Audi A1: Audis nye småbil for storfolk - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
53 bilder i galleri
Audis nye småbil for storfolk
FØRSTEINNTRYKKET: Den verste skjebnen som kan ramme Audi A1 er at den avskrives som et motetilbehør – den er nemlig noe langt mer.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

3,84 lang, 1,74 bred og 1,42 høy er de vitale målene for Audi A1. Sett deg inn i forsetet – og du blir overrasket, dette kunne like gjerne vært en bil i klassen over.

Selvsagt – bagasjerom og bakseter er små – men foran er romfølelsen så stor, at når jeg går ut av bilen igjen, blir jeg rett og slett overrasket over hvor liten den faktisk er.

Når smått blir godt

Er du ute etter en småbil der du først og fremst skal bruke forsetene, er nemlig A1 et godt alternativ for den som ellers ville valgt en Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris.

Naturligvis appellerer den også til de som ligger langflate etter en Fiat 500, Citroën DS eller det mest opplagte, en Mini.

Riktignok stiller flere av disse med et fortrinn, nemlig bakdører. Men det er faktisk slett ikke umulig å komme seg inn og ut, i hvert fall om du er i småskolealder.

I motsetning til et par av konkurrentene har Audi ikke forsøkt seg på noen flørt med nostalgien, her er det fullt fokus på fremtid – og det fungerer godt.

Vekt på det komfortable

Audi har jobbet mye, både i utviklingen av bilen og i utformingen av kommunikasjonen, for å få det til å fremstå som om A1 er det de kaller; en ekte Audi.

Det betyr noe sånt som at man ikke skal være i tvil når man sitter, kjører og forteller om sin nye bil. Dette er en bil som er likeverdig med en A4, A6 eller for den saks skyld A8.

Man la for eksempel stor vekt under pressekonferansen på at multimediasystemet er hentet ”direkte fra A8” – imponerende – kanskje. I en småbil som denne er det kult med at du muntlig kan fortelle navigasjonen hvor du skal, men det handler jo mest om programvare.

Når det kommer til kjøreegenskapene, er konklusjonen etter kjøring av A1 på varierende gater og veier at sportsligheten har måttet vike noe for komfort.

Styrefølelsen er god, motorresponsen det samme. Alle de tre motorvariantene vi kjørte fungerer svært godt.

A1 håndterer den svært rufsete underlag på en meget bra måte, og støynivået selv i god motorveihastighet er lav.

Antagelig er heller ikke den manglende sportsligheten negativ. Sammenlignet med Mini og Fiat 500 trenger du ikke å gi slipp på langt nær så mye av det praktiske og komfortable.

Er du virkelig ute etter noe som er sportslig, så kjøper du noe annet – eller venter til S1 kommer til neste år med det som trolig blir 184 hester – og ganske sikkert et strammere oppsett.

De som kjører Mini eller Fiat 500 kan bare drømme om kvalitetsfølelsen i knapper og øvrig interiør, her finnes det ikke hard og billig plast noen steder.

Tre motorer – fire alternativ

A1 kommer med tre ulike motorer. En 1,2-liters TFSI med 86 hester, en 1,4 liters TFSI med 122 og den kjente 1,6-liters TDI motor som vil finnes i både 90 og 105-hesters utgaver.

Går du for varianten med 122-hesters bensinmotor, kan du glede deg over muligheten for S-tronic, toclutchkassa som vi etter hvert kjenner så godt, og som står godt til den største av turbomotorene.

Mest imponerer faktisk den lille bensinmotoren. Den har overraskende godt moment, og flytter A1 fra stillestående til 100 på 11,7 sekunder. Ikke noen racerbil, men det er bare noen tideler bak en 100 hesters Toyota Yaris og et par sekunder raskere enn en 85 hesters Opel Corsa. 0-100 er selvsagt ikke det viktigste for en bil som dette, men selve følelsen er viktig – og den er god – selv på denne lille motoren.

Mange kommer nok til å velge dieselmotoren i Norge. Det gjør A1 til en harmonisk bil, men om du vil ha noe som er virkelig unikt, så går du for 122 hester og S-tronic – spekka opp med litt utstyr gir det deg en premiumkompaktbil for rundt 250.000 kroner.

Litt dyrere enn du tror

Noe er selvsagt standard også på Audi A1, men som vanlig handler det mye om å skreddersy sin egen bil.

Selv om prisene starter på 187.700 for 86-hesters bensinmotor, kan du bare se langt etter ting som du nok vil finne det naturlig å ha på din Audi, som klimaanlegg og aluminiumsfelger.

Skal du ha på plass utstyrspakken som heter Ambition og komfortpakken som gir deg multifunksjonsratt, manuelt klima og midtarmlene foran, så har du lagt rundt 30.000 på grunnprisen. Med litt annet også er du fort oppe i 40.000 kroner – altså noe sånt som en femtedel av grunnprisen.

Til gjengjeld får du mye liten bil for pengene. Førsteinntrykket vårt er svært positivt. Kvalitetsfølelsen er meget bra, kjøreegenskapene trygge, og støynivået lavt.

Vi lover deg at du vil få se den testet mot de viktigste konkurrentene – så følg med – både her og selvsagt i Bil.

Fakta: Audi A1 1,2 TFSI

Motor:

4-syl. bensinturbo, 1197 ccm

Effekt:

63 (86 hk) v/4800 o/min. 160 Nm v/1500 – 3500 o/min.

Mål:

395,4 x 173 x 141,6 cm (L/B/H)

Akselavstand:

246,9 cm

Bagasjeplass:

270 – 920 maks liter VDA

Egenvekt m/fører:

1040 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,7 sek.

Toppfart:

180 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,51 l/mil

CO2-utslipp:

118 g/km

Pris fra:

kr 187.700


Konkurrenter: Mini Cooper, Fiat 500, Volkswagen Polo, Toyota Yaris.

+
Meget høy kvalitetsfølelse og en god kjøreopplevelse

-
Lite standardutstyr gjør at du må bruke penger for å få Audi-følelsen.


 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: