Mini Countryman: Mini Countryman: Gøy på landet - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
37 bilder i galleri
Mini Countryman: Gøy på landet
FØRSTEINNTRYKKET: Om noen uker er Minis fjerde modell klar for norsk lansering. Vi tok en snartur til Kongens By for en prøvetur.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Tallet fire er sentralt for Countryman. Ikke bare er den nummer fire i rekken etter at Mini gjenoppsto i vårt millennium – den er også første moderne Mini med en lengde på over fire meter, den har fire dører, fire individuelle seter og den tilbys med drift på alle fire hjul.

Mange vil nok også betegne den som den første ”fullverdige” bil hvor praktiske egenskaper er vektlagt (nesten) like mye som design.

Jo da, Mini Clubman kan nok med en porsjon godvilje betegnes som en stasjonsvogn, men den kommer til kort mot de fleste kompakte kombi-kupeer med hensyn til mål og praktiske egenskaper.

Strukket

Countryman har vokst i alle retninger – sammenlignet med Clubman er den 16 cm lenger, 10 cm bredere og 13 cm høyere. Økningen i bakkeklaring er mer beskjeden – bare én centimeter.

Og mens vi holder på med mål, bagasjerommet i Countryman rommer 350 liter ved maks komfort for passasjerene, i Clubman er dette beskjedne 260 liter.

Uttrykket har gjennomgått en evolusjon siden den første New Mini gjenoppsto fra asken, men du er fortsatt ikke i tvil om hvilken familie bilen tilhører.

Enten du studerer den på avstand, ser på detaljer i eksteriøret, eller setter deg bak rattet, oppdager du velkjente elementer, som den store speedometerklokka midt på dashbordet, turtelleren som beveger seg opp og ned når du justerer rattet, brytere, dørhåndtak og mye annet.

Lastestativ

Noe som er helt nytt på Countryman, er en praktisk midtkonsoll som strekker seg i hele interiørets lengde, fra dashbordet til bakseteryggen.

Den fungerer i seg selv som en praktisk oppbevaringsenhet for dippedutter, men tillater også påmontering av hjelpemidler som flaskeholdere, askebegre, iPod- og telefonholdere og mye annet skreddersydd utstyr.

Som sagt strekker konsollen seg gjennom hele interiøret – Countryman er nemlig utstyrt med fire separate seter hvor også baksetene kan skyves i lengderetningen (+/- 13 cm) og har ryggstøtter som kan tiltes.

Men ikke la deg skremme dersom du trenger fem seter – du kan få den med hel baksetebenk som kan foldes ned 40:20:40 slik at det tredje barnet slipper å være hjemme når familien drar på tur. I denne utgaven stopper midtkonsollen ved forseteryggene.

Oppgaven designerne av Countryman fikk var å tette gapet mellom de eksisterende Mini-modellene og kompakte SAV’er – betegnelsen BMW benytter på X1 og X3.

I utvendige mål er den ganske lik Nissans nye Juke og kan dermed plasseres i den såkalte Polo-klassen. Også på designfronten er Countryman og Juke utfordrere som nok vil appellere til kjøpegrupper som gjerne viser seg frem i en spesiell bil.

Fra One til Cooper S

Mini Countryman leveres med tre alternative bensinmotorer som One, Cooper og Cooper S. Foretrekker du diesel er alternativene One D og Cooper D.

Sekstrinns manuell girkasse er i alle tilfeller standard, men bensinutgavene kan også leveres med sekstrinns automat.

Ønsker du ALL4 - Minis navn på firehjulsdrift - kan du i første omgang få dette levert i kombinasjon med toppmodellene, Cooper S og Cooper D. Her vil nok utvalget øke etter hvert, og vi forventer også at kombinasjonen diesel / automat blir tilgjengelig i løpet av 2011.

ALL4 står for permanent firehjulsdrift med kraftfordeling 52:48 til for- og bakaksel. I ekstreme tilfeller kan 100 % sendes til forakselen og inntil 90 % til bakakselen.

På veien

Vi fikk begrenset anledning til å prøvekjøre Cooper S og Cooper D på flate asfaltveier utenfor Danmarks hovedstad.

Selv om begge bilene var utstyrt med firehjulsdrift er vår erfaring så begrenset at vi venter med å uttale oss om systemets fortreffelighet til vi har kjørt bilene på norsk vinterføre.

Selv om Countryman er stor og høy sammenlignet med sine søsken, er mye av Mini-følelsen intakt. Styringen er direkte og sportslig, men chassiset er i stiveste laget for en såpass høy bil. Du bør styre unna Cooper-utgaver med fete felger dersom komfort er viktig.

En Mini Countryman er en kompakt fireseter med praktiske egenskaper på et visst nivå. Alternative motorer og lave utslippstall gjør prisene akseptable.

De rimeligste modellene starter et stykke under 250.000 kroner, og for 50.000 kroner mer får du en sprek Cooper D med firehjulsdrift. En rikholdig liste over tulleggsutstyr gjør at mange Mini-kunder blar opp 50-100 tusen ekstra for å skreddersy bilen etter egne ønsker.

 

Mini Countryman og noen aktuelle konkurrenter (klikk for omtaler / tester):

Modell

Lengde
Bredde
Høyde
Akselavst.
Bagasjerom

Countryman Cooper D

410
179
156
260
350-1170
Nissan Juke
414
179
157
253
251-830

Nissan Qashqai

432
178
161
263
410-1515

Skoda Yeti

422
179
165
258
416-1580

BMW X1

445
180
155
276
420-1350

 

Priser og modellutvalg Mini Countryman:

Modell

Gir
Motor
Pris

 

 
 
 

Bensin:

 
 
 

One

Man
1,6 / 98 hk
Kr 236.800

One

Aut
1,6 / 98 hk
Kr 280.300

Cooper

Man
1,6 / 122 hk
Kr 268.500

Cooper

Aut
1,6 / 122 hk
Kr 311.300

Cooper S

Man
1,6 / 184 hk
Kr 368.300

Cooper S

Aut
1,6 / 184 hk
Kr 407.700

Cooper S ALL4

Man
1,6 / 1,84 hk
Kr 399.200

Cooper S ALL4

Aut
1,6 / 184 hk
Kr 438.300

 

 
 
 

Diesel:

 
 
 

One D

Man
1,6 / 90 hk
Kr 245.800

Cooper D

Man
1,6 / 112 hk
Kr 265.800

Cooper D ALL4

Man
1,6 / 112 hk
Kr 295.400

 

FAKTA Mini Cooper D Countryman ALL4

Motor:

4-sylindret common rail diesel, 1598 ccm.

Effekt:

82 kW (112 hk) v/4000 o/min.
270 Nm v/1750-2250

L/B/H:

410/179/155 cm

Akselavstand:

259,5 cm

Egenvekt:

1455 kg.

Bagasjerom:

350-1170 liter.

Aks. 0-100 km/t:

11,6 sek.

Toppfart:

180 km/t.

Snittforbruk:

0,491 l/mil.

CO2-utslipp:

129 g/km.

Pris:

kr 295.400

 

Konkurrenter: Nissan Juke, VW CrossPolo, Suzuki SX4

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: