img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
27 bilder i galleri
Stor og større C-Max
FØRSTEINNTRYKK: Den nye Ford C-Max har selvfølgelig fått en langt friskere design enn forgjengeren. Den største nyskapningen er likevel at bilen nå også fås som 7-seter, og da heter den Grand C-Max.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

I øyeblikket arrangerer Ford internasjonal presselansering av sin nye C-Max i Sør-Frankrike, og ikke bare en modell, men også Grand C-Max.

Sistnevnte er 14 cm lenger, har 8 cm større akselavstand enn C-Max, har en skyvedør på hver side, og sju seter hvorav de to bakerste felles ned og skjuler seg under bagasjegulvet når de ikke er i bruk.

Dermed har C-Max blitt mer familievennlig, men Grand C-Max er likevel et godt stykke unna S-Max, både i størrelse og ikke minst pris. Med tilsvarende motor, ligger prisen på S-Max drøyt 60.000 kroner høyere enn Grand C-Max.

Seks eller sju seter
Seteinnredningen i C-Max skiller seg ikke mye fra forgjengeren, mens Grand C-Max enkelt kan forvandles til en seksseters bil ved å vippe midtsetet på rad to opp og felle det ned under setet på høyre side.

Dermed blir det en midtgang helt fra førersetet og tilbake til de to ekstrasetene bakerst, i den grad det har noen praktisk betydning. Midtradens seter kan forskyves individuelt i lengderetningen, men de kan ikke løftes ut av bilen.

Motorutvalget er bredt, som det går frem av prisoversikten. Det er tre motorer som importøren antar blir mest solgt. Alle tre er dieselmotorer, nemlig 1,6-liter TDCi med 95 eller 115 hk samt 2.0 TDCi med 115 hk.

Mest Grand i år
På sikt forventer Ford Norge at majoriteten av kundene vil velge C-Max, men det første året regner de med å selge det de får fra fabrikken, ikke først og fremst hva kundene måtte ønske.

De har nemlig en kvote på 500 biler i inneværende år, det vil si ca 200 C-Max og 300 Grand C-Max.

Etter første dags kjøring, hvor vi bare har kjørt Grand C-Max med den største TDCi-motoren som yter velvoksne 163 hester kombinert med 6-trinns PowerShift-kasse, kan vi slå fast at Fords nye flerbruksbil fortsatt er blant de beste i klassen når det gjelder kjøreegenskaper.

Den 1630 kg tunge bilen er riktignok forholdsvis myk i oppsettet, men den er stabil i motorveihastigheter og tåler å bli kjørt aktivt på svingete, krevende veier.

Elektrisk styring
Til de av dere som hittil har vært negative til elektrisk styreservo, kan vi bare gi følgende beskjed: Dere kan legge bort skepsisen nå, i hvert fall begynne å tenke på det.

Begge de nye C-Max-modellene er utstyrt med helelektrisk servo, og hvis du ikke forventer en superkontant styring, har Ford klart å kopiere det meste av styrefølelse slik vi kjenner den fra de beste hydrauliske styringene.

 Men hva er egentlig greia med elektrisk styring? Jo, det handler om å spare drivstoffdråper. I dette tilfellet kan det være snakk om at drivstofforbruket synker med rundt regnet én prosent.

Mens dører og seteløsninger skiller de to C-Max-utgavene, er førermiljøet helt identisk i begge. Man kan være for eller i mot den omfattende bruken av aluminiumblank plast, men designen er moderne, og brytere, hendler og instrumenter er oversiktlige og funksjonelle.

 

Her er prisene på Ford C-Max/Grand C-Max

TREND

C-Max
Grand C-Max

1.6 TDCi 95 hk (6-tr. man.)

kr 265.600
kr 289.500

1.6 TDCi 115 hk (6-tr. man.)

kr 275.600
kr 299.500

2.0 TDCi 115 hk (PowerShift)

kr 309.600
kr 333.500

1.6 bensin 105 hk (5-tr. man.)

kr 278.900
kt 302.800

 

 
 

TITANIUM

C-Max
Grand C-Max

1.6 TDCi 95 hk (6-tr. man.)

kr 283.300
kr 304.500

1.6 TDCi 115 hk (6-tr. man.)

kr 293.300
kr 314.500

2.0 TDCi 115 hk (PowerShift)

kr 327.300
kr 348.500

2.0 TDCi 140 hk (6-tr. man.)

kr 317.800
kr 339.000

2.0 TDCi 140 hk (PowerShift)

kr 339.800
kr 361.000

2.0 TDCi 163 hk (PowerShift)

kr 362.800
kr 384.000

1.6 bensin 150 hk (6-tr. man.)

kr 321.100
kr 342.300

 

FAKTA Ford Grand C-Max 1.6 TDCi 115 hk

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

84 kW (115 hk) v/3600 o/min.
270 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål:

452 x 183 x 169 cm (L/B/H)

Akselavstand:

278,8 cm

Bagasjevolum:

439 liter

Egenvekt m/fører:

1504 kg

Aks. 0-100 km/t:

11,8 sek

Toppfart:

180 km/t

Forbruk blandet kjøring:

0,49 l/mil

CO2-utslipp:

129 g/km

Pris fra:

kr 299.500

Lansering i Norge:

Oktober/november

 

Konkurrenter: VW Touran, Mazda5, Toyota Verso, Peugeot 5008, Opel Zafira, Renault Grand Scénic med flere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: