Porsche Cayenne: Vi har kjørt Cayenne Diesel - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Vi har kjørt Cayenne Diesel
FØRSTEINNTRYKKET: Aldri tidligere har en Porsche oppnådd like stor suksess som Cayenne. I Europa er det diesel som gjelder. Vi har kjørt den nye modellen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Mange ihuga sportsbilentusiaster var skeptiske da Porsche lanserte sine planer om en fullvoksen SUV. Var det ikke ille nok å gamble med det gode ryktet på småbiler som Boxster og Cayman?

Bedre ble det ikke da Cayenne en tid etter lanseringen ble tilbudt med dieselmotor. Hvor langt kunne man synke?

Nå skal jeg ærlig medgi at heller ikke jeg var spesielt begeistret for den store Porschen i startfasen.

Det skyldes primært at store SUVer aldri har appellert til meg personlig, sekundært at den originale Cayenne hadde en fremtoning som man enten syntes var tøff (som mange) eller banal (som meg), og tertiært at man har lett for å danne seg en mening om en bil man ikke har kjørt. Det har jeg heldigvis hatt noen anledninger til senere.

Ekte vare

Nå, drøye syv år og 270.000 eksemplarer etter produksjonsstart, er det bare å medgi at Cayenne har vært en gedigen suksess for Porsche.

Ikke at jeg noen gang tvilte på hva de smarte hodene i Zuffenhausen drev med, til det har de allerede etterlatt seg for mange milepæler. At bilen deler plattform og komponenter med en Folkevogn, har heller ikke hatt betydning i negativ retning. Cayenne er en ekte Porsche.

Vi har tidligere omtalt nye Cayenne i detalj etter vårt første møte med bilen. Da hadde vi kjørt biler med de kraftige V8-bensinmotorene samt hybridversjonen.

LES HER: Porsches nye terrengsnobb

Derfor tar vi nå for oss bilen som vil utgjøre drøye 70 prosent av Cayenne-salget i Europa og over 90 prosent av salget gjennom den norske Porsche-organisasjonen. Vi konsentrerer oss med andre ord om Cayenne Diesel i denne omgangen.

Motoren er en videreutvikling av forgjengeren som i sin tur er basert på en treliters V6-motor fra VW-familien. Effekten er den samme som tidligere, 240 hestekrefter og et maks dreiemoment på 550 Newtonmeter.

Myke skift

Motoren er koblet til en nyutviklet 8-trinns Tiptronic S automatkasse, og kombinert med Auto Start Stop har man fått det oppgitte forbruket redusert med over tjue prosent. Et snitt på 0,74 liter på mila er imponerende for drøye to tonn SUV med firehjulsdrift og såpass mye krefter som Cayenne Diesel.

Motoren, sammen med et sportslig chassis og funksjoner som tryller frem Porsche DNA i rikelige monn, vil være tilstrekkelig for de fleste i målgruppen.

Personlig har jeg ikke kjørt nye Cayenne i S- eller Turbo-utgave, men jeg fikk prøve V6-bensinutgaven med 300 hk. Denne blir helt uaktuell med norske avgifter, men selv om prisen hadde vært lik hadde nok de fleste valgt en Cayenne Diesel etter å ha kjørt begge.

Cayenne Diesel har permanent firehjulsdrift hvor i utgangspunktet 60 prosent går til forhjulene og 40 prosent til bakakselen. Hvis et av hjulene på en aksel begynner å spinne, sender senterdifferensialen kreftene til den akselen som har best grep.

For de som er opptatt av å spare noen kroner, får den norske importøren en spesialversjon av Cayenne Diesel med litt mildere ytelser (se egne data). Markedssjef Christian Stenbo tror de fleste vil velge denne for å spare 57.000 kroner som ellers ville havne rett i statskassa.

FAKTA Porsche Cayenne Diesel

Motor:

6-syl. V-motor / diesel, 2967 ccm.

Effekt:

176 kW (240 hk) v/ 4000-4400 o/min.
550 Nm v/2000-2250 o/min.

*Effekt:

155 kW (211 hk) v/ 3000-4750 o/min.
550 Nm v/2000-2250 o/min.)

Mål:

485/194/171 cm. (L/B/H)

Akselavstand:

289,5 cm.

Egenvekt:

2100 kg.

Bagasjerom:

670-1780 liter

Aks. 0-100 km/t:

7,8 sek. *8,5 sek.

Toppfart:

218 km/t. *209 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,74 l/mil.

CO2-utslipp:

195 g/km.

Pris:

kr 979.000. *kr 922.000

Konkurrenter: Audi Q7, BMW X5, Range Rover, Lexus RX450h, Mercedes-Benz ML

*Gjelder ”norsk” utgave med 211 hk

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: