Lambo lekker

Lamborghini skal lansere sin nye superbil på Genève-utstillingen i mars. Nå slipper de ut de første detaljer om bilen.

Publisert Sist oppdatert

Det er toppmodellen Murcielago som skal erstattes, og etterfølgeren har på utviklingsstadiet vært betegnet som Jota.

SE SPIONBILDER HER

Nå oppgir ikke Lamborghini noe navn på den nye modellen, bare kodenavnet A34. Når Automotive News Europe i tillegg har funnet ut at Lamborghini har søkt om rett til merkenavnet Avantador i USA, er det ikke så vanskelig å tenke seg til resten.

Den nye modellen, som Carparazzis illustratører har dannet seg et bilde av, beholder en tilsvarende drivlinje som Murcielago med V12 og firehjulsdrift. Men karosseri og chassis skal støpes i karbonfiber.

Flyteknologi
Den italienske sportsbilprodusenten har samarbeidet med Boeing og University of Washington om utviklingen av karosseriet, for å oppnå en vridningsstabilitet som er unik i bilsammenheng.

V12-maskinen på 6,5 liter vil yte 700 hester og ha et maks dreiemoment på 690 Newtonmeter. Et CO2-utslipp på 390 g/km er 20 prosent mindre enn en Murcielago.

Girkassen er en 7-trinns automat, som ved Corsa-innstilling skal gjøre skiftene på 50 millisekunder. Til sammenligning bruker en Formel 1-bil ca 40 ms.

Stoppegenskapene skal ivaretas av karbon-keramiske skiver med diameter 400 mm foran og 380 mm bak. Hjulopphengningen vil bestå av horisontale dempere montert på doble fjærbein – heller ikke det ulikt teknologien som benyttes i F1.

Inntil vi får offisielle bilder fra Lamborghini, får du nøye deg med denne datamanipulasjonen fra Carparazzi.

Powered by Labrador CMS