Smart ForTwo: Smart Fortwo får et løft - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Smart Fortwo får et løft
Smart Fortwo er moden for en liten ansiktsløftning. I september er den på plass her hjemme, friskere og snillere enn før. Vi har allerede kjørt den i Tyskland.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif
I løpet av sommermånedene har salget av Smart Fortwo fått et lite oppsving, hovedsakelig på grunn av modellvarianten «Pure» som har en pris på 119.900 kroner. «Trolig Norges rimeligste komplette bil» som importør Bertel O. Steen uttrykker det.
 
I september er det klart for en ny og oppgradert versjon, og da blir prisen for «Pure» enda lavere, nemlig 115.000 kroner. Motoren er en 3-sylindret 61 hesters bensinmotor med et CO2-utslipp på 97 g/km. Det laveste CO2-utslippet finner vi i dieselutgaven, også den 3-sylindret, med 54 hester og et utslipp på beskjedne 86 g/km. Her lyder prislappen på 130.500 kroner.
 
Små endringer
Det er på tre områder vi finner endringene i den nye utgaven: Mer drivstoffeffektive motorer, oppgradert interiør med nye og friskere farger og ny design på dashbord samt mulighet for navigasjon og multimedia med tilkobling av blant annet iPod.
 
Det er tre utstyrsvarianter, hvor Pure er basisnivået som kombineres med de minste motorene. Neste nivå er Pulse, som bare leveres i kombinasjon med 84 hesters bensinmotor, mens høyeste nivå – Passion – er ensbetydende med Brabus-versjonen.
 
Ingen komfortkonge
Smart Fortwo – som navnet sier er det en to-seter -- er en bil du kjøper på grunn av beskjeden pris, små ytre mål og forholdsvis lave utslipp. Hvis komfort står øverst på ønskelisten din, må du velge fra en helt annen hylle.
 
På en måte fremstår Smart Fortwo som et paradoks. Den markedsføres under vignetten «urban trend», og både kjøreegenskaper og plass tilsier at dette er en typisk bybil. Samtidig er hjuloppheng og fjæring så stivt at det gir best komfort på slett asfalt, det vil si på god landvei – absolutt ikke over trikkeskinner, fartshumper og andre skarpe tverrskjøter som er vanlig i byer. Den korte akselavstanden må ta sin del av skylden.
 
Et irritasjonsmoment er støynivået på ventilasjonsviften. Selv på laveste hastighet ligger viftestøyen på et nivå som oppleves som skjemmende.
 
Beskjedent mål
Nykommeren er altså på plass i september. Importør Bertel O. Steen AS har et salgsmål som ikke akkurat kan kalles veldig aggressivt. Landets fem forhandlere har til sammen tatt mål av seg til å selge mellom 125 og 150 biler i løpet av ett år. Det betyr at de er langt på vei hvis hver forhandler selger to biler i måneden.
 
Toppmodellen, Smart Fortwo Brabus, med 102 hk og et CO2-utslipp på 119 g/km, regner importøren med å selge 2-3 stykker av i løpet av et år. Her lyder prislappen på 192.000 kroner. Cabriolet-utgaven koster 27.000 kroner mer.
 

FAKTA SMART FORTWO cdi

Motor:

3-syl. diesel, 799 ccm

Effekt:

40 kW (54 hk) v/3800 o/min.
130 Nm v/2100 - 2600 o/min.

Mål:

270 x 156 x 156 cm (L/B/H)

Akselavstand:

186,7 cm

Egenvekt m/fører:

845 kg

Aks. 0-100 km/t:

16,8 sek

Toppfart:

135 km/t

Forbruk blandet kjøring.:

0,33 l/mil

CO2-utslipp:

86 g/km

Pris fra:

kr 130.500

Lansering i Norge:

September

Konkurrenter: Egentlig ingen, under tvil Toyota iQ og Fiat 500.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: