Tesla Model S: Nærmere Tesla S, eller? - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Nærmere Tesla S, eller?
I Detroit viste Tesla mer av sin firedørs modell, S, enn de har gjort noen gang før. Samtidig har de trøbbel både med finanser og forbruk.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Det med forbruk bør kanskje forklares først. De amerikanske miljø-myndighetene er i ferd med å innføre nye, og litt mer realistiske, data for utslipp fra biler med alternative drivkilder. 

Nå skal det ikke lenger være slik at for eksempel en Volt med range extender, skal bruke nesten ikke noe fordi den kan kjøre nesten hele kjøresyklusen rent elektrisk.

Og en el-bil skal ikke lenger ha null utslipp, fordi også myndighetene har oppdaget at strømmen kommer fra et sted, og at det er mer enn det som kommer ut av bilens eksosrør som er interessant.

Så der vil det dukke opp nye verdier for Tesla, hvilket kan forandre folks holdning til elektriske Lotuser. Samtidig vil den nye kjøresyklusen være mer realistisk når det gjelder å fastsette rekkevidden.

Harde kutt
I dag er Tesla Roadster, altså Lotus-derivatet, utstyrt med en attest som sier 220 miles (ca 350 km). Den nye verdien vil kanskje bli så meget som 30 prosent lavere – hvilket i det minste vil bety et lite PR-problem for bilbransjens Silicon Valley produkt.

Til Detroit kom de med S-utgaven, den fire dørs familiemodellen som skal i salg neste år og som, forteller produsenten, allerede har 2.600 bestillinger.

På utstillingen ble den vist som råkarosseri, og så veldig profesjonell ut.

”Frunk”
Og vi fikk et klart eksempel på at de har både PR- og reklamefolk. For der dukket nemlig begrepet Frunk opp.

Bilen er jo bygget på en helt flat plattform, motorene tar nesten ikke plass og batterier og elektronikk er flatt, ved gulvet. Så foran, under panseret er det også god plass til bagasje. Og hva heter bagasjerom på amerikansk? Jo, Trunk. Og hva blir det da av en Front Trunk?

Nemlig!

Dermed følger de opp en stolt amerikansk tradisjon. Du trodde kanskje Ford Tudor hadde noe med den engelske kongefamilien å gjøre?

Feil. Og firedørsutgaven av den samme Forden het selvfølgelig Fordor.

10-Q
Men det som var litt kjedelig, midt i Teslas Detroit-glede, var at de dukket opp med sin 10-Q samtidig.

Selskapet er nemlig børsnotert nå, og da har de plikt til å gi offentligheten informasjon om omstendigheter som kan tenkes å innvirke på aksjekursene. Fire ganger hvert år må de fylle ut et 10-Q skjema, og Teslas første var ikke lystig.

I tredje kvartal leverte de 324 Roadsters, en ny rekord, før det var totalleveransene på 1200 biler. Men etter tredje kvartal var det bare 130 bestillinger igjen som måtte leveres.

Salget tørker med andre ord opp. Riktignok ble det vist en Roadster 2.5 versjon, med litt upgrade, men sikkert ikke nok til å kunne holde kontantstrømmen ved like inntil S-modellen kommer på nett.

Og imens blør de cash – ny fabrikk bygges, og den nye modellen skal fremdeles fullføres.

Det er vel kanskje ikke så underlig at det plutselig ikke er så mange som tror på Teslas prognoser om å selge 20.000 S-modeller per år for 57.400 dollar per stykk.

Det viser seg i hvert fall at postkassen heller ikke lenger har kø av folk som betaler de 5.000 dollar Tesla skal ha som depositum dersom man bestiller en S.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: