Peugeot 508: Lenge etterlengtet 508 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Lenge etterlengtet 508
FØRSTEINNTRYKK: Peugeot 407 har ikke akkurat stått øverst på handlelisten hos bilkundene i det siste. Nå er ”løven” tilbake med en etterfølger som går rett i strupen på konkurrentene.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Både på det typiske familiebil- og firmabilmarkedet er det stasjonsvogner som gjelder, og Peugeot 508 vil gå inn midt i smørøyet i dette markedet.

At de vil treffe bilkjøperne hjemme med den nye modellen, har importøren så stor tro på at de kalkulerer med å levere 2500 eksemplarer av nykommeren i år, etter at den er lansert 7. april.

Hele 75 prosent av kjøperne vil foretrekke stasjonsvognen, tror Peugeot Norge AS. Neste år antar de at andelen stasjonsvogn blir enda høyere, for leveringssituasjonen tilsier et noe høyere antall sedaner i år enn neste år.

Den aller første skipslasten med nykommeren ankommer Norge i månedsskiftet mars/april, og består av 80 sedaner og 120 stasjonsvogner, altså en ikke helt representativ miks i forhold til importørens forventede fordeling for året som helhet.

Gunstig innstegsmodell
Prisene starter på 276.900 kroner for sedan med 1,6-liters HDI-motor med 112 hester, 10.000 kroner mer for stasjonsvogn, som har betegnelsen SW.

Det betyr at innstegsmodellen av 508 er ca 15.000 kroner billigere enn innstegsmodellen av Volkswagen Passat som har 105 hk motor.

Hos Peugeot Norge regner de med at bestselgeren blir 1.6-liters e-HDi, en variant som er utstyrt med elektronisk styrt manuell girkasse (EMG) og start/stopp-system.

Dette bringer forbruket ved blandet kjøring ned på 0,45 liter/mil, noe som betyr et CO2-utslipp på 116 gram. Med utstyrsnivå Active ligger prisen på 307.900 kroner.

Rommelig
Stasjonsvognen er til fulle det som 407 ikke var, nemlig rommelig. Med et volum i bagasjerommet på 560 liter, tar 508 opp kampen mot de klasseledende Passat og Mondeo når det gjelder lasteplass.

Tre utstyrsnivåer er tilgjengelig, med Access som det laveste. Deretter følger Active med 10.000 kroner høyere pris, mens toppnivået heter Allure og innebærer ytterligere 20.000 kroner opp.

Dessuten finnes en GT-utgave med 2,2-liters HDi-motor som yter 204 hester. Den er utstyrt med 6-trinns automat og har en pris på 569.900 kroner som stasjonsvogn.

Nivå Access omfatter blant annet bakkestartassistanse, cruise control med fartsbegrenser, Isofix-fester på begge sider i baksetet og automatisk to-soners klimaanlegg. Skumboks og kompressor følger med, mens reservehjul må du betale ekstra for.

Velger du utstyrsnivå Access eller Active, får du en vanlig tenningsnøkkel. På øverste utstyrsnivå, Allure, er det start/stopp-knapp og ”Keyless-Go” som gjelder. Knappen er plassert på venstre side av rattet.

Kjører bra
Det er toppmodellen, 2.2 GT med 204 hester, vi stiftet bekjentskap med først.

Den fikk kjørt seg på svært varierte veier i Alicante-området denne uken, på alt fra motorvei av topp standard – hvor bilen fremsto som meget stabil og med lavt støynivå – til skikkelig svingete småveier hvor vi både kunne nyte presisjonen i styringen og oppleve at hjuloppheng og fjæring jobber i fin harmoni.

Toppmodellen er en meget positiv overraskelse med fint balanserte kjøreegenskaper.

Vi kan ikke nekte for at det er en liten nedtur å gå over til 2,0-liter med 140 hester etterpå. Det sier seg selv at det er forskjell på en bil til 570.000 kroner og en til 350.000 kroner – selv om begge heter Peugeot 508.

Men ettersom milene forsvinner i bakspeilet, må vi innrømme at denne nykommeren virkelig fremstår med tillitvekkende og dynamiske kjøreegenskaper.

Presis styring og et fint balansert chassis sørger for at 508 antagelig er den mellomklassebilen som ligger nærmest opp til den klasseledende Ford Mondeo når det gjelder kjøreegenskaper.

Peugeot 508 produseres i fabrikken i Rennes, hvor det skal rulle 600 biler av samlebåndet hver dag.

De komplette prisene og motorvariantene på Peugeot 508 kan du se her. 

FAKTA Peugeot 508 SW Active 1.6 e-HDi

Motor:

4-syl. diesel, 1560 ccm

Effekt:

82 kW (112 hk) v/3600 o/min.
270 Nm v/1750-2000 o/min.

Mål:

481 x 185 x 149 cm (L/B/H)

Akselavstand:

281,7 cm

Bagasjevolum:

560 liter

Egenvekt m/fører:

1476 kg

Aks. 0-100 km/t:

12,3 sek.

Toppfart:

194 km/t

Snittforbruk:

0,45 l/mil

CO2-utslipp:

116 g/km

Pris fra:

kr 286.900

Pris som prøvekjørt:

kr 307.900

Lansering i Norge:

7. april

Konkurrenter: VW Passat, Ford Mondeo, Toyota Avensis, Citroën C5 med flere.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: