Lexus : Japansk supersport - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Japansk supersport
Ni år har det tatt å utvikle Lexus LFA. 500 eksemplarer blir bygget, kun én av dem kommer på norske skilt. Bli med på en runde rundt Goodwood.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Gå en runde og se på LFA, og du ser tydelig at det er en Lexus. Detaljene, det utpreget japanske og fokuset på detaljer.

Se nærmere etter, lukk opp panseret, og du ser at her snakker vi om store mengder karbonfiber, noe som bidrar til vekten på under 1500 kilo. Ikke fluevekt, men for en supersportbil med 10-sylindret motor, er det definitivt på den rette siden.

Når man kryper inn i LFA er man heller ikke i tvil, her er det tydelige knapper og en høyteknologisk TFT-skjerm som gir deg all informasjon.

Fortsatt tydelige slektsbånd til resten av Lexus-familien.

Så er det bare å slå på tenningen, alt dette med en vanlig nøkkel, før du trykker på startknappen.

Lydopplevelse

Tomgangslyden slår ikke luften ut av deg, men jeg har hatt gleden av å starte opp en LFA inne i Lexus sine lokaler i Oslo, så jeg vet at det er mer i vente.

Det er når du setter bilen i første og gir gass ut fra pitlane, at du ikke lenger befinner deg i noe som virker lett løsrevet fra både Lexus og moderselskapet Toyota. Turtallet stiger ekstremt raskt og lyden er som fra en ekte racing motor.

480 Newtonmeter og 560 hester er tallenes klare tale. Det meste skjer mellom 6000 og 9000 omdreininger – rått – ja, nesten manisk.

0-100 skal gå unna på 3,7 sekunder, og om du ser på videoen under fra vår tur rundt Goodwood, er det all grunn til å tro at det stemmer.

Fra bunnen

Lexus har utviklet LFA fra bunnen, de har utviklet sine egne prosesser for mye av produksjonen, og de har laget noe som har blitt en unik kjøreopplevelse.

Girkassen er en singelclutch-kasse – noe Lexus sier de har gjort for å gjøre kontakten mellom fører og bil tettere. Det kan høres pussig ut, men du føler virkelig at du kjenner girskiftet direkte gjennom hendelen.

Hastigheten på girskiftene kan styres fra to tideler til et sekund, avhengig av hva slags kjørestil du legger opp til.

Det er trolig mulig å se hvilken innstilling vi har valgt i videoen under…

Du kan lese mye mer om vår opplevelse av Lexus LFA i Bil nrr. 10.

SE VIDEO AV BIL-REDAKTØREN PÅ GOODWOOD:

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: