Ford Focus: Verst når det gjelder - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Verst når det gjelder
FØRSTEINNTRYKKET: Foliert i matt svart har Ford RS500 et oppsyn som mener alvor. BilNorge sjekket ut hva som skjer når man gir grenseløse Focus RS 45 hester ekstra.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

I bilhistorien blir enkelte merkenavn og betegnelser ikoniske. RS, og ikke minst RS500, er bokstav- og tallkombinasjoner som får hjertet til å banke fortere hos alle som har en svakhet for Ford.

Sierra RS500 dominerte i racing på 80-tallet. En bakspoiler som så ut som en hylle hentet ut fra et gjennomsnittelig stort bibliotek, og en lyd i dump-ventilen som kunne hente ut det mest følelsesladde i en tenåring med kviser og et ønske om å være verst i gata.

Focus RS500 står neppe noe tilbake. Kledd i mattsort folie, og dekaler i rødt og blått, er dette en bil som skiller seg ut, selv i sporadisk utagerende miljøer.

Ring, ring

I dag kan det virke som det bare finnes et skikkelig sted å oppholde seg om man ønsker å utvikle en seriøs racerbil for gata. Forrige uke kunne du være med en runde med Lexus LFA. I likhet med den, er også Focus RS500 vokst opp på Nürburgring.

SE: Bilder og video av Lexus LFA på Goodwood

Runde på runde har man kjørt for å finne den optimale balansen. Totalt har kjørte man 10.000 kilometer med kontinuerlig testing – alt for å gi de 500 kjøperne av denne bilen, noe helt spesielt.

Man kan nesten mistenke ingeniørene hos Ford for å like det ganske godt. Kan du ikke se for deg at de kommer inn på kontoret og spør:

- Du, vi skulle gjerne ha utviklet en ekstra, ekstra rå Focus RS. Da lurte vi på om ikke vi kunne reise på Nürburgring å kjøre 10.000 kilometer – hadde ikke det vært smart?

Antagelig ble det en seriøs fest når forslaget faktisk gikk igjennom.

Er det mulig?

De fleste som har vært så heldige å få ratte en Focus RS, er lettere sjokkert over hvordan det er mulig å få en forhjulsdrevet bil, med over 200 hester, til å oppføre seg så fint.

Konstruksjonen av en ny forstilling som sørger for at hjulene i størst mulig utstrekning holder kontakt med asfalten har vært viktig, den smarte Quaife-differensialen likeså.

Gi gass, og du presses ned i de spesialdekorerte Recaro-setene. Girkassa er tettsteget, og når du lærer deg det, kan du finne bortimot perfekt punkt som gjør at du treffer optimalt med turtallet til neste drag – en nytelse for hodet, en utfordring for kroppen.

Du angriper svinger som om du skulle være Harry Potter i kamp med Voldemort, og måten bilen stikker ut av svingene igjen, helt uten at du kjenner at det på noe tidspunkt river ubehagelig i rattet, er uimotståelig.

Da kan du heller leve med at interiøret for øvrig, stort sett ser ut som det er hentet fra en velutstyrt Focus 1,6 diesel.

Kjent drikkfeldig venn

Under panseret finner vi fortsatt den femsylindrede turbomotoren som har sin opprinnelse i Sverige.

Det meste svenske, bortsett fra blokka, har nok forlatt denne konstruksjonen. Hestekreftene er altså dratt opp fra 305 til 350. Det er jo et rundt og fint tall.

Alle de ekstra kreftene er hentet frem ved hjelp av større intercooler, tilsvarende filter og nytt eksosanlegg. Dette, sammen med kraftigere bensinpumpe og ny programvare, gjør at bilen nå går fra stillestående til 100 på 5,6 sekunder.

Det er bare en ting å si – hurra!

Vi har kjent det før, det er noe med denne konstruksjonen, som gjør at når du får opp farten, så forsvinner følelsen av forhjulstrekk. Det drar, og drar og drar – men kjennes nesten like mye ut som det skyver.

Lyd

Eksosanlegget bidrar til at pustekapasiteten til RS500 er betydelig økt.

De to digre rørene bak er ikke bare til pynt, de gir også en lyd som jeg ikke rakk å bli lei i løpet av en helg.

Nesten like morsomt som å gi gass, er det å slippe den… Da er det like før du sier godt nyttår bare i ren refleks.

Poenget med RS500 var å feire avslutningen av produksjonen av 11.000 – og bare 500 biler kommer i denne utførelsen.

Alle bilene er utsolgt, men om du sitter med en ”vanlig” RS – kan du få hjelp av Motune i England, som fikser de samme ytelsene.

 

Fakta Ford Focus RS500

Motor:

Femsylindret turbomotor 2522 ccm

Ytelse:

350 hk (224 kW) ved 6000 o/min
460 Nm 2500 – 4500

Mål:

440 x 184 x 150 cm (L/B/H)

Akselavstand:

2.640

Vekt:

1468 kg

Bagasjeplass:

385 liter

Aks. 0-100:

5,6 sek

Toppfart:

263 km/t

Forbruk:

0,94 l/mil

CO2-utslipp:

225 g/km

Pris:

I underkant av en million.

Konkurrenter: I praksis ingen reelle med forhjulstrekk og disse kreftene.

+ Sinnssyk morsom

- Sinnssyk dyr

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: