Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80
Volvo S80

Svensktoppen - Del 2

Sveriges industrielle stoltheter er på utenlandske hender. Hva er igjen, og hvem tar seieren i månedens utgave av Svensktoppen?

Publisert

To retninger

Saab har vært kjent for sitt flyinspirerte cockpitmiljø.

Deler av tankegangen har man beholdt, men samtidig ønsker vi oss at særlig midtkonsollen skulle være mer førerorientert. Som på den utgående 9-5 er avstanden til selve dashbordet overraskende lang.

Det kan virke som om bunnen i utviklingspengekassa begynte å bli synlig da man kom til interiøret. Selv om man gjerne vil fremstå som premium når dessverre ikke følelsen av kvalitet helt opp til det målet.

Nærheten som denne bilen har til Opel Insignia blir tydelig når rattet faktisk er så godt som identisk. Utfordringen for Saab som premiumbil, er at den også faller igjennom når vi sammenligner med Insignia som vi hadde med som referansebil i testen.

Instrumentene i Saaben er moderne, pluss får den for et meget bra headupdisplay der du kan velge hvor mye informasjon du skal ha oppe.

Totalt sett kan du faktisk ha oppe tre speedometre og to turtellere samtidig – da finnes det ikke mange unnskyldninger igjen for å kjøre for fort. Navigasjonsskjermen, som er av berøringstypen, er også meget god.

Finishen i Volvoen er langt bedre. Den gir et godt helhetsinntrykk og kombinerer bruksvennlighet med inntrykket av at dette tåler å bli brukt.

Veldig spennende er det imidlertid ikke. Det er noe erkesvensk over det hele, som kanskje er nærmere herregårder enn hipsterne på Stureplan.

Instrumentene er lettleste, og fartsholderen som er radarstyrt fungerer fortsatt meget bra og er en strålende komfortdetalj.

Vår testbil var ikke utstyrt med navigasjon, men utover det var den utstyrt med videostyrt blindsonevarsling, kollisjonsvarsling og City Safety-systemet som underbygger Volvos sikkerhetsfokus.

Standsmessig

Det er ikke noen tvil om at både Saab 9-5 og Volvo S80 tilbyr standsmessig transport. Bakseteplassen er god i begge bilene, begge bilene har lang akselavstand, som bidrar til dette.

Bagasjeplassen er også bra, Saab tar seieren her med 35 liter, men vi kan ikke fri oss fra tanken på hva man kunne oppnådd om man hadde valgt å bygge den med en stor bakluke, i stedet for en sedan.

Markedet for sedaner er begrenset i Norge, så langt i år er andelen på 4,4 prosent. Det er antagelig en større utfordring for Saab, som ikke har så mange modeller å spille på.

Prisene på store premiumbiler er friske. Både Volvo og Saab vil leke med de tøffe konkurrentene, også på pris.

Saaben har en startpris som ligger på samme nivå som vår Volvo koster med utstyr, og nesten 70.000 kroner mer når den er ferdig rigget slik den er i denne testen. Det kan vise seg å være tøft å forsvare når nyhetens interesse har dabbet litt av.


LES VIDERE:
 
 
 
 
Powered by Labrador CMS