Citroën DS3: Frisk og sportslig nykommer - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Frisk og sportslig nykommer
NETTKJØRT: Citroën DS3 er en spennende nykommer som kan kalles det sportslige alibiet til C3. Friskt utseende og dugelig chassis er her kombinert med 150-hesters bensinmotor.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Citroën DS3 leveres med fem alternativer under panseret, tre bensin- og to dieselmotorer. Her kjører vi denne gang den største av bensinmotorene, en kvikk 1,6-liter med 156 hester.

Bilen har så absolutt et dugelig chassis. Når bilen utfordres på krevende veier, gir kjøreegenskapene visse assosiasjoner til VTS-utgavene av tidligere Citroën-modeller – men bare visse.

Selv om motoren sørger for et fraspark fra null til hundre på imponerende 7,3 sekunder, ligger oppsettet på hjuloppheng og fjæring nærmere det komfortable enn det utpreget sportslige. Apropos komfort, støynivået er også meget akseptabelt til småbil å være.

Bedre girskift

Akseptabel er et ord vi også kan bruke om styrefølelsen i DS3, men den er hakket mer upresis enn hos for eksempel Ford Fiesta. Sistnevnte er jo en av de aller beste blant småbilene på dette punktet.

Da vi tidligere kjørte DS3 i test i bladet Bil, med 90-hesters dieselmotor og femtrinns manuell kasse, var girutvekslingen et punkt som trakk ned et ellers positivt inntrykk.

Her, i kombinasjon med den sterkeste av bensinmotorene, har Citroën valgt en sekstrinns girkasse som gir et langt mer positivt inntrykk. Den er mer presis og gir ikke det samme slarkete inntrykket som femtrinnskassen.

Særpreget førermiljø

DS3 har et elegant og sportslig førermiljø hvor det er moderne stil og ditto materialer som gjelder, med midtkonsollen i sort høyglans.

Dashbordets utforming gir et inntrykk av at bilen er bredere enn den virkelig er. Sitteputene er i korteste laget, mens det er akseptabel støtte for bena.

Instrumentene er oversiktlige, med et lite minus for speedometret hvor det bare er en liten strek, intet tall, som markerer 80 og 100 km/t. Den aluminiumblanke plastdekoren på rattet gjør rattet ubehagelig kaldt å holde i – i hvert fall høst, vinter og vår.

Plassen er grei

Plassen i kupéen er ikke overdådig, men til småbil å være er den meget akseptabel – og den er bedre enn i konkurrenter som for eksempel Mini. Det gjelder både benplass i baksetet og bredde i kupéen.

Likevel bør personene i forsetet helst være under 175 cm for at baksetepassasjerene skal kunne hevde å ha grei benplass.

Med 285 liters volum kan ikke bagasjerommet kalles rommelig, men det er plass til en normalt stor koffert, uten å kaste ut passasjerene fra baksetet. Kollisjonssikkerheten er det lite å utsette på, DS3 er allerede testet hos EuroNCAP med fem av fem stjerner som resultat.

Utstyrsnivået ligger på det jevne i standardversjon, men vår testbil løfter seg ved at «DSport» inneholder blant annet aluminiumpedaler og -fotstøtte, sportsseter foran og takspoiler med LED-bremselys.

Standardutstyret omfatter ellers 6 kollisjonsputer, cruise control og kjørecomputer. Vår testbil er også utstyrt med ryggesensor, regnsensor og digitalt klimaanlegg.

 

FAKTA Citroën DS3 THP 150

Motor:

4-syl. bensin, 1598 ccm

Effekt:

115 kW (156 hk) v/6000 o/min.
240 Nm v/1400-4000 o/min.

Mål:

395 x 172 x 146 cm (L/B/H)

Akselavstand:

246,4 cm

Egenvekt m/fører:

1240 kg

Aks. 0-100 km/t:

7,3 sek.

Toppfart:

214 km/t

Snittforbruk:

0,67 l/mil

CO2-utslipp:

155 g/km

Pris fra:

kr 291.900

Pris som prøvekjørt:

kr 312.000

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: