img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
35 bilder i galleri
Focus skal erobre verden
FØRSTEINNTRYKKET: Kan man lage en bil som passer for hele verden, uten at den blir et dårlig kompromiss? BilNorge.no har kjørt nye Ford Focus og gir deg svaret.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Over ett år har gått siden vi så nye Ford Focus for første gang, men først nå har vi muligheten til å vurdere hvor godt Ford har klart å videreføre den mest velkjørende bilen i kompaktklassen.

I motsetning til tidligere, har Ford designet Focus som en såkalt verdensbil. I seg selv ikke noe nytt, men ikke alle forsøk på å lansere en bil over hele verden har vært like vellykkede.

Forskjellene på forventninger, veier, bruksområder og tekniske spesifikasjoner har vist seg å være vanskelige å overkomme.

Ford mener imidlertid at de har knekt koden. Nye Focus skal selges i over 120 land med så mye som 80 prosent identiske deler og basert på den globale C-klasseplattformen som vi allerede kjenner fra C-Max og Grand C-Max.

Man får en viss ide om muligheten for økonomisk synergi når man vet at så mange som to millioner biler i året vil bygges på denne plattformen.

Den nye kombiversjonen av Focus er 16 millimeter lavere, 21 mm lengre og 16 mm smalere enn dagens europeiske Focus. Akselavstanden er økt med 8 millimeter til 2648 mm.

Interiør
På plass bak rattet er det ingen tvil om at det har skjedd mye.

Mest nærliggende er det å sammenligne med Opel Astra. Følelsen av materialkvalitet og ikke minst følelsen i den store mengden av brytere på vår velutstyrte versjon, er meget bra.

Versjonen vi kjørte hadde to små skjermer, den ene i instrumentpanelet og den andre i midten av dashbordet. Skjermene betjenes av den nye generasjonen betjeningssystem, kalt «Human Machine Interface (HMI)» som styres av to femveis brytere på rattet.

Det er likevel fortsatt langt igjen til ergonomien som man finner i klasseleder Golf.

Sikkerhet I
Førsteinntrykket er at Ford har gått for det sikre denne gangen. Og det på flere områder enn bare når det kommer til utstyr.

Designmessig er nye Focus mindre nyskapende enn den var sist den ble lansert, og kanskje litt vanskeligere å like så spontant som forgjengeren.

Fortsatt er det vektlagt en såkalt «dynamisk design» som bygger videre på den såkalte Kinetic design, som har preget Ford i snart ti år, men det hele virker litt mer avdempet.

HER ER ÅRETS BILNYHETER

Det er neppe noe tilfeldig valg – har man ambisjoner om å bygge 10 millioner biler på denne plattformen, har man ganske sikkert gjort en og annen markedsundersøkelse.

Fra introduksjonen kommer bilen som kombikupe og stasjonsvogn til Norge. I andre markeder vil også en sedan bli lansert.

Sikkerhet II
Fords svenske fosterbarn, Volvo, har flyttet videre til et nytt kinesisk hjem, men det er tydelig at det har ligget igjen litt i hyllene, ikke minst når det gjelder aktiv sikkerhet.

Active City Stop, aktiv parkeringsassistanse, filskiftevarsler, Lane Keeper, trafikkskiltgjenkjenning, automatisk nær/fjernlys, overvåkning av føreroppmerksomheten og adaptiv cruisekontroll, finnes allerede på listen over utstyr som skal bidra til å holde deg unna trøbbel.

Skulle det likevel gå galt, kan det være godt å vite at man har jobbet med å styrke karosseriet med mer høyfast stål enn noen gang.

Ikke noe av dette er nytt for bilindustrien, men en del kommer nå for første gang i denne klassen. Igjen peker Ford tilbake på den globale plattformen som årsak til at man kan gjøre dette.

Noe av utstyret har vi tidligere sett i Fords større modeller, andre ting har man altså hentet fra Volvo.

Et av disse systemene er det som nå kalles Active City Stop, og som vi først møtte på Volvo XC60. Det baserer seg på en infrarød laser montert oppe ved bakspeilet.

100 ganger i sekundet sjekker den avstanden til bilen foran, og hvor raskt du nærmer deg denne, slik at den kan beregne sjansen for at du er i ferd med å kjøre på bilen foran.

Om bilen foran deg bremser brått, vil bilen din gjøre klar bremsene. Om du ikke reagerer i tide, vil bremsene automatisk slå inn og gassen kuttes.

Systemet er aktivt i hastigheter under 30 km/t. Om hastighetsforskjellen mellom de to bilene er under 15 km/t, kan det hindre en kollisjon, mens i hastigheter opp mot 30 vil det sørge for å redusere farten så mye som mulig.

Kjører som før?
Ford har helt siden introduksjonen i 1998 vært synonymt med uvanlig mye kjøreglede i denne klassen.

Særlig presisjonen i styringen har blitt en referanse for oss som stadig kjører biltester.

Nye Focus har avansert dynamisk kurvekontroll som standard, noe som forbedrer stabiliteten i svingene.

HER ER ÅRETS BILNYHETER

Ford har beholdt sitt «control blade» uavhengige hjuloppheng bak, men denne gangen leverer det noe som må være klasseledende når det gjelder komfort. Faktisk bør flere som bygger langt dyrere biler ta seg en tur i nye Focus for å kjenne hvordan det kan gjøres.

Ytterligere imponerende er det fordi det ikke har blitt oppnådd ved å myke opp dempere eller redusere graden av stivhet i bilen. I dag har jeg kjørt bilen på svært utfordrende veier, som på mange måter godt kunne vært hjemme i Norge når det dreier seg om underlag og kvalitet.

Det tar faktisk bare noen hundre meter før jeg kan fastslå at dette fortsatt er en bil som appellerer til den som liker å kjøre bil, likevel er jeg kanskje litt skuffet.

Den elektriske servostyringen har nok fjernet litt av den genuine kontakten mellom ratt og underlag som var det fremste kjennetegnet på den utgående modellen.

Man kan mistenke ingeniørene for kanskje å ha tenkt litt mer på at denne bilen faktisk skal fungere i hele verden, og at man derfor har ofret litt av angrepsvilligheten for mer stabilitet.

Det er vanskelig å bebreide dem for det, for de fleste som kjøper denne bilen er den fortsatt en betydelig morsommere bil å kjøre enn mange av konkurrentene.

Selv med kurvekontrollen, som gjør at Focus kan bremse det innerste forhjulet om den merker at det slipper, kjennes det ut som om den nye versjonen understyrer noe mer, og har mistet litt av den unike balansen.

Diesel fortsatt viktigst
Under panseret finner vi den nye 1,6-liters Ford EcoBoost bensinmotoren med turbo, men viktigst blir nok fortsatt Duratorq TDCi der man har klart å redusere drivstofforbruket sammenlignet med utgående modell.

Alle biler med 1,6-liters Ford EcoBoost bensinmotor og 1,6-liters TDCi dieselmotor, er utstyrt med Auto-Start-Stop, med CO2-utslipp fra kun 109g/km på dieselmodellen.

Den norske importøren antar at så mye som 90 prosent av Focus som selges i Norge vil være med diesel.

Prisene på utstyr er ikke avskrekkende. Adaptiv cruisekontroll koster 8900 kroner mens et beløp på kr 11.700 gir deg hele pakken med alle sikkerhetssystemene. Sliter du med å parkere på egenhånd, koster det deg 4500 kroner å få hjelp til det.

Målet er å selge 3000 nye Focus i 2011, noe som sammen med de 800 bilene av den eksisterende modellen burde gi en segmentandel på nesten seks prosent.

Biler kommer til Norge i mars og er ute hos din forhandler i april (kombi) og mai (stasjonsvogn).

FAKTA Ford Focus 1,6 TDCI 115 hester manuell

Motor:

4-sylindret diesel, 1560 ccm

Effekt:

84 kW (115 hk) v/4200 o/min.
270 Nm v/1750-2500 o/min.

Mål:

434,8 x 182,3 x 148,4 cm (L/B/H)

Akselavstand:

264,8 cm

Bagasjevolum:

277/363 liter (m/ reservehjul/ repsett)

Egenvekt m/fører:

1344 kg

Aks. 0-100 km/t:

10,9 sek.

Toppfart:

193 km/t

Snittforbruk:

0,42 l/mil

CO2-utslipp:

109 g/km

Pris fra:

kr 244.600

 

Priser Ford Focus

Trend:

 

1,6 TDCi 95 hk

kr 234.800

1,6 TDCi 115 hk

kr 244.600

1,6 Bensin 105 hk

kr 243.900

1,8 Flexfuel 125 hk

kr 258.800

Sport:

 

1,6 TDCi 95 hk

kr 246.400

1,6 TDCi 115 hk

kr 256.400

2.0 TDCi 115 hk Powershift

kr 293.400

2.0 TDCi 140 hk

kr 292.000

2.0 TDCi 140 hk Powershift

kr 314.100

1,6 Bensin 105 hk

kr 255.500

1,6 Bensin 150 hk

kr 290.900

1,6 Flexfuel 125 hk

kr 270.400

Titanium:

 

1,6 TDCi 95 hk

kr 260.300

1,6 TDCi 115 hk

kr 270.100

2.0 TDCi 115 hk Powershift

kr 307.300

2.0 TDCi 140 hk

kr 305.900

2.0 TDCi 140 hk Powershift

kr 328.000

2.0 TDCi 163 hk

kr 329.300

2.0 TDCi 163 hk Powershift

kr 351.400

1,6 Bensin 105 hk

kr 269.400

1,6 Bensin 150 hk

kr 304.800

1,6 Bensin 180 hk

kr 336.300

1,6 Flexfuel 125 hk

kr 284.300

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: