img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Rask fornyelse for Mazda5
FØRSTEINNTRYKKET: Bare fem år etter at Mazda5 ble introdusert, ble en ny utgave vist i Genève i vår. Den er klar her i landet i oktober/november. Vi har allerede kjørt den.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Nykommeren har fått et langt mer dynamisk utseende, med mer markert front og nye lykter både foran og bak.

Sidepanelene – mest synlig på dørene – har fått to parallelle, bølgeformede profiler, basert på det japanske designkonseptet Nagare, som i følge sjefdesigner Koji Tabata er inspirert av naturens egne bevegelser, for eksempel bølger i vann.

Den nye fronten er hovedgrunnen til at den nye Mazda 5 er 8 cm lengre enn forgjengeren, mens akselavstanden på 275 cm er uforandret. Skyvedørene på hver side, som gir Mazda 5 et særpreg i forhold til konkurrentene, er beholdt.

Skyvedørene krever bare 16 cm plass på hver side av bilen når de åpnes, mens en vanlig hengslet dør må ha 30-40 cm når den er bare halvåpen.

Ny layout

I førermiljøet er det lagt vekt på ”sone-layout” for å samle brytere, knapper og instrumenter i grupper, for å gjøre informasjonen lettere tilgjengelig for sjåføren. Dette gjelder også radio/audio-delen og tilhørende fjernbetjening på rattet.

Det er enkelt å finne seg til rette, og seter og ratt har tilstrekkelig reguleringsmonn til at det er uproblematisk å finne en riktig og behagelig sittestilling.

Kjøregenskapene ligger så absolutt på den komfortable siden fortsatt, men Mazdas ingeniører har gjort flere grep for å løfte den dynamiske kjørefølelsen. Styringen er strammet opp, og både fjæring/demping og stabilisatorstag er modifisert, samtidig som karosseriet er stivere enn før.

Modifiserte motorer

Under vårt første møte med nykommeren, på relativt lite utfordrende veier utenfor Østerrikes hovedstad Wien denne uken, var bare 2,0-liters bensinmotor med 150 hester tilgjengelig.

Den er en videreutvikling av den velkjente 2,0-literen som vi blant annet har kjent fra Mazda6, og den har fått 3 hk mer ytelse og 7 Nm høyere moment.

Ikke la deg forvirre av at den har betegnelsen DISI, det er en bensinmotor. Nå har den også blitt kombinert med start/stopp-system som hos Mazda heter i-stop.

Samtidig er forbruket ved blandet kjøring senket fra 0,79 til 0,69 liter/mil, og dermed er CO2-utslippet kommet ned på langt mer spiselige 159 g/km, det vil si en reduksjon på 15 prosent.

Motoren er koblet sammen med en sekstrinns manuell kasse med presist girskift og forholdsvis kort sjaltevei.

Dieselmotor – en 1,6-liter med 115 hester – er klar i januar/februar 2011, og først da vil bilen bli virkelig interessant for det norske markedet. I øyeblikket ligger det ikke i kortene at Mazda5 får automatgir, verken på bensin- eller dieselutgavene.

Fleksible løsninger

Seteløsningene i denne 7-seteren er minst like fleksible som før. De to bakerste setene felles enkelt ned i gulvet under bagasjerommet når de ikke er i bruk.

Det syvende setet er egentlig det midterste i andre seterad, og dette setet kan eventuelt vippes opp og gjemmes under sitteputen på setet ved siden av. Bilen er ellers spekket med smårom og bokser hvor ting og tang kan oppbevares.

Selv om bilen er på plass i Norge i oktober/november, regner ikke den norske importøren med å få fart på salget før dieselmotoren er på plass på nyåret. Salgsmålet for 2011 er 350 biler, noe som absolutt virker å være innenfor rekkevidde for den fleksible nykommeren.

 

FAKTA Mazda5 2.0 DISI i-stop

Motor:

4-syl. bensin, 1998 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/6000 o/min.
191 Nm v/4500 o/min.

Mål:

458,5 x 175 x 161,5 cm (L/B/H)

Akselavstand:

275 cm

Egenvekt m/fører:

1485 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,0 sek.

Toppfart:

194 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,69 l/mil

CO2-utslipp:

159 g/km

Pris fra:

Foreløpig ukjent

Lansering i Norge:

Oktober/november

 

Konkurrenter: VW Touran, Renault Grand Scenic, Toyota Verso, Opel Zafira med flere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: