Hyundai ix20: Hverdagen kaller - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Hverdagen kaller
FØRSTEINNTRYKKET: Hyundai ix20 er en usedvanlig vanlig bil, men hva er egentlig så galt med det?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif
Jeg slutter aldri å bli overrasket over hvordan alle produsenter på ulike nivåer ser ut til å henvende seg til de samme menneskene.
Det handler om unge, dynamiske og aktive mennesker. For ix20 sin del kan de godt ha barn også.
Entusiasmen er god hos Hyundai.  Det skulle da også mangle ettersom de har benyttet finanskrisen til klatre opp til som den fjerde største bilprodusenten, når du ser hele Kia/Hyundai under ett.
Dessuten lager de bra biler med lite feil og har sydd sammen noe som fremstår som et godt garantiprogram på fem år.
Samtidig er de litt schizofrene her, for samtidig som de i enkelte sammenhenger fremstår som et samlet selskap, var man svært opptatt av å fortelle oss at ix20 er en helt annen bil enn Kia Venga.
Utfordrer
ix20 er altså en ny utfordrer i klassen der du i dag finner biler som Kia Venga, Ciroën C3 Picasso, Opel Meriva og snart også den nye Toyota Verso.
Alt tyder på at den bør være en fin utfordrer. Selv om det er mye både under og over skallet som er felles med Venga, har man klart å tune chassiset slik at man i stedet for det litt for stive oppsettet som Kiaen er plaget med, ser ut til å ha funnet frem noe som gir bedre komfort, og tilsynelatende også bedre stabilitet.
Erfaringen fra kjøring på svingete veier rundt Dubrovnik er at bilen også er følsom for dekkvalg. Dette er en bil som ikke bør settes på for brede og sportslige dekk, det kler den faktisk heller dårlig når det kommer til kjørekomfort.
Styrefølelsen er absolutt godkjent, men som den litt høyreiste bilen den er, kjenner man svingene bedre enn for eksempel i en I20.
For skikkelige folk
Småbarnsforeldre har ofte både dårlig tid og dårlig råd. Derfor er naturlig nok et fornuftig bilhold, for mange, like viktig som selve bilopplevelsen.
Det betyr ikke at man behøver å la seg avspise med dårlig hard plast og plankestoler. Det har Hyundai åpenbart forstått, og den innvendige kvalitetsfølelsen har tatt milelange steg om man ser tilbake på bilen den erstatter, Matrix – men også i forhold til andre småbilkonkurrenter.
Ikke forvent deg premiumfølelse, men til å være en bil i denne klassen, føles den akkurat sånn ut som jeg mener en fornuftig liten familiebil skal.
Samtidig overrasker ikke ix20 med noen nyvinninger når det kommer til praktiske løsninger, her kunne man kanskje lagt seg litt ekstra i selen for å differensiere seg halvsøsteren Venga.
Til tross for at utvendig lengde er beskjedne 410 cm, har man klart å hente ut god innvendig plass.
 
Her er det ikke noe problem å plassere et par meget akseptabel benplass i baksetet samtidig som bagasjevolumet er 440 liter.
For å justere behovet for plass, kan baksetet slides 15 centimeter, eller legges ned slik at man får flatt gulv og så mye som 1.486 liter bagasjerom.
Legg til at Hyundai har fem års garanti, med ubegrenset kjørelengde og en årlig gratis sjekk av bilen din, og den trygghetssøkende nordmann burde være godt fornøyd.
Diesel eller bensin?
Den norske importøren tror det vil bli en forholdsvis lik miks av diesel og bensin. For den som foretrekker det siste finnes det en 90 heter og en 125 hester. Den siste kan du kombinere med automat. Det betyr dessverre et forbruk 0,65 l/mil med et utslipp på 154 gram, med tilhørende avgiftsøkning.
På dieselsiden er det 1,4 liter med enten 77 eller 90 hester som er tilgjengelig. De to alternativene har begge 220 newtonmeter dreiemoment, men den minste har det over et kortere turtallsområde.
Etter å ha kjørt begge dieselmotorene og den minste bensinmotoren, er jeg rimelig sikker på at jeg ville valgt diesel.
Om man skal gå for 77 eller 90 hester handler nok mest om bruk, og hva slags sjåfør du er. Med to personer og nesten tom bil var det vanskelig å kjenne på de store forskjellene, og så lenge prisene er ikke klare enda, er det også litt vanskelig å anbefale.
Naturlig nok vil man kikke på Venga, og neppe avvike så mye fra dette. Det betyr priser som starter noe over 180.000 for den minste bensinmotoren, og ender på drøyt 260.000 om du ønsker den store bensinmotoren med automat.
Mange vil nok kikke på den lille dieselen som vi gjetter vil bli priset til rundt 220.000 kroner.
Snart til Norge
Hyundai ix20 er på plass i Norge allerede i november. Innen den tid er prisene også på plass og det vil vise seg hvordan den vil hevde seg, både ovenfor Venga, men også Opel Meriva og den kommende Toyotaen. Vi lover å gi deg svaret i en sammenligningstest så snart alle bilene er tilgjengelig.
Hyundai har absolutt ikke noe å skamme seg over, men kanskje hadde de tjent på å fokusere på det de virkelig er gode på – lage skikkelige biler for vanlige folk – der gjør de nemlig en helt strålende jobb.
Fakta Hyundai ix20 1,4 CRDi Bluedrive

Motor:
4-syl. turbodiesel, 1396 ccm.
Effekt: 66 kW (90 hk) v/4000 o/min. 220 Nm v/1750 o/min.
LxBxH: : 410 x 76,5 x 160 cm.
Akselavstand: 261,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1270 kg.
Bagasjerom: 440 liter (VDA).
0-100 km/t: 14,5 sek.
Toppfart: 167 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,43 l/mil.
CO2: 114 g/km.
Pris: Fra kr. 189.900   Se alle prisene HER
Konkurrenter: Kia Venga, Opel Meriva og Citroën C3 Picasso.
+  Praktisk, med god garanti.
-  Mangler noen egne smarte og praktiske løsninger.

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: