen grunn til å legge for meget ut om hvordan den kjører, etter et par hundre kilometer. Dette er en 5-serie, med alle de dynamiske chassisfinesser du kan få på sedanen, og det har vi tidligere antydet er mer enn tilfredsstillende.

Støyen var frapperende fraværende, selv ikke gjennom den kompliserte bakdøren trengte det inn noe uønsket, og de tetningslistene er noe av det mest kompliserte til nå observert på noen bil. Her har man et problem når denne blir klassiker og skal restaureres om 40 år.

Det første møtet var vellykket. På den annen side, er det noen som virkelig ville trodd at BMW hadde innkalt til en slik samling for å presentere en potensiell flopp?

En liten nyhet dukket forresten opp. Dette var den tredje 5-serieutgaven, etter GT og Sedan. Men i mai neste år kommer enda en – den fjerde. En utgave med ”aktiv hybrid”. Foreløpig er det ikke bestemt annet enn at det er sedanen som skal få det utstyret. Men det skulle forundre meg meget om de ikke også vil by på en AH-Touring.

KOMPLETT PRISLISTE FRA BMW NORGE

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: