Mitsubishi i-Miev: Elektrisk bil på alvor - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Elektrisk bil på alvor
FØRSTEINNTRYKKET: Mitsubishi i-MiEV er en liten bil som tar fire personer og dataveskene deres inntil 15 mil på en ladning. Vi har kjørt bilen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

3,4 meter lang, 1,4 meter høy og bare 1,6 meter bred er den lille elbilen fra Mitsubishi, som også får to klonede søsken i Peugeot iOn og Citroën C-Zero.

Til tross for sine begrensede mål gjør den nesten eggformede fasongen til i-MiEV at den virker større enn den virkelig er. Det er kanskje først når du ser den bakfra i vanlig trafikk at du ser at den virkelig er smal.

Det er fullt mulig å kjøre fire voksne personer i i-MiEV. Det kan ikke på noen måte anses som en superkomfortabel reise over lange avstander, men til det denne bilen er skreddersydd for, by og forstadstrafikk, fungerer det helt akseptabelt.

LES DETALJER OM PRIS OG BETINGELSER HER

Bilens fasong gir også bra høyde til passasjerene bak.

Følger trafikken

Med to voksne i ombord ruller i-MiEV raskt og greit av gårde. Jeg har kjørt bensinbiler som har gått dårligere, og følelsen av å kjøre en vanlig bil er definitivt til stede.

Batterier og drivlinje er plassert under gulvet, det gjør at høyreiste personer nok skulle ønske at setene var litt høyere, men det bidrar selvsagt også til den gode plassutnyttelsen.

Motoren yter 47 kilowatt, som tilsvarer 64 hestekrefter. Ikke akkurat noe råskinn, men som alle andre elektriske biler, har den fordelen ved at maksimalt dreiemoment er tilstede fra null.

180 Newtonmeter virker kanskje ikke voldsomt, men når det kommer fra det øyeblikket du trykker på gasspedalen, føles det bra.

Batteriet er av Litium-ion-typen, og det tar syv timer å lade et tomt batteri helt opp. Batteriet kan imidlertid klattlades, og det gjør at du kan redde deg ut av situasjoner der du trenger litt ekstra strøm for å komme helt hjem.

Ifølge EU-normen skal i-MiEV kunne kjøre så langt som 150 kilometer på en ladning, det bør være nok for de fleste med normal bilbruk.

Tre ”gir”

Som alle andre elektriske biler kommer kreftene jevnt og fint når du trår på gassen. Det som ser ut som en girvelger, har tre valg for fremdriften.

Standard, Eco, og “B”. I Eco er kreftene i motoren begrenset til 18 kilowatt. Det er bare en tredjedel av de kreftene som er tilgjengelig. I denne modusen bremser også hjulene mer når du slipper gassen, og regenererer også mer strøm.

Det setter deg i stand til å kjøre lenger på en ladning, men det gjør også at bilen ikke lenger føles som om den henger med i vanlig trafikk.

Som vi kjenner fra hybridbiler, er valget ”B” noe du bruker i lange nedoverbakker, det tilsvarer noe som ligner på en motorbrems, og sørger for å lade batteriet mer effektivt.

LES DETALJER OM PRIS OG BETINGELSER HER

Stiv, men bra

I Oslo-trafikken fungerer i-MiEV bra. Den kjører greit, men oppleves som ganske stiv. Du kjenner godt de mange kantene og ulike dumpene, og ettersom du heller ikke har noen motorstøy som overdøver lydene, hører du det også uvant godt.

Det lave tyngepunktet er imidlertid sammen med en svært god svingradius to ting som gjør at den fungerer kvikt og godt i bytrafikken.

Ifølge spesifikasjonene er topphastigheten 130 kilometer i timen. Vi testet naturlig nok ikke det, men akselerasjonen opp til den tillatte 100-grensen er ubesværet.

Høye hastigheter reduserer selvsagt kjørelengden, men gjør også at den kan brukes til turer utenfor selve bykjernen.

Innvendig har bilen alle de tingene du forventer å finne i en vanlig småbil. Setene er i korteste laget for storvokste, og bredden gjør at du bokstavlig talt sitter skulder mot skulder med den du kjører sammen med.

Interiørkvaliteten er helt grei. Heller ikke her står i-MiEV tilbake for andre småbiler som det er naturlig å sammenligne med.

Konklusjonen er at v med i-MiEV endelig har fått en elbil som kan fungere godt som en bil nummer to i svært mange familier.

LES DETALJER OM PRIS OG BETINGELSER HER

FAKTA Mitsubishi i-MiEV

Motor:

Elektromotor

Effekt:

47 kW (64 hk) 180 Nm.

Mål:

347,5 x 147,5 x 161 cm (L/B/H)

Akselavstand:

255 cm

Egenvekt m/fører:

1180 kg

Aks. 0-100 km/t:

15 sek.

Toppfart:

130 km/t

Rekkevide:

ca 150 kilometer per lading

CO2-utslipp:

0 g/km

Pris:  

Kr 239.900

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: