Honda Jazz: Norges billigste hybrid - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Norges billigste hybrid
FØRSTEINNTRYKKET: Når Hondas nye Jazz er hos forhandlerne om et par uker er de klare til å selge Norges billigste hybrid. 350 eksemplarer er målet. Det burde gå.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Fargerikt
Det er en ting jeg husker spesielt godt fra gårsdagens kjappe prøvekjøring av hybridutgaven av den oppdaterte Jazz’en. Det var det fargerike dashbordet. 

Det er en tendens nå til at kulører endrer seg etter kjørestil. 
 
Det er helt OK hos Opel for eksempel, der det meste plutselig blir rødt når du trykker på Sport-knappen. 
 
Blomster
Men i sparesammenheng begynner det å bli helt sprøtt.
 
Alle biler som har et eller annet påstått øko-fokus leker seg med disse mulighetene og hos Jazz Hybrid har du et sentralt instrument der fargene skifter fra grønt til blått via en intens neon-turkis. 
 
Hadde det ikke vært for at ting beveget seg, kunne man fått inntrykk av å befinne seg i en trashy nattklubb i Hamburg (der man forresten ofte også har inntrykk av at ting beveger seg).
 
Det verste er at jeg fremdeles ikke helt skjønner om det er blått eller grønt eller turkis som betyr klapp på skulderen. 

Imidlertid dukker det også opp etter hvert så mange som fire ”blomster” på dashbordet, da har du åpenbart gjort en god jobb.
 
Mindre småbilfølelse
Jeg blir ikke veldig fascinert av disse kulissene, det er mer interessant hva bilen selv egentlig gjør. For eksempel slår den over på ren el-drift når man bare cruiser av gårde på landeveien, selv i ganske høy fart.
 
Det er utrolig hva 14 hestekrefter egentlig kan brukes til (det er det den elektriske motoren yter). Og for eksempel slår el-motoren inn nå du akselererer – det hjelper. Og for eksempel er det så stor forskjell på ECON- og SPORT-modus at du virkelig begynner å tro at det betyr noe for det globale miljøet.
 
Samtidig som Honda introduserer hybrid-systemet på Jazz, har de jazzet opp modellen (sorry, men akkurat den var uunngåelig). Litt nye støtfangere, litt nye lykter, litt ny grill, noen interiøre endringer, nok til at kjennere ser at det er en ny modell.
 
Samtidig er det gjort ting med understellet slik at det hele er blitt mindre småbilfølelse, det begynner å bli snakk om komfort.
 
De beste sidene ved bilen er selvfølgelig beholdt. Høy sittestilling med god oversikt for eksempel, eller bakseter som kan foldes så de gir helt flatt gulv.
 
Til bybruk
Det er åpenbart at dette er en bil først og fremst beregnet på bybruk. CVT-kassa funker utmerket ved lavere hastigheter, men ute på landeveien blir det litt CVT-mas med både støy og forholdsvis treige reaksjoner. 
 
Også styringen har en storby-vinkel ved seg, den har så mye elektrisk servohjelp at du kan nesten svinge på rattet ved å se hardt på det. 
 
Forbruks- og utslippstallene viser også klart at det er i bytrafikk-delen av kjøresyklusen det er mest å hente. For totalverdiene er slett ikke overveldende, det er mange biler uten hybridsystemer som kommer lavere enn Jazz’ens 104 gram CO2 pr. km .
 
Bilen debuterte som såkalt konsept i Paris sist høst og bruker vel egentlig hele veien det samme IMA-systemet som vi først fant i Civic, så i Insight og til sist i CR-Z hybrid.  Det er kompakt og veier lite – i Jazz øker den vekten med 70 kg.
 
Det ser ut som om prisene kommer til å starte på 209.000 kroner for hybridutgaven. (Den vanlige utgaven er ennå ikke priset). For det får du en snerten, veldig livlig bybil med et diskret sosialt alibi.
 
FAKTA HONDA JAZZ HYBRID
Motor:
4 sylindre, 2 ventiler pr. sylinder, bensin
Effekt:
65 kW (88 hk) v. 5.800 o/min. + 10,3 kW /14 hk) fra el-motoren
            121 Nm ved 4.500 o/min + 78,5 Nm ved 1.000 o/min
 
Mål:
390 x 170 x 153 cm (L/B/H)
Akselavstand:
250 cm
Bagasjevolum:
300/848/1320 liter
Egenvekt m/fører:
1162 kg
Aks. 0-100 km/t:
12,6 sek
Toppfart:
177 km/t
Snittforbruk:
0,45 l/mil
CO2-utslipp:
104 g/km
Pris fra:
kr 209.000
 
 
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: