Mazda : Mazdas nye ansikt - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
50 bilder i galleri
Mazdas nye ansikt
Om noen uker avduker Mazda konseptbilen Shinari i Paris. Vi dro til Milano for en sniktitt og brifing med designavdelingen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Hvis man skal forsøke å få noe fornuftig ut av navnet Shinari, så må det bli noe i retning ”motstand mot å bli bøyd”.

Det vil i følge Mazda ikke komme noen bilmodell direkte tuftet på Shinari, men den vil peke ut Mazdas nye designretning og påvirke utseendet til en rekke fremtidige modeller.

Til å presentere Shinari for oss, hadde Mazda samlet et antall designere og designsjefer under ledelse av Ikuo ”Speedy” Maeda som har ansvar for Mazdas design på verdensbasis. Han har jobbet for selskapet i 30 år og har personlig designet biler som RX-8 og Mazda2.

Og det stopper ikke der – hans far, Matasaburo Maeda var designansvarlig for første generasjon RX-7 tilbake på 70-tallet. Her er det med andre ord rikelig med Mazda design i blodet.

Født i leire

Shinari er første representant for Mazdas nye designspråk, KODO som erstatter det syv år gamle Nagare. Mens Nagare hentet inspirasjon fra flytende linjer, er KODO inspirert av liv og bevegelse, et dyr i fart, mennesker som bedriver kampsport osv.

Mazda sier de vil overføre liv til sin design – eller Soul of Motion som de oversetter Kodo med til engelsk. De startet med å forme abstrakte gjenstander i leire – Mazda hevder å ha noen av verdens fremste eksperter på dette feltet.

Disse formene ble så overført til skisser som etter hvert ble til en bil. Ofte blir designen først laget på en computer – i dette tilfellet startet man altså med leire og gikk deretter via skisser før arbeidet på datamaskinen startet for fullt.

Globalt

Tre av Mazdas designsentre fra involvert i prosessen. Eksteriøret ble i hovedsak skapt i Japan mens den amerikanske avdelingen hadde ansvar for interiør. Begge samarbeidet også med europeiske designere i Tyskland.

Når man ser på eksteriøret oppdager man raskt at det skiller seg fra dagens Mazda-modeller. Samtidig er det lett å trekke paralleller til andre biler, som Aston Martin Rapide og Fisker Karma. Men samtidig er det klare trekk fra RX-8 her – en bil som fortsatt oppfattes som svært moderne.

Ny front

Fronten er helt annerledes enn dagens med det brede smilet. Fra nederst i grillen går en signaturlinje i aluminium som strekker seg ut mot sidene, via lyktene og til luftinntak i skjermene. Denne vil du finne igjen i flere fremtidige Mazda-modeller.

Skjermbuene er markante og muskuløse, ikke ulike de man finner på RX-8. Karosseriet har mange vridde former som gjør at Shinari endrer utseende med hvordan lyset treffer – dette for å gi liv til metallet.

Hovedlyktene er ment å gi bilen et naturlig utseende, formet som irisen i dyreøyne. Speilhusene er utstyrt med små videokameraer, og for å åpne dørene berører du blanke håndtak som sitter integrert i døren.

Fremtidsmodell?

Brifen til designerne var å lage en sedan i C/D-segmentet, hvor Mazda6 befinner seg. Det er fristende å tenke at Shinari kan gi opphav til en fremtidig RX-9, eller kanskje til en konkurrent til Passat CC. Men Mazda benekter at dette er forgjengeren til en konkret modell.

De vil heller ikke presisere hva slags motor som er tenkt benyttet, dette konseptet viser kun designretning (selv om den kan kjøres).

Som eksteriøret er også interiøret en designbil verdig. Her fins teknologi, designelementer og former som vil bli overført til fremtidige modeller, men også elementer som er altfor kostbare til å kunne realiseres.

Eksklusivt

Alt er utført i dyre materialer – detaljer i aluminium, overflater i mykt skinn med doble sømmer. Tankene går lett til håndverkere i den klassen som benyttes av britiske luksusbilprodusenter som Aston Martin og Rolls-Royce.

Og da er det nærliggende å spørre - tar Mazda mål av seg til å bli en premium-produsent?

- Hvis du med det mener om vi skal ta opp konkurransen med BMW, så er svaret nei. Men vi vil skape biler for de som er opptatt av design og kvalitet til fornuftig pris, og dermed forsøke å skille oss ut fra masseprodusentene, konkluderer designsjef Maeda.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: