img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Hybrid angrep på premiumdiesel
FØRSTEINNTRYKKET: En velutstyrt og kompakt premiumbil med eco-kred og forhandlere som lover å behandle deg som om du har kjøpt en langt dyrere bil. Vi har kjørt Lexus CT 200h, kan den danke ut Audi A3 og BMW 1-serie?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif
Jeg så CT200h første gang i Genève, satt i den på bilutstillingen i Paris. På papirer har det sett usedvanlig lovende ut.
Det er noe svært logisk når Lexus slipper sin CT 200h. Mange bilkjøpere er opptatt av CO2-utslipp, og det gjør at mange revurderer hva de faktisk trenger ved en bil.
Dermed blir det å gå ned noen hakk en enkel og rask måte å gjøre noe med miljøimaget sitt på. Samtidig ønsker man ikke å gi slipp på for mye av premiumfølelsen som man har i en større og dyrere bil.
CT 200h har samme drivlinjen som du finner i Toyota Prius, en 1,8-liters bensinmotor på 98 hester og en elektrisk motor på 82 hester, i kombinasjon blir det maksimalt 136 av dem.
Takket være et utslipp nede på 89 gram (for den billigste modellen med 15-tommers felger som kalles Eco) blir avgiftene på en ny bil bare 36.000 kroner.
Det bidrar til at du får en godt utstyrt bil med mye premiumfølelse for akkurat under 300.000 kroner.
Selvsagt er det lett å avskrive CT 200h som en jålete Prius, men det er ikke så mange som ser på A3 som en jålete Golf. Både innvendig og utvendig fremstår CT 200h som et helt selvstendig produkt.
Alt er i detaljene
Lexus er på vei inn i en ny og tøffere designretning. Vi så det på LFA, ansiktsløftningen av IS F, og også lille CT 200h har fått en muskuløs front som gir inntrykk av at bilen er bredere enn den egentlig er, mens bakenden er blitt karakteristisk, mye på grunn av bakvinduet som ser ut til å være en del av bakluka, uten å være det.

Personlig synes jeg bilen definitivt ser best ut forfra, men helheten er umiskjennelig Lexus.
Det japanske premiummerket har bygd opp et rykte for å være ekstremt detaljorientert. Det synes først og fremst når du setter deg inn i bilen. Her får du raskt kvalitetsfølelsen tett på, og her synes jeg absolutt CT 200h lykkes langt på vei i direkte sammenligning med de nærmeste konkurretene.
Dessuten kommer man ikke utenom at en del av dette faktisk er standardutstyr på Lexusen, mens du ofte må legge det på toppen hos konkurrentene.
Utfordringen
Bilene vi kjørte var utstyrt med det elektronisk styrte dynamiske stabilisatorstaget, som de nordiske importørene har bestemt seg for å droppe på sine biler. Det er derfor grunn til å holde det åpent at de norske bilene blir noe mindre kontante.
Dessverre fikk vi ikke anledning til å kjøre noen biler uten, så derfor er denne vurderingen gjort på bakgrunn av de bilene vi fikk kjøre i og rundt Paris.
Oppsettet for CT 200h er nemlig stramt. Her er har det sportslige fått overtaket over komforten, og det betyr at du kjenner underlaget svært godt, men kanskje ikke helt slik du kunne tenke deg det.
Styringen er nemlig overraskende lite sportslig, og dermed fremstår valget av oppsett enda litt mer overraskende.
Sportslig er dessverre heller ikke drivlinjen. I midtkonsollen finnes et hjul med tre innstillinger. Sport, Eco og Normal. Valgene påvirker både gassrespons og styringen. Normalinnstilling er på mange måter ting slik du forventer deg i en bil som denne, i Eco må du trå betydelig hardere for å hente frem kreftene, det er bra for forbruket, men hva skjer når du vrir bryteren til sport?
Ved første øyekast er det ganske tøft. Lyset i instrumentpanelet skifter til rødt, og meteret som så langt har vist hvor mye energi du bruker og regenerer, blir til en turteller. Dessverre får du ikke den lille ekstra boosteren du skulle ønske deg.
Mye av årsaken til dette ligger i den trinnløse CVT-kassa.
Motoren raser opp til over 5000 omdreininger og det genererer ganske mye lyd i et bil som ellers er utrolig stille, men svært lite skjer. Du sitter igjen med et ønske om å skifte gir, men uten muligheten til å gjøre det.
CT 200h er ikke noen treg bil, men den er ikke direkte rask heller. 0 til 100 går på 10,3 sekunder, det er over ett sekund raskere enn en Audi A3 1,6 TDIe, men 1,5 sekund tregere enn samme bil med toliter og 140 hester, som man gjerne vil sammenligne med når det kommer til pris og utstyr.
Riktig strategi?
Lexus har sammen med moderselskapet Toyota tatt et helt ledende grep rundt hybridteknologien, og deres løsning er definitivt den beste på markedet nå. Spørsmålet er bare om en bil som CT egenlig hadde fortjent å hatt hybrid som et alternativ, og ikke som det eneste valget av drivlinje.
Japanerne har imidlertid klokketro på at fokuset kommer til å snu seg fra utelukkende å handle om CO2, og at man i nær fremtid også vil fokusere på andre utslipp der diesel ikke kommer heldig ut.

Et utslipp på 89 gram CO2 er imponerende, og for all del, dette er den mest sportslige kompakthybriden jeg har kjørt, men på en måte føler jeg at det bor mer i bilen rent kjøremessig, ikke minst når det dreier seg om balanse og vektfordeling.
Nye kunder
Det blir viktig for Lexus å markedføre CT 200h som det den er. En kompakt liten bil med mye premiumfølelse og godt med utstyr.
Prisene er endå ikke helt klare, men alt tyder på at de vil starte på 299.000 kroner for utstyrnivået som kalles Eco. Legger du på til 312.000 får du Comfort som har blant annet har 16-tommers alufelger, og fartsholder. På toppen av dette kan du plukke på ulike pakker som koster mellom 20.000 og 50.000 kroner.
Ønsker du alt velger du Luxury. Da får du hele det superavanserte, radarbaserte sikkerhetssystemet, stereo fra Mark Levinson, skinninteriør, navigasjon og det meste du kan komme på å trenge i en bil.
Til tross for en smule reservasjon når det kommer til selve kjøreopplevelsen, er jeg overbevist om at det kommer til å bli travelt for de fire Lexus-forhandlerne når bilen kommer på plass i butikken neste år.
CT 200h tilfører helt klart noe nytt i klassen, og introduksjonen vil ganske sikkert merkes hos hovedkonkurrentene BMW og Audi.

Fakta: Lexus CT 200h
Motor:
1,8-liters bensinmotor og elmotor
Effekt:
Bensinmotor: 73 kW (98 hk) v/5200, 142 Nm v/4000.
El-motor: 60 kW (82 hk), 207 Nm.
Maks. totaleffekt: 136 hk.
Mål:
432 x 176,5 x 143 cm (L/B/H)
Akselavstand:
260 cm
Egenvekt m/fører:
1370 kg
Aks. 0-100 km/t:
10,3 sek.
Toppfart:
180 km/t
Snittforbruk:
0,39 l/mil
CO2-utslipp:
89 g/km
Pris fra:
kr 299.000
Pris som prøvekjørt:
Ikke kjent
Aktuell i Norge:
2011

Konkurrenter: Audi A3,  BMW 1-serie og Alfa Romeo Guilietta.

 

 
 

 

 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: