BMW 1-serie: BMW lanserer hot 1-serie M Coupe - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
39 bilder i galleri
BMW lanserer hot 1-serie M Coupe
BMW MSport lanserer nå en ny toppmodell i 1-serien. Her får du en ekte racerbil du kan kjøre på landeveien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det fins hardcore entusiaster som syns BMW M3 har vokst seg for stor og komfortabel. Nå får de et nytt alternativ – BMW 1-serie M Coupe.

Det er den sportslige todørs coupéen som er utgangpunktet, og som forventet har ikke BMW benyttet betegnelsen M1 – den er forbeholdt den gamle klassikeren.

Twin Turbo
Motoren er den samme som sitter i 135i og andre potente BMW-modeller – en 3-liters rekkesekser med dobbel turbo. I 1-serie M yter den 340 hk og har et maks dreiemoment på 450 Nm i området 1500 til 4500 omdreininger – 50 Nm ekstra med overboost.

Dermed kan du foreta akselerasjonen til 100 km/t i løpet av 4,9 sekunder og 0 til 200 km/t på 17,3. Toppfarten er begrenset til 250 km/t, men det går neppe lang tid før noen tilbyr seg å hjelpe med den biten. Skalaen på speedometeret går for sikkerhets skyld til 300.

Tross imponerende egenskaper i sportsbilklassen, greier BMW å holde forbruket på et anstendig nivå med et snitt på 0,96 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 224 g/km.

Bruksbil
Bilen beholder 1-seriens praktiske egenskaper med fire separate seter og bagasjerom på 370 liter. Så er da også ytre mål relativt like, med unntak av bredden som er økt med 50 mm til 1.803 mm for å oppnå bedre veigrep og et kulere utseende.

Det sportslige inntrykket ivaretas også av en ny front med store luftinntak, sideskjørt og en diskret hekkspoiler – tiltak som er gjennomført for å bedre aerodynamikken. Bilen veier 1495 kg.

1-serie M Coupe leveres i tre alternative lakkfarger – Alpine White, Sapphire Black og Valencia Orange - som bilen på bildene. Standard felgutrustning er 19-tommere i M-design.

Chassiset er utviklet av MSport med komponenter utviklet og testet på den krevende Nordsløfa.

Standard på modellen er den prisbelønte M bakdiffen som fordeler kreftene etter behov, kraftige bremser med skiver i 360 mm foran og 350 mm bak, DSC med M Dynamic Mode og Servotronic som gir presis styring i alle hastigheter og fungerer like bra i trange bygater som på racerbanen.

Velutstyrt
Interiøret er holdt i mørke farger, og selvsagt har den sportsseter med solid sidestøtte.

1-serie M Coupe har en solid utstyrspakke som i tillegg til avanserte elektroniske hjelpemidler innbefatter xenonlys, samt avansert klimaanlegg og lydanlegg.

BMW 1-serie M Coupe får sin verdensdebut på utstillingen i Detroit i januar, og de første bilene er salgsklare i Tyskland fra mai 2011. Der får den en prislapp på 50.500 euro – her i landet vil den nok koste rundt en million kroner.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: