img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Stasjonsvogn eller sportsvogn?
For å signalisere at dette ikke er en rommelig stasjonsvogn i vanlig betydning, har Volvo døpt nykommeren Sportswagon. De som vil ha stor lasteplass, henvises til V70 eller XC70.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif
I slutten av november får de første norske kundene sin nye Volvo V60. Prisen er 10.000 kroner høyere enn for tilsvarende S60.
 
Med så vidt liten prisforskjell har vi ingen problemer med å forstå at Volvo Norge regner med at minst 70 prosent av kundene vil velge V60 fremfor S60, Volvo har nemlig som salgsmål å levere 800 S60 og 2000 V60 i løpet av 12 måneder.
 
Sportsvogn
På den annen side vil vi hevde at V60 er en stasjonsvogn for folk som egentlig ikke trenger en stasjonsvogn. Volvo selv kaller nemlig nykommeren Sportswagon, og Örjan Sterner, som har ledet eksteriørdesignteamet for V60, gir oss denne forklaringen:
 
- Vår nye Sportswagon tar ikke mål av seg til å konkurrere med ordinære stasjonsvogner. For kunder som trenger stor lasteplass, har vi V70 eller XC70, sier han.
 
Sammenlignet med V70, som har et bagasjerom på 555 liter, er ikke volumet på 430 liter (pluss 30 liter under gulvet) i V60 imponerende, men funksjonaliteten er meget god. For eksempel er bakseteryggen delt 40/20/40 og bagasjerommets form gjør det enkelt å utnytte effektivt. Lastelengden med nedfelt bakseterygg er 175 cm, hvis sjåføren ikke har Langbein som mellomnavn.
 
Bredt motorprogram
Mens S60 produseres i belgiske Gent, er det Torslanda-fabrikken i Gøteborg som tar seg av V60. Når hele motorsortimentet er på plass, i løpet av mars neste år, består utvalget av fem bensin- og tre dieselmotorer.
 
Fra starten i år er det begrenset til to av hver, nemlig D3 og D5 dieselmotorer med henholdsvis 163 og 205 hk, mens det er 2.0T (203 hk) og toppmodellen T6 med 304 hk og AWD som representerer bensinmotorene.
 
Prisene starter på 359.900 kroner med T3-bensinmotor med 150 hk som kan leveres fra uke 46.
 
Regn med at prisen tangerer 400.000 når du har fått plusset på alt du synes er nødvendig av utstyr opp til Summum-nivå.
 
Den billigste utgaven blir den drivstoffgjerrige DRIVe med 115 hk, som vil starte på 316.900 kroner, men den er ikke klar før uke 9 neste år.
 
Dynamisk
Ikke la deg lure av navnet Sportswagon til å tro at V60 er en sportsbil. Kjøredynamikken er i prinsippet lik med den vi finner i S60 – naturlig nok ettersom bilene er identiske bortsett fra bakparten – men Volvos ingeniører har gjort enkelte modifikasjoner for å kompensere for høyere vekt.

En forskjell er at V60 har fått andre støtdempere bak og kraftigere hjelperammer foran og bak – men styringskarakteristikken er den samme.
 
V60 er tilgjengelig med to alternative chassiser. I Europa leveres den med et nyutviklet Dynamic-chassis som standard, mens andre markeder vil få det enklere Touring-chassiset hvor oppsettet ligger i mer komfortabel retning.
 

FAKTA Volvo V60 D3 man:

Motor:

5-syl. diesel, 1984 ccm

Effekt:

120 kW (163 hk) v/2900 o/min.
400 Nm v/1400-2850 o/min.

Mål:

463 x 186 x 145 cm (L/B/H)

Akselavstand:

277,6 cm

Bagasjevolum:

430 liter

Egenvekt m/fører:

1650 kg

Aks. 0-100 km/t:

9,4 sek.

Toppfart:

220 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,55 l/mil

CO2-utslipp:

144 g/km

Pris fra:

kr 395.900

Lansering i Norge:

November

Konkurrenter: Alfa 159, BMW 3-serie, Audi A4, Mercedes C-Klasse.

 

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: