Mitsubishi ASX: Enda tettere i toppen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
20 bilder i galleri
Enda tettere i toppen
BILTEST: Når Mitsubishi nå entrer banen med sin ASX, går de for en "pallplass" i denne klassen. Vi har testet den mot Skoda Yeti.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

En av de naturlige konkurrentene til nykommeren Mitsubishi ASX er Skoda Yeti – begge kan nemlig leveres med enten to- eller firehjulsdrift.
 
Denne gang kjører vi 4WD-utgavene, og dermed har vi dekning for å kalle også denne testen en «SUV-kamp».
 
Instrumenteringen i ASX er enkel, men absolutt oversiktlig.
 
Et utropstegn setter vi ved en detalj som vi ikke har blitt bortskjemt med av Mitsubishi, nemlig lengderegulering av rattet. Nå er det på plass, og dermed er det lettere å finne en riktig og behagelig sittestilling for sjåføren.
 
Vær oppmerksom på at skinnsetene, som er standard på dette utstyrsnivået, er i glatteste laget til å gi fullgod sidestøtte. Girspaken er forholdsvis lang, men gir akseptabel presisjon på sjaltingen.
 
I Yeti har vi god oversikt over instrumenter og brytere, og sittekomforten er meget akseptabel. Det er god lengde på sitteputene, men noen vil kanskje mene at setene er i hardeste laget.
 
Yeti gir best opplevd interiørkvalitet, og det er mindre hardplastpreg her enn i ASX.

TEST: Skoda Yeti møter Citroën C3 Picasso

TEST: Skoda Yeti møter Toyota Urban Cruiser

Fleksibilitet
 
I baksetet på ASX er det i og for seg god benplass, men seteryggen er ubehagelig rett, selv i det bakerste av to reguleringstrinn.
 
Takhøyden holder akkurat for personer på 185 cm, men skulle du være 190 cm er det bare Yeti av disse to som er akseptabel på det punktet.
 
Yeti har ikke like god benplass bak, men den byr på langt mer fleksible løsninger enn ASX. Baksetene kan skyves 15 cm i lengderetning.
 
Samtidig kan alle tre baksetene løftes ut av Yeti med enkle håndgrep. Fjernes midtsetet, kan de to ytterste setene flyttes ett hakk inn slik at det blir rommelig plass for fire.
 
Yeti kan også vise til usedvanlig god ståhøyde under den åpne bakluka, hele 193 cm.
 
I bagasjeavdelingen er det god lastelengde i ASX, men dårlig høyde under bagasjedekselet. Skulle du ha ønske om å ha med deg 12-volt-kjølebag på tur, kan du gjøre det i Yeti, men ikke i ASX. Den har nemlig ikke strømuttak i bagasjerommet.

Først publisert i Bil 10-2010

PS!
Etter at denne testen ble foretatt av bladet Bil, er Mitsubishi ASX kollisjonstestet av EuroNCAP. Den oppnådde fem av fem mulige stjerner.

LES VIDERE:

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: