Citroën C4: Solid fornyelse for Citroën C4 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Solid fornyelse for Citroën C4
FØRSTEINNTRYKKET. Det er en imponerende jobb konstruktørene hos Citroën har gjort med nye C4. Høy kvalitetsfølelse, bedre kjøreegenskaper og hele 88 liter større bagasjerom – med samme akselavstand som før.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Du må smøre deg med tålmodighet hvis du har tanker om å skaffe deg den nye Citroën C4. Den er nemlig ikke klar for det norske markedet før i januar 2011, og foreløpig er det bare innstegsmodellen med 92-hesters dieselmotor som har fått en prisantydning: 215.900 kroner.

Bilen får sin publikumspremiere under den kommende Paris-utstillingen, men vi har allerede kjørt den på varierte veier i Sør-Sverige og Danmark.

Nykommeren har beholdt akselavstanden uendret, mens utvendig lengde er økt med 6 cm. Takket være en stasjonsvognlignende design på bakstussen, er bagasjeplassen rommeligere enn hos de fleste konkurrentene i kompaktklassen.

Med 408 liter kan C4 vise til 60 liter større bagasjerom enn halvsøsteren Peugeot 308 og 62 liter større enn sjefen i klassen, VW Golf.

Tre dieselmotorer
Tre motoralternativer og tre utstyrsnivåer står på menyen. I tillegg til 92 hk HDi er det 112 hk e-HDi, det vil si en mikrohybridversjon med start/stopp-system, samt 150 hk HDi-motor. Utstyrsnivåene heter Attraction, Seduction og Exclusive.

Toppnivået inkluderer blant annet 16-tommers alufelger, regnsensor, ryggesensor, elektrisk justerbar korsryggstøtte med massasjefunksjon, 220 Volt uttak i midtkonsollen (maks 130 watt) samt blindsonevarsling.

Sistnevnte er ultralydbasert og har en rekkevidde på 5 meter bak støtfangeren og 3,5 meter ut til sidene.

Førermiljøet er oversiktlig og funksjonelt, og materialer og utførelse gir høy kvalitetsfølelse. De aller fleste instrumenter og brytere sitter der du forventer, og dessuten finner du et par gimmicks for individuell tilpasning.

Fargen på instrumentbelysningen kan du velge i fire fargetoner mellom hvit og blå, og du kan velge mellom fire polyfoniske lyder på blinklys og andre varselsignaler.

Løft i kjøreegenskaper
Komforten er prioritert fremfor sportslige egenskaper, men la det ikke være noen tvil om at kjøreegenskapene har fått et løft sammenlignet med forgjengeren.

Hjulopphengene både foran og bak er videreutviklet, og sørger for tillitvekkende veigrep ved aktiv kurvekjøring samtidig som slag og vibrasjoner fra dårlig asfalt absorberes på en akseptabel måte.

Styringen er ikke den mest kontante, men styrefølelsen er likevel meget akseptabel takket være en hydraulisk styring med elektrisk servopumpe.

Mens 92-hesteren er kombinert med 5-trinns manuell girkasse, er det den mer harmoniske 6-trinnskassen som benyttes i kombinasjon med både 112- og 150-hesters motor.

112-hesteren, som fortsatt betegnes HDi 110, kan også leveres med den elektronisk styrte EMG-girkassen.

Denne clutchløse manuelle kassen krever litt tilvenning, for hvis du ikke går av gassen ved hver sjalting under akselerasjon, oppleves kjøringen som rykkete og ukomfortabel.

At nykommeren har en nøktern og avdempet design uten sensasjonelle eller oppsiktsvekkende detaljer, er nok et bevisst trekk fra Citroëns side. De venter med slik sportslig linjeføring til DS4, som ventes å være klar om et års tid.

FAKTA Citroën C4 HDi 90 Attraction

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

68 kW (92 hk) v/4000 o/min.
230 Nm v/1750 o/min.

Mål:

433 x 179 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

260,7 cm

Bagasjevolum:

408 liter

Egenvekt m/fører:

1280 kg

Aks. 0-100 km/t:

12,9 sek.

Toppfart:

180 km/t

Snittforbruk:

0,42 l/mil

CO2-utslipp:

110 g/km

Pris fra:

kr 215.900

Lansering i Norge:

Januar 2011

 

Konkurrenter: Peugeot 308, VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Hyundai i30, Kia Ceed med flere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: