Ford Mondeo: Ny Mondeo: Kosmetikk for viderekomne - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
46 bilder i galleri
Ny Mondeo: Kosmetikk for viderekomne
FØRSTEINNTRYKKET: Ford Mondeo har fått sin midtlivsoppdatering. Men hva er egentlig nytt?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Parker den oppgraderte Mondeoen ved siden av dagens modell, og alle vil se forskjell. Fjern den ene, og kun de mest interesserte vil kunne fortelle hva som var forskjellen.

Det kan høres flåsete og negativt ut, men for Mondeo er få endringer en god ting. Ford Mondeo er en av de fineste og mest velkjørende familiestasjonsvognene i markedet, og endringene har på ingen måte gjort den dårligere.

Modernisering

Utvendig har Ford fulgt veien som naturlig følger oppdateringen av familietransporterne, S-max og Galaxy. Det vil si at LED-lykter har blitt integrert over tåkelysene, den øvre delen av grillen har blitt mindre, og den nedre trapesformede grillen har blitt større.

Bak forsøker man seg også på noen fikse lystriks. Det gjør man først og fremst ved å introdusere LED-lys som gjør at man kan drive litt merkevarebygging ved å gi Mondeo et mer tydelig og gjenkjennelig lyssignalement.

Ut over dette har man ryddet opp litt og gitt bilen et litt renere uttrykk ved å rydde bort enkelte stylingdetaljer, og introdusert noen nye.

Mer premium

Opel Insignia satte en ny standard for interiørkvalitet i denne delen av markedssegmentet. Uten at det har gjort noe gedigent inntrykk på bilkjøperne så langt.

Ford har med oppgraderingen av Mondeo fulgt opp med å øke kvaliteten på materialene som er brukt inne i kupeen. Du ser det kanskje ikke umiddelbart, men følelsen er ett hakk opp på premiumstigen.

Det gjelder knapper, plast og forsøket på å få plasten til å se ut som metall.

I tillegg har man nå introdusert mulighet til å velge radarstyrt blindsonevarsling, og et kamerastyrt system som varsler med vibrasjon i rattet om du kommer ut av kjørebanen uten å gi signal med blinklyset. Kameraet sørger også for automatisk opp og nedblending av fjernlys.

Nye drivlinjer

Det er først og fremst under panseret at de største endringene har skjedd. I løpet av det siste året har faktisk Mondeo gjennomgått en større endring enn noen nye lykter.

Her hjemme vil fortsatt først og fremst toliters dieselmotoren i utgaver med 115, 140 og 163 hestekrefter være den viktigste. Den motoren kan du kombinere med en sekstrinns manuell girkasse, eller med toclutchkassen som kalles Powershift.

Ford fortsetter sin kampanje med denne girkassen uten pristillegg, også for den ansiktsløftede Mondeoen.

I tillegg kan du nå velge en oppgradert versjon av den 2,2-liters turbodieselen som har friske 200 hester. BilNorge kjørte denne bilen på tyske motorveier og er ikke skuffet over ytelsene, men erfaringen med toliteren tilsier at den er mer enn tilstrekkelig for de aller fleste.

Så langt har diesel utgjort nesten 100 prosent av Mondeo-salget i Norge. Men med introduksjonen av helt nye bensinmotorer, burde det kunne endre seg noe.

I første omgang har bensinutvalget vært en toliter med 203 eller 240 hester, men nå kommer også en ny 1,6-liters bensinmotor med turbo og 160 hester som bør kunne attrahere en del nye kjøpere. Denne minste motoren kan imidlertid ikke kombineres med Powershift-kassen.

Kjører som før

Mondeo kjører fortsatt meget bra. Ifølge Ford er det gjort noen små endringer i oppsettet for chassiset, men styrefølelsen og måten bilen oppfører seg på, er velkjent.

BilNorge.no kjørte de to største motorene under lanseringen i Tyskland, og begge disse bilene var utstyrt med adaptivt chassis der man kan velge mellom komfort, normal og sport.

Det er ennå nesten tre år til vi vil se en helt ny Mondeo, det ser ut som Ford har gjort det som er nødvendig for at denne bilen fortsatt vil være konkurransedyktig frem til man er der.

Tre karosserivarianter

Til tross for at det er stasjonsvognen som står for nesten 90 prosent av salget, vil Ford fortsette å tilby bilen også som 4-dørs sedan og 5-dørs kombikupe.

Mondeo leveres i fire utstyrsnivåer, Trend, Titanium, Ghia og Titanium S, der man forventer at Titanium vil bli bestselgeren.

Den oppgraderte modellen vil være tilgjengelig hos forhandlere i oktober.

Prisene starter på 295.400 kroner for 115-hesters dieselutgave, mens billigste bensinvariant blir 1,6-literen med 160 hester som starter på kr 336.100. Tillegg for stasjonsvogn er 9.000 kroner.

 

Fakta Ford Mondeo 2.2 Tdci Titanium S stasjonsvogn

Motor:

4-syl. rekkediesel, 2179 ccm.

Effekt:

147 kW (200 hk) v/3500 o/min.
420 (450 overboost) Nm v/1750 - 3000 o/min.

Mål:

485 x 189 x 152 cm. (LxBxH)

Akselavstand:

285 cm.

Egenvekt m/fører:

1599 kg.

Bagasjerom:

549 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

8,3 sek.

Toppfart:

225 km/t.

Snittforbruk:

0,60 l/mil.

CO2-utslipp:

159 g/km.

Pris:

kr. 470.400.

Konkurrenter: Volkswagen Passat, Opel Insignia, Toyota Avensis, Volvo V70, Mazda6 og Skoda Superb

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: