Nissan : Årets el-bil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Årets el-bil
Nissan Leaf ble Årets Bil i Europa. Åpenbart ikke bare fordi det er en el-bil, men også fordi det er en bra bil.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Ingen bestselger
Nissan er ikke helt ukjent med COTY – Car of the Year-prisen. I 1993 var det Micra som vant trofeet, som så ofte tidligere viste det seg at juryens smak ikke akkurat garanterte de helt store volumene.

Når det gjelder Nissan Leaf er det ikke et eneste håp om at dette skal bli noen bestselger, så på den måten slipper juryen greit unna.
 
Nissan vet akkurat hvor mange de skal bygge og selge av denne bilen så for en gangs skyld skal vi ikke sette noe likhetstegn mellom valget og salgstallene.
 
Pussig kandidat
Egentlig er det kanskje litt pussig at Leaf er kandidat i det hele tatt. Den kan vanskelig kalles serieprodusert, i hvert fall ikke storserie, og dersom den er på markedet i flere enn tre europeiske land akkurat nå, er det det maksimale.
 
Nå har ikke jeg lest reglene for denne konkurransen på en stund, vi får regne med at juryen vet hva den gjør. Vi må vel også tro at dette er like mye en anerkjennelse til Nissan/Renault-kombinasjonen som er det første bilprodusentene som er kommet ut av skravle-loopen og begynt å praktisere det de snakker om.
 
Ikke en gang Mitsubishi i-MIEV er spesialbygget el-bil i samme grad som Leaf. Og vi vet den skal etterfølges av en spennende rekke modeller fra Renault.
 
Det er ikke lenge siden vi fikk prøvekjøre Leaf i Portugal, og vi var faktisk imponert.
 
Imponert av den elektriske drivlinjen selvfølgelig, det er alltid imponerende annerledes å kjøre elektrisk. Men minst like imponert over bilen som bil.
 
Du kan se vår omtale av den her:  Med Leaf i Lisboa  
 
Da alle stemmene var telt opp hadde Leaf fått 257 poeng – på tross av at mange hadde plassert den på siste plass.
 
Dette er, tror jeg, den mest splittede avgjørelsen noensinne.
 
Alfa Romeo kom på annen plass med Giulietta på 248 poeng. Nummer tre ble Opel Meriva, 244 poeng.  Deretter fulgte Ford C Max'ene, Citroen C3/DS3, Volvo S og V60 og Dacia Duster.
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: