Lexus IS: Komfortabel cruiser - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
15 bilder i galleri
Komfortabel cruiser
NETTKJØRT: Selv om sommerværet ikke har vært perfekt og høsten står for døren, kan en cabriolet med innebygget hardtop, som Lexus IS 250C, være et alternativ.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Hva er dette?

IS250C er Lexus takløse variant av BMW 3-serie-konkurrenten IS. I utgangspunktet er den ikke ulik en vanlig IS 250, selvsagt med unntak av det tredelte aluminiumstaket og profiler som dette bidrar til å gi bilen.

Bilen er utstyrt med en 204-hesters V6-motor på 2,5 liter. Lexus er store i USA, og bilen fremstår nok også som mer skreddersydd mot dette markedet, selv om den også retter seg inn mot europeiske kunder.

IS 250C fremstår definitivt som en premiumbil. Svært mye utstyr, særlig med vekt på komfortelementene.

Hvordan er den?

En av fordelene ved å velge et tredelt tak, er at de som sitter i forsetene slipper å få frontruta tett inntil pannen.

Dessuten får det tredelte taket lettere plass i bagasjerommet enn et todelt tak. Det gjør at man i større grad kan holde seg til en tradisjonell coupéform på karosseriet. Todelte tak har en lei tendens til å påvirke designen på bilen i negativ retning.

LES OGSÅ: På Lexus-crise

Eksteriøret er moderne, om ikke akkurat revolusjonerende – men gjør at bilen absolutt fremstår som et medlem av Lexus-familien.

20 sekunder skal det ta å lukke, eller åpne taket på IS 250C. Det er raskt – og selv om forskjellen mellom 20 og 35 sekunder ikke høres mye ut, oppleves det faktisk som en viktig del av den daglige praktiske bruken i et land der været ikke har vist seg som spesielt stabilt.

2,5-literen er en direkteinnsprøytet V6er med 204 hester og 252 Newtonmeter dreiemoment. Den fremstår ikke som råsterk, men effekten er mer enn tilstrekkelig for denne bilen.

Kreftene er lette å porsjonere, og fortsetter å øke i styrke opp til rødstreken på 6500 omdreininger. Lydbildet tyder på at man har rettet seg mot komfort og luksus, mer enn sport – og det står godt til bilen.

En konkurrent: Nettkjørt BMW 3-serie Cabriolet

Fra stillestående til 100 tar det ni sekunder, ikke superraskt, men for en bil som veier 1800 kilo er det heller ikke så dårlig.

Hele veien preges bilen av at den er laget med vekt på luksus og komfort, og ikke sport.

Dette gjelder også når man tar bilen ut på landeveien. Med taket nede er det fortsatt ganske stille nede i coupéen. Klimaanlegget er smart og tilpasser seg dine valg.

Det betyr at det automatisk justerer seg når du har tatt ned taket. Da reguleres viftehastighet og mengden varme, basert på temperaturen utenfor bilen, og hastigheten du kjører i.

En annen konkurrent: Nettkjørt Audi A5 Cabriolet

En god løsning er at man bare trenger å trykke på en knapp for å komme seg inn og ut av baksetene. Ikke at det er spesielt attraktivt å sitte der, annet enn for litt mindre barn – men det er fullt mulig om de ikke er for store – både de som skal sitte foran, og de som skal sitte bak.

Interiøret er typisk Lexus. Det er lett å finne frem blant knappene, når du bare først har orientert deg. Følelsen av premium er stort sett dekket på alle områder.

Setene er myke og komfortable, og bredere enn i enkelte av konkurrentene. Så er det heller ikke noe behov for å klistre deg fast i stolen i en bil som denne.

Støynivået er bra – også med taket på. Alle sammenføyninger og lister ser ut til å gjøre jobben sin slik det er tenkt å fungere.

En tredje konkurrent: Prøvekjørt Mercedes E-Klasse Cabriolet

Kjøreopplevelsen er god. IS 250C fremstår først og fremst som svært komfortabel, og selv ganske ruskete underlag håndteres godt. Lexus har gjort en god jobb når det gjelder å stramme opp chassiset, noe som føles positivt når du er ute på veien.

Selv med taket nede, kjennes bilen akseptabelt stiv – ikke best i klassen, men på ingen måte dårlig.

Styringen er litt tyngre enn vi hadde forventet, men gir god respons. Igjen, ingen sportsbil – men absolutt velkjørende.

Vår testbil var utstyrt med både Luxury-pakke, og noen tilvalg til denne. Det gjør at den fremstår som meget velutstyrt. Det reflekteres selvsagt også i prisen, men som vanlig med Lexus er det svært mye som er inkludert i standardutstyret.

Bør jeg kjøpe en?

IS 250C fremstår som et bra alternativ for den som er ute etter en allround premiumbil der man raskt og enkelt velger om man vil kjøre åpent eller lukket.

Bilen er først og fremst bygget for at to voksne mennesker skal kunne kjøre både korte og lange turer med maksimal komfort.

Den tar gjerne i mot utfordringen fra litt svingene og krevende veier, men det er ingen grunn til å stille med kjøresko og hjelm – her gjelder det å finne tempoet som passer bilens noe roligere sjel.

Med en startpris på kr 753.500 er det imidlertid helt klart at den kommer i kategorien kostbar, men for den som ønsker flere biler i en, er den et godt alternativ i denne klassen.

SE: Flere bilder av IS 250 C

FAKTA Lexus IS 250 C Executive

Motor:

V6-bensin, 2500 ccm

Effekt:

153 kW (208 hk)
252 Nm v/4800 o/min.

Mål:

463 x 180 x 141 cm (L/B/H)

Akselavstand:

273 cm

Egenvekt m/fører:

1805 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,0 sek.

Toppfart:

210 km/t

Snittforbruk:

0, 93 l/mil

CO2-utslipp:

219 g/km

Pris fra:

kr 753.500

Pris som prøvekjørt:

kr 832.500

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: